Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 rex til 240.000,-

Startet av Nuvolari, lørdag 29. august 2015, klokken 09:16

« forrige - neste »

LMOR

Det kan nok ikke lagres der, og det kan ikke helt sammenlignes med REX, fordi du med i3 med stoppe i nesten 2 timer for å klare å fylle 10kwh på batteriet via Type2. Passer bedre til Zoe osv.
Da er det nok mye bedre å hurtiglade når du trenger 10kWh.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TB

Hybrid med mindre motor har i praksis ingen andre avgifter enn MVA. Dvs, forskjellen mellom rein el og hybrid vil vere 25% MVA.
For hybrid med større motor er det litt avgift, eksempelvis ca 15 000 kr for Mitsubishi Outlander PHEV.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

02jan

Nja , tenkte å hurtiglade , men om jeg manglet noen få km feilberegnet/ værforhold endret seg. Så ville jeg kun hatt behov for å "lade" f.eks 20 min, for å få på nødvendig energi.
Men slik løsning vil gjøre det mindre spennende for den som sitter bak rattet på langtur.
Før jeg kjøpte / hadde satt meg inn i el bil, tenkte jeg st dette var naturlig ekstrautstyr til el bil.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Etter først ha tenkt at søren, hvorfor kommer de med dette nå, har jeg tenkt litt at dette vil jeg ikke ha !

Har du angst og vi sikre deg med en back-up motor er du tilbake på samme service regimet som for en fosilbil: Filtre, plugger, skifte olje, kjøling, eksos mm så service kostnaden vil nok bli slik man hadde før man kjøpte elbil....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TB

Det blir laga stadig fleire ladbare hybrider der Ampera var den fyrste som mottok mykje merksemd i media, men lite salg.

Toyota har og ein ladbar hybrid, Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV, Volkswagen Golf GTE (og Audi e-tron)  Passat PHEV, pluss modellar frå Volvo og Porsche.

Felles for desse er at angst for tomt batteri ikkje er eit problem. Prisen er i utgangspunktet høg, sjølv med stor rabatt på avgift. Modellane med mindre motor har berre 25% MVA som avgift. Det har vore nevnt at MVA skal bli innført på reine elbilar, og dermed blir el og hybrid likestilt ved innkjøp.

Det er ingen tvil om at ladbare hybridar har mindre utslepp når dei blir brukt på eldrift, men tala viser at utslepp er større etter batteri er tomt enn samme modell uten hybrid.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bromm

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 31. august 2015, klokken 07:58
Etter først ha tenkt at søren, hvorfor kommer de med dette nå, har jeg tenkt litt at dette vil jeg ikke ha !

Har du angst og vi sikre deg med en back-up motor er du tilbake på samme service regimet som for en fosilbil: Filtre, plugger, skifte olje, kjøling, eksos mm så service kostnaden vil nok bli slik man hadde før man kjøpte elbil....
REx vil du nok ikke ha, nei - etter å ha fulgt med de som har REx i USA så er det åpenbart at scootermotoren skaper en hel haug med problemer. Inne på BMW i3-gruppen på Facebook så er det hovedsaklig 2 typer innlegg: "De som er storfornøyd med i3" og "De som hele tiden har sin REx på verksted" (pga. Check Engine Light, Drivetrain Error, Kondens osv osv).

De fleste vil også bli nesten avhengig av bensindrift fordi rekkevidden til REx er betydelig kortere på ren batteridrift. Det er 9 miles (14,5 km) mindre rekkevidde på EPA-tallene, og på vinter øker forskjellen fort oppe i 20 miles (30+ km), fordi de ikke kan leveres med varmepumpe ;) 

turfsurf

Sitat fra: bromm på mandag 31. august 2015, klokken 09:12
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 31. august 2015, klokken 07:58
Etter først ha tenkt at søren, hvorfor kommer de med dette nå, har jeg tenkt litt at dette vil jeg ikke ha !

Har du angst og vi sikre deg med en back-up motor er du tilbake på samme service regimet som for en fosilbil: Filtre, plugger, skifte olje, kjøling, eksos mm så service kostnaden vil nok bli slik man hadde før man kjøpte elbil....
REx vil du nok ikke ha, nei - etter å ha fulgt med de som har REx i USA så er det åpenbart at scootermotoren skaper en hel haug med problemer. Inne på BMW i3-gruppen på Facebook så er det hovedsaklig 2 typer innlegg: "De som er storfornøyd med i3" og "De som hele tiden har sin REx på verksted" (pga. Check Engine Light, Drivetrain Error, Kondens osv osv).

De fleste vil også bli nesten avhengig av bensindrift fordi rekkevidden til REx er betydelig kortere på ren batteridrift. Det er 9 miles (14,5 km) mindre rekkevidde på EPA-tallene, og på vinter øker forskjellen fort oppe i 20 miles (30+ km), fordi de ikke kan leveres med varmepumpe ;)

Det er tanken min og, REX ville jeg ikke hatt om jeg så hadde fått betalt for det.

Men jeg kan tenke meg at det for mange er betryggende å ha den lille bensinmotoren der, og at det blir mye lettere å selge til de som sitter og vipper med tanke på elbil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Jeg stusset også på den prisen da jeg leste det...

Forøvrig enig med enkelte andre her; hybrid er uaktuelt. For oss skal det være enten eller. Skal jeg først ha el-bil skal det være KUN el.
Så blir det spennende å se hva som skjer med prisen på normal i3 da...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

LMOR

Hybrid med Hydrogen kan bli aktuelt, så fremt batteriet normalt klarer minst 100 km. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle mene det fordi hydrogen har samme logistikkutfordringer som bensin/diesel og dermed for dyrt.
Men dessverre ser det ut til at hurtiglading prises som om det skulle hatt samme utfordringer, og da blir hydrogen igjen aktuelt  :(
Den store fordelen med hydrogen er tiden det tar å "lade", så med lik pris så vil mange derfor velge hydrogen. Siden bilene vil ha samme fordeler som en elbil, MÅ vi som kjører kun på el, ha betydelig lavere drivstoffpris. Totalt sett forurenser hydrogen mer, så myndighetene bør gripe inn i prisingen. Så lenge de får støtte til utbygging av hurtiglading, bør prisen reguleres.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

BOStrand

Dinside:

i3 har vært i salg ett år som ren elbil, mens utgaven med såkalt Range Extender og en bensintank på 9 liter kommer mot slutten av året. Den vil få en startpris på rundt 330.000 kroner. (NB! Prisen oppdatert etter at BMW Norge først oss feil opplysninger.)
Forbruket er beregnet til på 0,06 l/mil og CO2-utslippet er 13 gram Co2 per kilometer.

Nuvolari

Sitat fra: BOStrand på mandag 31. august 2015, klokken 16:06
Dinside:

i3 har vært i salg ett år som ren elbil, mens utgaven med såkalt Range Extender og en bensintank på 9 liter kommer mot slutten av året. Den vil få en startpris på rundt 330.000 kroner. (NB! Prisen oppdatert etter at BMW Norge først oss feil opplysninger.)
Forbruket er beregnet til på 0,06 l/mil og CO2-utslippet er 13 gram Co2 per kilometer.

Se der ja. Fint, da ble den fullstendig uaktuell og jeg kan fortsette med Tesla og eGolf.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Hansi

Ja, jeg sendte mail til BMW og spurte og fikk følgende svar

SitatHei Hans,

Takk for din henvendelse.

I denne artikkelen er det dessverre skrevet feil pris. Riktig pris er 340.000 NOK, men dette er kun et anslag. BMW i3 med denne rekkeviddeforlengeren har i en periode vært tilgjengelig i utlandet, men som det står i artikkelen så blir bilen da klassifisert som en hybrid og ikke en el-bil. De kjente fordelene ved å ha elbil faller da vekk og etterspørselen har derfor ikke vært like høy for denne løsningen som den har vært for el-bil forøvrig.

Det er planlagt en lansering likevel, som det står i artikkelen. Eksakt dato på dette er ikke klart, men vi anbefaler å holde kontakt med en av våre autoriserte BMW-forhandlere da de vil bli oppdatert på pris o.l. Våre forhandlere finner du på; www.bmw.no
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

bromm

Sitat fra: Nuvolari på mandag 31. august 2015, klokken 18:01
Se der ja. Fint, da ble den fullstendig uaktuell og jeg kan fortsette med Tesla og eGolf.
Så du mener eGolf er mer interessant enn en i3 BEV, men at en REx kanskje ville vært aktuell ? Du verden, her forstår jeg ikke logikken i det hele tatt... Er det slik at du bare liker tunge Elbiler, kanskje ??

Øyvind.h

Sitat fra: bromm på mandag 31. august 2015, klokken 18:52
Sitat fra: Nuvolari på mandag 31. august 2015, klokken 18:01
Se der ja. Fint, da ble den fullstendig uaktuell og jeg kan fortsette med Tesla og eGolf.
Så du mener eGolf er mer interessant enn en i3 BEV, men at en REx kanskje ville vært aktuell ? Du verden, her forstår jeg ikke logikken i det hele tatt... Er det slik at du bare liker tunge Elbiler, kanskje ??
Kom igjen a. Klarer du ikke finne på noe mer nedsettende enn det?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Artikkelen i Dinside er nå oppdatert

"i3 har vært i salg ett år som ren elbil, mens utgaven med såkalt Range Extender og en bensintank på 9 liter kommer mot slutten av året. Den vil få en startpris på rundt 330.000 kroner. (NB! Prisen oppdatert etter at BMW Norge først oss feil opplysninger.)"

Med litt ekstrautstyr så vil vel denne bilen koste ca 400.000. Hvis den ikke får noen av elbil-fordelene, så vil det neppe selges mange eksemplarer av denne bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA