Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor pålitelig er GreenRace?

Startet av als77, fredag 28. august 2015, klokken 19:26

« forrige - neste »

als77

I påvente av at fabrikken skal starte produksjon av min elbil, så leker jeg meg litt med tanken på langtur (eller leker med rekkeviddeangsten) fra Oslo og til mine foreldres hytte på Evje. Det står jo mye her inne om hurtiglademuligheter langs E18, men jeg lurte litt på omveien via Seljord;

I følge gule sider;
Oslo-Evje via E18 = 350km / 4t 30min (for mine valg av avreise og destinasjon)
Oslo-Evje via Seljord = 365km / 5t 15 min (samme avreise og destinasjon)

I følge Green Race;
Oslo-Evje via E18 = 355km / 74km/t = 4t 45min (samme som over)
Oslo-Evje via Seljord (avoid highways)= 380km / 58km/t = 6t 30 min (samme avreise og destinasjon)

De stemmer ganske bra overens via E18, men stygg bom via Seljord (klarer ikke å se at ruten avviker mellom gulesider og GreenRace selv om sistnevnte er 15km lenger, forsvarer uansett ikke 1t15min mer)

Dersom Gulesider stemmer, og hurtiglademulighetene er ok langs Seljordruta, så frister det litt å prøve den (45 min mertid forsvinner fort i et ladestopp mindre, hvis jeg er heldig)

emil

I de fleste tilfeller kjører jeg litt mer økonomisk enn GrennRace foreslår. En ting man må passe på er at for f.eks Leaf står den oppgitt med 24kWh i batterikapasitet og det er brutto og ikke hva som er tilgjengelig. Hvordan det er med e-Golf vet jeg ikke, så ikke stol på at du kommer frem hvis du bare ser på batteriprosenten og teoretisk rekkevidde.


Nå kjører jeg min litt slitne Leaf med ca 2x15 min hurtiglading mellom Arendal og Oslo (eller motsatt) sommerstid. En ny e-Golf bør ikke være noe dårligere og jeg vil tro at  ladestopp på 20min i Sandefjord og Brokelandsheia bør holde for turen helt til Evje fra Oslo via E18 med rolig kjøring.

Ellers er det vel ikke kommet hurtiglader i Seljord enda og jeg sliter litt med å se hvordan du skal rekke fram på den strekningen.

Men for å gå tilbake til GreenRace gjorde jeg noen tester på E6 sørover fra Trondheim i forrige uke der jeg satte opp GreenRace sitt forbruk og sammenlignet med mine målinger. Fikk bl.a følgende resultater (tall i kWh):


StedGreenRaceMålt forbruk
Klett
2.03
1.79
Lundamo
5.00
4.70
Støren
7.40
7.00
Soknedal
9.95
9.44
Berkåk
13.41
12.80
RV3
14.88
14.20
Fagerhaug
16.79
16.40

asgeirn

GreenRace har en skala fra økonomi til sport, og ved å forandre på den får du varierende kWh/100km.

Da ser du også hvilket tall du må sikte inn på, slik at du ved prøveturer kan se hvor vanskelig det er å oppnå dette tallet.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

als77

Interessant å se at det fint er mulig å oppnå forbruket som oppgis der. Er de tallene sommerføre? (les: tørt og varmt)

Det jeg stusset på var at GreenRace estimerte 1t45min mer enn gulesider. Enten er det en bug i GreenRace, eller så har de lagt inn sneglefart for å nå frem;
Oslo-Notodden = 11mil
Notodden-Valle = 16,5mil
Valle-Evje = 9,5mil

Blir neppe E134/RV9 på min første langtur! ("litt" krise dersom en av disse ikke virker...)

emil

Sitat fra: als77 på fredag 28. august 2015, klokken 22:31
Interessant å se at det fint er mulig å oppnå forbruket som oppgis der. Er de tallene sommerføre? (les: tørt og varmt)

Tallene mine er på en god norsk sommerdag. Tørre veier, ca 20 grader i lufta og minimalt med skyer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA