Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det sant? varmepumpe kun på lange turer?

Startet av pwb, fredag 28. august 2015, klokken 07:15

« forrige - neste »

pwb

Svoger bestilte seg egolf, fikk beskjed om at varmepumpen kun virker på lange turer? Bare normalt bilselger kukprat eller sant?

gamer73

Den virker nok fra start, men gevinsten øker nok med lengde på turen ja.....OM man ønsker å holde bilen varm. Har man ikke varme på sparer man ikke noe som helst.

skoTner

Hadde selgeren en bil på lager som var identisk med din svogers ønske, bare den ikke hadde varmepumpe? Det kan vel forklare et slikt svar :)
Venter på eGolf

emil

Varmepumpen virker selvfølgelig hele tiden, men det er på langtur den virkelig gjør nytte for seg. Kjører kun du 5km hver vei til jobb har det ikke mye å si om du kjøper med eller uten varmepumpe.

skoTner

Kjører 35km til jobb (70km t/r), så håper jo virkelig varmepumpen gjør nytten... ellers er det bortkasta penger :/
Venter på eGolf

Råde

Å nei å nei å nei å nei. Holder de på med det enda? Dementert 1000 ganger her på forumet. Se varmepumpe: harde tall tråden...
e-Golf | X75D

als77

Ja, Råde, de holder på med det fortsatt...
Fikk beskjed fra selgeren min tidligere denne måneden at "varmepumpe bruker mindre først etter 30 minutter".
Ikke fullt så ille som andre selgere ("fungerer ikke før etter 30 minutter"), men fortsatt litt å gå på.

Håper hans;
10 mil vinterstid med klima uten varmepumpe
12 mil vinterstid med klima med varmepumpe
16-17 mil sommertid
holder stikk (ut fra det jeg har sett på forumet så langt så ser det slik ut)

Marita

Hentet fra prislisten:
Varmepumpe. Utnytter avgitt varmluft fra elmotoren til oppvarming av kupéen. Størst virkningsgrad mellom 0
og -10 grader. Kan bidra til å øke rekkevidden med inntil 20% etter 30 min kjøring

Råde

Sitat fra: als77 på fredag 28. august 2015, klokken 19:06
Ja, Råde, de holder på med det fortsatt...
Fikk beskjed fra selgeren min tidligere denne måneden at "varmepumpe bruker mindre først etter 30 minutter".
Ikke fullt så ille som andre selgere ("fungerer ikke før etter 30 minutter"), men fortsatt litt å gå på.

Håper hans;
10 mil vinterstid med klima uten varmepumpe
12 mil vinterstid med klima med varmepumpe
16-17 mil sommertid
holder stikk (ut fra det jeg har sett på forumet så langt så ser det slik ut)
Den var ganske nærme sannheten.
e-Golf | X75D

pwb

ok, så tullprat fra selger. Han fikk også inntrykk av at han kunne lade med 32A og skulle sette opp 32A på veggen, ja ja bilselgere.

Kent

Om man forvarmer før start, så holder jo den varmen litt før varmpepumpa får vise seg fram ordentlig. Men det skal vel godt gjøres at eksisterende varme holder i 30 min.

Det er heller ingenting i veien for å sette opp en 32amp DC-lader på veggen (om det finnes) :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

TB

Sitat fra: Kent på lørdag 29. august 2015, klokken 07:52
Det er heller ingenting i veien for å sette opp en 32amp DC-lader på veggen (om det finnes) :)

Det finnes:
SitatKoffertlader som gir deg opp til 22 kW lading hjemme eller på tur. Denne relativt lille kofferten inneholder en 22 kW Brusa NG6 lader og styreelektronikk for Combo eller CHAdeMo DC lading. Elbilhjelpen.no forsøker i disse dager å samle sammen en bestilling på 10 enheter og kan da levere denne laderen for 130 000 kr. Laderen kan tas med i bilen, eller henges på veggen og kobles til 400V 32A industristikk.

http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

stefse

varmepumpen virker med EN gang, og du kan forvente minimum en halvering av energiforbruket til oppvarming untatt i streng kulde.

Btw, de burde sannelig isolert kupéen litt bedre, ihvertfall biler til norden. Litt ekstra isolasjon hadde gjort underverker for rekkevidden på kalde dager, og kanskje gjort bilen stillere atpåtil.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA