Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

lade med 32A, er det mulig?

Startet av pwb, fredag 28. august 2015, klokken 07:42

« forrige - neste »

pwb


gamer73

jeg tror det er 3 ladinger mulig på E-golf.

vanlig som er 10A (0 til 100% på 13 timer)
hurtigere som er 16A (0 til 100% på 8 timer)
og hurtiglading som er 40A? (0 til 80% på 30 min)

Men snart kommer nok mesterne å retter litt på ampene mine, men tror det er sånn noenlunde;)

PokerFjes

40kW == 123A (golfen har batterispenning på 323V
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

emil

Sitat fra: gamer73 på fredag 28. august 2015, klokken 08:08
jeg tror det er 3 ladinger mulig på E-golf.

vanlig som er 10A (0 til 100% på 13 timer)
hurtigere som er 16A (0 til 100% på 8 timer)
og hurtiglading som er 40A? (0 til 80% på 30 min)

Men snart kommer nok mesterne å retter litt på ampene mine, men tror det er sånn noenlunde;)

e-Golf i Norge kan enten lades på AC, da kan den avhengig av bilens innstillinger og laderegulatorens begrensninger lade mellom 6 og 16A 230V (3.6kW). I USA kan den derimot lades opp til 32A (7.2kW) på AC.

Andre ladealternativ er Combo2/CCS DC hurtiglading, og da er maks ladehastighet ca 40kW.

mounce

Sitat fra: emil på fredag 28. august 2015, klokken 10:36


e-Golf i Norge kan enten lades på AC, da kan den avhengig av bilens innstillinger og laderegulatorens begrensninger lade mellom 6 og 16A 230V (3.6kW). I USA kan den derimot lades opp til 32A (7.2kW) på AC.



Er det noen som har sammenlignet en ombordlader fra Europa med en fra USA? Har de forskjellig partnummer, eller er man bare en softwaretweak, lasking eller annen triksing unna å kunne lade med 32A her i Europa også?
2016 E-Golf
Trondheim

Rio

En 7,2 kW-lader er nok helt sikkert forskjellig fra en 3,6 kW-lader.

Husk også at e-GOLF i USA har J1772/Type 1 - CCS combo, og ikke Type 2 - CCS combo, som i Europa.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Hvilket nok også gjør en US e-GOLF bortimot umulig å hurtiglade i Europa!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på tirsdag 01. september 2015, klokken 21:44
Hvilket nok også gjør en US e-GOLF bortimot umulig å hurtiglade i Europa!

Vil tro ombygging fra Type1-Combo til Type2-Combo bør være en enkel sak, særlig siden Type2-Combo kontakten er en offisiell VW del.

Litt mer styr enn ved Leaf-import, men ikke noen stor utfordring.

Rio

Enig, fysisk men er protokollen den samme mellom Type 1 og Type 2 for kontrollsignalene?

I tillegg, Type 2 kontakten og kablingen til VW i Europa er nok kun godkjent for 16 A (riktignok x 3), og ikke for 32 A.

Man blir litt matt! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på tirsdag 01. september 2015, klokken 22:31
Enig, fysisk men er protokollen den samme mellom Type 1 og Type 2 for kontrollsignalene?

AC-ladingen skal ikke være noe problem, men det er jo en mulighet for at de har tullet det til på andre måter med DC-ladingen.

Eneste som kanskje kan bli utfordring i forhold til ombygging er eventuellt låsning av Type2 kontakten i bilen når den lader.

Men dette vet man ikke før noen tar en e-Golf over fra USA til Europa/Norge og forsøker seg.

ltadsen

Den innebygde laderen for US/Canada import gir vel omtrent samme ladehastighet som vi gjør her hjemme på 230/16A.
Der borte har de jo 110V nettspenning, derav 32A vil jeg tro.

Griffel

#11
Sitat fra: ltadsen på lørdag 26. september 2015, klokken 17:42
Den innebygde laderen for US/Canada import gir vel omtrent samme ladehastighet som vi gjør her hjemme på 230/16A.
Der borte har de jo 110V nettspenning, derav 32A vil jeg tro.
Nei, USA har 120V og 240V, og USA Golf har kraftigere lader.

Sitat fra: emil på tirsdag 01. september 2015, klokken 23:30
Sitat fra: Rio på tirsdag 01. september 2015, klokken 22:31
Enig, fysisk men er protokollen den samme mellom Type 1 og Type 2 for kontrollsignalene?

AC-ladingen skal ikke være noe problem,
Ikke helt sant.
Pilotsignalet er likt slik at den kan lade med en Type2 til Type1 kabel, men ikke benytte en ekstern DC lader med Type2 comboplugg. Det er ikke rett fram å bytte type1 Combo kontakten i bilen med en type2 Combo kontakt.

Bilens kontakt og laderlogik hører sammen.

Type 2 kontakten i bilen gir lader informasjon om kables lederevne (Prox pinnen med en motstandsverdi) (samme informasjon får lader også via pilotsignalet fra ladestasjonen, type2 er motstandskodet i begge ender).

Type1 kontakten i bilen gir informasjon om bryterstilling på type1 pluggen via et motstands nettverk parallell og serie med bryter. Informasjon om kabel lederevne kommer her bare via pilotsignalet. Denne informasjonen kan ikke erstattes av én motstand i en type2 plugg.

M.a.o, kommunikasjon mellom ladestasjon og lader i bil er harmonisert slik at en kan lade med en type2 til type1 kabel. Koding mellom en type1 plugg og bilens lader, er forskjellig fra koding mellom en type2 plugg og bilens lader. Det betyr at en i tillegg til å skifte kontakten i bilen, også må bygge om logikken i lader som har med til og frakobling av plugg å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

phingoc

#12
Sitat fra: Rio på tirsdag 01. september 2015, klokken 22:31
Enig, fysisk men er protokollen den samme mellom Type 1 og Type 2 for kontrollsignalene?

I tillegg, Type 2 kontakten og kablingen til VW i Europa er nok kun godkjent for 16 A (riktignok x 3), og ikke for 32 A.

Man blir litt matt! ;)

L1 og L2(N) er lik, samme er PE.

PP og CP er de man må fokusere på.

PP på type 1 brukes til å sjekke om lader er tilkoblet samt bryte lading ved frakobling (bryteren på pistolen).
PP på type 2 brukes til å sjekke om lader er koblet til samt sjekk av tverrsnitt på ladekabel. Bryting av lading på type 2 skjer ved at CP pinnen er kortere og denne brytes først når man napper ut pistolen.

CP kommunikasjon er lik på type 1 og type 2. Det går ett PWM basert signal der som har en frekvens på 1000Hz, amplitude fra 12v+ til 12v-. Takteforholdet er mellom 6% og 96%. Amplituden forteller om ladestatus på bil, mens takteforholdet forteller om hvor stor strøm som skal mates.

Jeg ser ingen problem med å bygge om en US egolf til type 2 kontakt.
2020 Tesla Long Range (levering i September)
----------------------
2009 Audi A3 1,9Tdi (Ventepølse)
----------------------
2015 Tesla S85D (Solgt)

Griffel

#13
Sitat fra: phingoc på tirsdag 29. september 2015, klokken 15:08
Sitat fra: Rio på tirsdag 01. september 2015, klokken 22:31
Enig, fysisk men er protokollen den samme mellom Type 1 og Type 2 for kontrollsignalene?

I tillegg, Type 2 kontakten og kablingen til VW i Europa er nok kun godkjent for 16 A (riktignok x 3), og ikke for 32 A.

Man blir litt matt! ;)

L1 og L2(N) er lik, samme er PE.

PP og CP er de man må fokusere på.

PP på type 1 brukes til å sjekke om lader er tilkoblet samt bryte lading ved frakobling (bryteren på pistolen).
PP på type 2 brukes til å sjekke om lader er koblet til. Bryting av lading på type 2 skjer ved at CP pinnen er kortere og denne brytes først når man napper ut pistolen.

CP kommunikasjon er lik på type 1 og type 2. Det går ett PWM basert signal der som har en frekvens på 1000Hz, amplitude fra 12v+ til 12v-. Takteforholdet er mellom 6% og 96%. Amplituden forteller om ladestatus på bil, mens takteforholdet forteller om hvor stor strøm som skal mates.

Jeg ser ingen problem med å bygge om en US egolf til type 2 kontakt.
Mye riktig her det er nettopp PP pinnen som er ulik. PP pinnen på type2 har en motstand som forteller logikk i lader om kablens ledningsevne f.eks 20A. (denne funksjonen er redundant, både via PP og CP. Siden kablen kjennes igjen både av lader og ladestasjonen, så i dette eksempel dersom dette er en 32A ladestasjon endrer den signalet på CP linje til 20A og er det en 16A ladestasjon fortsetter den med å fortelle lader at den kan trekke 16A).

PP pinnen på type1 har motstander i serie og parallel med bryteren i pluggen, (i tillegg en motstand i sokkel) disse motstandene har en annen verdi enn motstanden i type2 plugg. Logikken i lader tolker ikke kablens evne til å føre strøm, men koble lader basert på motstandsverdier styrt av bryter i type1 pluggen. (kablens evne til å føre strøm er her ikke redundant kodet).

Kjøper du da f.eks en 32A kabel og bare bytter ut type1 kontakten i bilen med en type2 kontakt vil logikken til en type1 lader ikke se den spenningen den forventer mellom PP og -. og da skal den heller ikke ikke starte lading.

Sitat fra: phingoc på tirsdag 29. september 2015, klokken 15:08
Jeg ser ingen problem med å bygge om en US egolf til type 2 kontakt.
Mulig det, antagelig er det nok å bytte en pull-up motstand i bilens lader, og om andre enn du skal gjøre det bør du nok levere en mer detaljert beskrivelse.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA