Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vil støtte 400 V trefase lading

Startet av eledille, onsdag 13. januar 2010, klokken 12:34

« forrige - neste »

eledille

Har fått bekreftet fra Tesla at de arbeider med forskjellige løsninger for lading av Roadsteren fra 400 V trefase. Som eksempel nevnte han en boks med kraftelektronikk som konverterer trefase til én fase slik at Roadsterens standard lader kan brukes. Dette skulle muliggjøre maksimal lading av Roadsteren fra 400 V trefase ved 24A. Jeg vet ikke sikkert om de vil backporte dette til allerede leverte Roadstere, men ut fra sammenhengen virket det slik.

Jeg aner ikke om det skal monteres i bilen eller utenfor, hvor portabel boksen blir dersom den er ekstern eller prisen.

Han lovte meg også at Model S vil støtte det dominerende hurtigladingssystemet i Europa, og han ville gjette på at den ville støtte 400 V trefase inntil 63 A. De vil levere overganger til forskjellige pluggstandarder.

Pent brukte 230/400 V trefasetrafoer ser ut til å koste i underkant av ti tusen, så gammelt IT-nett er ingen hindring.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Jeg spurte nærmere etter om Model S:

Jeg tolker deg dithen at Model S vil kunne lade fra 50 Hz, 400 V
trefase og at den vil støtte de standarder som etablerer seg i Europa
uten noen svær ekstern lader. Er det riktig?

Jeg hører at Model S vil bli bygget hovedsaklig i aluminium - er det
riktig? Det ville være fantastisk, for aluminium ruster jo ikke.

Og fikk dette til svar:

Hei,

Begge antagelser er rigtige.

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

daghb

Pussig - jeg spurte Esben om det samme for noen dager siden og fikk samme svar. To sjeler, en tanke! Skal du ha begge bilene?
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

eledille

Nei, vi er to voksne og to barn, så det er S som er aktuell. Skulle jo gjerne hatt en roadster i tillegg til to femsetere, men det er det jo ikke penger til :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Når den lades fra amerikansk 480V trefase trekker den visstnok 80A! Lurer på om den er begrenset av effekt eller strøm - hvis den er begrenset av effekt så skulle den greie 96A 400V  - ugh, det er ganske mye...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på søndag 24. januar 2010, klokken 19:58
Når den lades fra amerikansk 480V trefase trekker den visstnok 80A! Lurer på om den er begrenset av effekt eller strøm - hvis den er begrenset av effekt så skulle den greie 96A 400V  - ugh, det er ganske mye...


Den europiske standarden som er det er et utkast til er begrenset til 63A.
Altså drøyt 40 kW. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Jepp, jeg vet det, og det blir vel antakelig mest slike. Men Tesla har tenkt å levere overganger til alle slags plugger, så hvis man klarer å få tak i et uttak som tåler mer så er det bare fint.

Men 63A tar godt unna det og, bevares :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA