Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kort spm: Hvilken hybrid har lengst rekkevidde på el?

Startet av Muffinman, mandag 24. august 2015, klokken 20:57

« forrige - neste »

Muffinman

Sikkert vært diskutert før, men søkefunksjonen hjelper lite og den bibelske metoden tar litt tid ser jeg :)

thorlar

#1
Kort svar: Opel Ampera/Chevrolet Volt

Godt og vel 8 mil på sommerstid!

Beklageligvis har Opel Norge valgt å ikke tilby denne lenger. Finnes vel noen brukte i markedet...
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Muffinman

Takk for svar!

Er egentlig ikke i markedet etter hybrid da det fylles opp med Tesla på tunet, men sjekker alternativer i tilfelle feilraten på bil nr. 2 blir like ille som på nr. 1.  Da er hybrid + kortrekkevidde elbil en mulighet. Av det som selges i dag er vel kanskje Outlander den som når lengst, men hva ser man etter om man som meg ikke liker SUV`er?


fstromsv

Golf GTE, Audi A3.  Passat skal vel være like rundt hjørnet .....

Gliderman

#4
Alle disse VAG bilene har vesentlig kortere rekkevidde på batteri enn Ampera/Volt.
Til VAGs fordel kan det sies disse selges nye i Norge.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

als77

Hvis du er villig til å importere selv, så har jo BMW sin I3 en hybridversjon med 170km på batteri (mot 190km for den helelektriske) og en liten bensinmotor. Det hadde jo vært helt perfekt i Norge, men den blir sikkert straffet stygt avgiftsmessig

http://www.bmw.de/vc/ncc/xhtml/start/startWithConfigUrl.faces;jsessionid=5cf96cf0e5d6ce6537f78ecd74e1.2?country=DE&market=DE&productType=1&brand=BI&locale=de_DE&name=n7p8r4t0#MODEL_ENGINE

emil

Nå når i3 REX blir lansert i Norge er nok det den hybridbilen med lengst elektrisk rekkevidde, men man kan få mye hurtiglading for ekstrakostnaden REX medfører.

Trond.m

#7
Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 12:29
Nå når i3 REX blir lansert i Norge er nok det den hybridbilen med lengst elektrisk rekkevidde, men man kan få mye hurtiglading for ekstrakostnaden REX medfører.
Hvis i3 Rex kunne parkere gratis på offentlige parkeringsplasser så ville jeg sterkt vurdert å kjøpe en. Da kunne vi solgt dieselbilen og klart oss med en bil. At det er mva på bilen gjør den litt dyr, men den koster uansett ikke mer enn i andre land.
Redigert:
Leser nå følgende uttalelse som visstnok skal komme fra BMW. Det gjør at bilen blir uaktuell til langturer (over 15 mil ?) om vinteren med mindre man har en hurtiglader på veien.

"The range extender is not intended for daily use. It's for situations when the driver needs to extend the range of the vehicle to reach the next charging station. Therefore, the i3 probably won't be the choice for customers with a need for an extended range"



Leaf_2014

i3 rex er et eksempel på en bil avgiftssystemet bommer på. Med avgifter ned mot elbilnivå og rekkeviddeforlenger/tank som ikke var forkrøplet av Californske regler kunne dette vært en bil til 300k med både god elrekkevidde og langturegenskaper.

Bilia Skøyen ville gjerne selge rex så tror ikke man trenger importere selv.
Leaf 2014

Muffinman

Denne karen blir nok ikke å se i en i3 under noen omstendigheter ;)

Sean S.

#10
Vet ikke om det er lengst av biler som leveres i Norge, men bestilte Audi Q7 e-tron pga. lang el-rekkevidde blant annet. 45km ekte rekkevidde i følge tester. Rekker nesten tur/retur Oslo sentrum fra Skedsmokorset hvor jeg bor (48km).

Samt er jo diesel-hybrid, så blir billig når den først slår over på fossilt. Og kan dra 3500kg med luftfjæring, bedre støyisolasjon og premiumfølelse enn XC90 osv. Nå er ikke bilen i seg selv billig, eller ekstrautstyret (grøss og gru, må være høyeste ekstrautstyrpriser på markedet). Samt forhandleren i Norge er dessverre Møller (forvent elending service).

Håper det kommer hybrider med 200km+, men tok risken på at det ikke skjer med det første.
Nissan e-NV200 Evalia 7-seter 2016, Audi Q7 e-tron 2016 (erstatter Skoda Octavia 2015)

turfsurf

Gratulerer med flott bil, helt enig med din vurdering i fht konkurrentene. Med 17kWh batteri (mener jeg å huske) så bør den klare 4,5 mil ja. Men fremdeles lite, og om vinteren kryper det nok ned til 3. Bedre enn konkurrentene fra Volvo, BMW og Mercedes dog, som knapt kommer over halvparten av det igjen. Og som du sier, med tørste bensinmotorer på langtur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Sean S. på lørdag 30. januar 2016, klokken 00:00
Vet ikke om det er lengst av biler som leveres i Norge, men bestilte Audi Q7 e-tron pga. lang el-rekkevidde blant annet. 45km ekte rekkevidde i følge tester. Rekker nesten tur/retur Oslo sentrum fra Skedsmokorset hvor jeg bor (48km).

Samt er jo diesel-hybrid, så blir billig når den først slår over på fossilt.

Du får håpe at ikke diesel-hybridene også får restriksjoner på kjøring i Oslo på forurensede dager da. Jeg føler jeg hadde vært litt skeptisk til å kjøpe dieselhybrid om jeg jevnlig skulle kjøre til Oslo, men det er vel kanskje ikke noe problem å ta toget på de dagene det evt. gjelder, om det blir slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kverna

Skjønner ikke hvordan enkelte får 80km på en lading med Ampera, men mulig 2013-> har såpass mye større batteri enn min 2012 hvor jeg ofte får non-å-60 før tomt
2015 BMW i3 rex

sjokomelk

Sitat fra: Kverna på torsdag 15. september 2016, klokken 21:41
Skjønner ikke hvordan enkelte får 80km på en lading med Ampera, men mulig 2013-> har såpass mye større batteri enn min 2012 hvor jeg ofte får non-å-60 før tomt
Total batterikapasitet ble økt fra 16kWh til 16,5kWh for 2013-modellene. Totalt tilgjengelig for oss tror jeg økte fra 10 til 10,5kWh. Men er usikker på dette.

Det avhenger veldig av kjørestil, forholdene du kjører i og temperatur hvor langt du kommer.
I sommerhalvåret ligger jeg normalt mellom 80-85km på kjøring i 60 og 70-soner til og fra jobb. Mye svinger og opp og ned halvparten av veien. Og jeg har 38km hver vei.
Dette tilsvarer rundt 130 Wh/km.
Har satt klimaanlegget på 20,5 grader og ECO.

Men regner det, mister jeg kanskje fort 10km av rekkevidden min bare i økt rullemotstand.
Og er det kaldt ute, bruker bilen ganske mye mer støyt og rekkevidden går ned til ca. 55km på vinterstid. (Les: vestlandsk vinter med mye regn, 5 grader og kuling. Lite snø.)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA