Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf vs NSB - hvem vinner?

Startet av emil, søndag 23. august 2015, klokken 10:06

« forrige - neste »

emil

Har ikke fått somlet meg til å skrive noen fyldig rapport fra turen min Arendal - Trondheim enda, men nå er det påtide å gjøre klar for returen i ettermiddag.

Helgens aktiviteter er snart over og jeg laster all bagasje og bikkja i bilen og kjører sørover mens fruen tar toget.

Utfordringen er av vi bare har med én husnøkkel - hvem skal ta den med seg?

NSB skal etter planen bruke 12t og 20 minutter pluss 10 minutters gange fra togstasjonen og hjem. Når jeg brukte 16t45m på turen oppover kan det se ut som om jeg ikke har noen mulighet til å vinne men det er noen forhold å ta med:

- Jeg hadde et 45 minutters stopp hos min far i Oslo på vei oppover som jeg ikke kommer til å ta på tilbaketuren.
- Jeg endret lade/kjøreplanen min og kom til en defekt hurtiglader på Kiwi Øyer som i første omgang gjorde at jeg tapte ca 15 minutter på feilsøkning og annen surring. Kunne enten kjøre tilbake til Lillehammer og hurgtiglade der, totalt ca 45 minutter før jeg ville passere Øyer igjen, eller ta 45 minutter saktelading i Øyer for å rekke frem til Ringebu. Jeg valgte siste alternativ og har på den måten brukt ca 1t 45m mer oppover enn jeg strengt tatt måtte.

Da er jeg nede i 15t reisetid, men fortsatt 2.5t mer enn NSB.

Fordelen jeg har er at jeg kan kjøre når bilen er ferdigpakket og forhåpentligvis fulladet en gang mellom 19 og 20 og toget går 23:15. Kommer jeg avgårde klokka 20:00 har jeg altså ca 45 minutter til eventuelle problemer langs veien.

Så er det noen som tør gjette på hvem som kommer først hjem?

OlavEmil

Om du kjem av garde mellom 19 og 20, tippar eg du kjem først (om du ikkje skal sove heile natta).

Men om eg var deg, ville eg latt kona ta nøkkelen :P .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

emil

Avgang ble ganske nøyaktig 20:00, ankomst ca 10:30. Toget var i tillegg ca 15 minutter forsinket og jeg vant da med godt over en time.

Beholdt nøkkelen og fikk tømt bilen før jeg hentet fruen på stasjonen :)

Sandpusher

Sitat fra: emil på mandag 24. august 2015, klokken 12:38
Avgang ble ganske nøyaktig 20:00, ankomst ca 10:30. Toget var i tillegg ca 15 minutter forsinket og jeg vant da med godt over en time.

Beholdt nøkkelen og fikk tømt bilen før jeg hentet fruen på stasjonen :)

Kjekt at det gikk bra, men hvorfor tok hun toget da?
Her forventer vi et referat fra turen som gjorde at hun nektet å bli med i bilen denne gangen :D
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

emil

Sitat fra: Sandpusher på mandag 24. august 2015, klokken 15:57
Kjekt at det gikk bra, men hvorfor tok hun toget da?
Her forventer vi et referat fra turen som gjorde at hun nektet å bli med i bilen denne gangen :D

For det første dro hun oppover til Trondheim noen dager før meg. I tillegg skulle hun ha med så mye stæsj opp og enda mer ned at det, sammen med mine ting og bikkja ikke var plass til henne i bilen. At to venniner også skulle ta toget nedover mot Oslo og en av de også videre mot Stavanger gjorde det valget ganske enkelt for henne.

Langturer med Leafen har hun derimot ingen ting i mot til vanlig, selv den dagen alt gikk galt og vi brukte 12 timer fra Arendal til Oslo var humøret på topp hele turen.

Rapporter kommer forhåpentligvis når jeg orker og har tid til å sette meg ned. Har forsåvidt startet forsiktig her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23074.0.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA