Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjernstyring/tidsur på webasto og vifte - Saxo

Startet av moso, lørdag 09. januar 2010, klokken 19:36

« forrige - neste »

moso

Hei - er det noen som har funnet en grei løsning på å få satt igang webastoen og kupevifta en stund før en kommer seg ut i bilen? Det tar lang tid å få bilen varm i disse dager :-)

Morten
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Elmo

#1
Jeg har kjøpt og montert "Eberspächer EastStart R" i min Saxo, og kan starte Webastoen med fjernkontroll på 2-300 meters hold (maks 1000 i følge brosjyre). Kan velge om den skal stå på i 20/30/40/60 min etter start, og slå av igjen før hvis jeg ønsker.

Det var ikke helt "rett frem". Måtte i tillegg montere et lys-rele til vifta pga høy strøm, og en diode for å hindre tilbakekobling på startledningen til Webastoen (det gikk en sikring før jeg monterte dioden).
Monteringen var også mye knot, måtte ut med hanskerommet og viftebryteren for å komme til de riktige ledningene.

Eberspächer er "broren" (konkurrenten) til Webasto. Mulig orginal Webasto remote hadde vært enklere, men jeg kjøpte min "billig" på Finn.no.

Veldig deilig å kunne starte varmen både hjemme og på jobben uten å gå ut.

Se forøvrig her hvordan du enkelt kan øke virkningsgraden på varmeapparatet. Det blir både litt raskere varmt og mere varme ved denne enkle operasjonen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

moso

Takk for svar - jeg skal definitivt legge noe rundt vanntanken. Har lest om og vurdert det tidligere også, men din metode uten å løsne og ta ut tanken virker fristende.

Har forespurt KCL om det finnes oppgraderingskit for å få webastoen til å bli fjernstyrt kupevarmer og hvor enkelt/vanskelig det er å montere. Alternativet er vel å bruke noen releer og et tidsur for å sette på tenningen på bilen, men jeg har litt respekt for å knote med det elektriske systemet på en bil.

Morten
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

elektrolux

#3
I prinsippet er det meget enkelt å fjernstarte Webastoen.

Den skal kun ha 12V inn på en ledning.

Skal det kobles skikkelig må også viften aktiveres samtidig, slik at varmen kommer inn i kupeen.

Byttet selv i sin tid til fjernstyrt Dieselvarmer i stedet for bensin. Billigere med avgiftsfri diesel, og deilig å starte varmeren med et tastetrykk på fjernstyringen 15min før kjøreturen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#4
Sitat fra: elektrolux på søndag 10. januar 2010, klokken 11:34
I prinsippet er det meget enkelt å fjernstarte Webastoen. Den skal kun ha 12V inn på en ledning . . og viften bør aktiveres samtidig. .
Ja det er helt sant. Man kan godt bruke en enkel bryter og evt. ett 12v tidsur istedenfor en fjernkontoll-enhet. Tilkoblingene blir identiske. 

Hovedgrunnen til at jeg "knotet" bak hanskerommet er at det der er lettere å være sikker på at man får tak i rett ledninger (og at jeg ville ha fjernkontrolboksen i kupéen). Man kan like gjerne gjøre tilkoblingene andre steder (rett på Webastoen, og kanskje ved sikringen til vifta).

Her er forresten link til Webasto orginal-tilleggsutstyr, med tilbud om montering.
http://motorvarmer.webastonorge.no/produkter/kontrollelementer.html
Jeg så også flere ulike annonser på finn når jeg googlet "Webasto".
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynet

Her er også en mulighet Defa smartstart; http://wup.defa.com/no/wup_products_controlunits.html

Jeg bruker den selv på min Think. Rekkevidden er på maks 1000meter, men det blir fort mindre hvis det er hindringer i veien.... Klare knapt rundt et kvartal.
Etter min mening relativt enkel å koble hvis man orker å lese bruksanvisningen. Koster 2450,- på Mekonomen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

moso

Defa Smartstart ser bra ut, og såvidt jeg kan se vil det fungere. En forhandler av Webasto antyder 14500 for oppgraderingskit (de må nesten ha misforstått meg).

Et par "dumme" spørsmål til siden denne tråden nå leses av et par med lang erfaring :)

- Hvilke kabel og evt sikringsdimensjoner har dere benyttet til å legge 12V inn på Webastoen? Den trekker vel ikke mye strøm?
- Hvordan finner man rett inngang på Webastoen? Såvidt jeg kan se av koblingsskjemaene skal ledningen være svart?
- Hvor stor diode har du Elmo brukt for å unngå "tilbakeslag"? Hvor monterte du denne? Hvor får man kjøpt slikt?
- Hvordan har dere koblet til vifta? Trengs dioder her også?

Morten
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

elektrolux

Viften trenger diode som tåler litt.  Regn med opp til 7A strømtrekk. Selv tok jeg strøm via et rele fra 12V batteriet og direkte til viften. Denne når fra motorrommet ved å ta av filteret over luftinnsuget like bak der vannfyllestussene er.

12V styrestrøm er kun styrestrøm og trenger ikke store kabelen. Denne kan også styre releet til viften. Ser du på selve Webastoen er det den ene av de 2 tynne kablene (nyere biler har en tredje gul kabel for diagnose). Tror det er den sorte, mens den grønne leverer strøm til doserings/avstengnings pumpa.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#8
Sitat fra: elektrolux på søndag 10. januar 2010, klokken 20:09
Ser du på selve Webastoen er det den ene av de 2 tynne kablene (nyere biler har en tredje gul kabel for diagnose). Tror det er den sorte, mens den grønne leverer strøm til doserings/avstengnings pumpa.
Webastoen på begge mine biler har 3 styrekabler, to grønne og en gul (bildet).
Og såvidt jeg husker fant jeg ut at det er den gule som starter Webastoen. Men som sagt tidligere valgte jeg å koble meg på ved bryteren på varme-hendelen inni bilen, så jeg er ikke 100% sikker på at jeg husker rett.  

Sitat fra: moso på søndag 10. januar 2010, klokken 19:57
- Hvilke kabel og evt sikringsdimensjoner har dere benyttet til å legge 12V inn på Webastoen? Den trekker vel ikke mye strøm?
- Hvordan finner man rett inngang på Webastoen? Såvidt jeg kan se av koblingsskjemaene skal ledningen være svart?
- Hvor stor diode har du Elmo brukt for å unngå "tilbakeslag"? Hvor monterte du denne? Hvor får man kjøpt slikt?
- Hvordan har dere koblet til vifta? Trengs dioder her også?
I følge instruksjonsboka skal kupevifta ha 25V sikring, og jeg brukte altså et ekstralys-rele.
Styrestrømmen kommer ut av mottaker-enheten til EasyStart'en så den sikret jeg ikke. Den kobler du til både styreinngangen på webastoen og til styrestrømmen på viftereleet.
Måten å finne rett ledning på Webatoen er å ta av kontakten (med 3 ledninger på bildet) og måle hvilken pinne som får strøm når du slår på varmen, eller koble deg på selve bryteren under dashbordet som jeg gjorde.
Jeg måtte ha dioden på ledningen fra den orginale varmebryteren (ikke vifta). Det behøver ikke være store saken, men den må ha minimalt spenningsfall, for hvis ikke klarer ikke relet til vifta å dra.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

moso

Tusen takk for gode svar. Nå tror jeg at jeg har skjønt nok til å gyve på!
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

moso

#10
Rapport over progresjon (i tilfelle noen som meg har lett lenge etter denne informasjonen);

Jeg kjøpte en Defa Smartstart igår fra Torshov bilrekvisita. Den kostet 2450 omtrent. Denne er nå stripset fast til en av sikringsboksene i motorommet og får +12V og jord direkte fra hjelpebatteriet. Hvit ledning fra Defa`en er koblet til Webastoen på gul ledning. Denne er foreløpig bare klippet over i påvente av at jeg får fatt i en egnet diode. Ganske riktig ligger denne ledningen til jord når tenningen er av og strømmen vil bli stor om ledningen får 12V påtrykket. Slik sett må Webastoen nå startes med Defa`en og ikke via tenning og varmebryter i bilen men det får gå en stund.

Blå ledning på Defa`en måtte jeg ta inn i bilen, fordi den skal ha tenningsstyrt 12V og slikt fant jeg ikke i motorommet. Veien inn via inntaksviften under plastdeksel oppe bak vannpåfyllingsstussene ville jeg aldri funnet uten tips over. Løsne de to mutterne på hver side så blir det såvidt plass til å føre en ledning inn mellom karosseri og pakning - og med litt akrobatikk inne i kupeen gikk det greit å få tak i ledningen innenifra. Den blå ledningen skal kobles sammen med tenningsstyrt 12V på bilstereoen. Det er mulig jeg må vente med dette til dioden er på plass og normal operasjon er mulig. Sannsynligvis vil Webastoen skrus av når tenningen skrus på om jeg kobler til den blå ledningen.

Jeg har også hentet 12V fra batteriet, via 25A sikring og et rele styrt av samme ledning som til Webastoen, og samme vei inn i kupeen. Denne skal styre vifta, men jeg har ennå ikke skjønt om jeg må gjøre noe annet enn å koble ledningene fra tenning og den ledningen som jeg drar inn fra batteriet sammen. Jeg får måle litt. Om vifta sin 12V forsyning ligger til jord om tenningen er av så trengs vel en diode her også.

Fortsettelse følger.

Morten

Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Elmo

Sitat fra: moso på tirsdag 12. januar 2010, klokken 19:16
Denne skal styre vifta, men jeg har ennå ikke skjønt om jeg må gjøre noe annet enn å koble ledningene fra tenning og den ledningen som jeg drar inn fra batteriet sammen. Jeg får måle litt. Om vifta sin 12V forsyning ligger til jord om tenningen er av så trengs vel en diode her også.

12V/25A fra releet tjuv-koblet jeg rett på tilførselsledningen til viftebryteren under dashbordet (demonterte knotten). Hadde ingen behov for diode der (Elektrolux sa tidl at han måtte ha diode her, så det er kanskje forskjell på bilene?)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Jeg måtte bruke diode siden jeg tok 12V rett fra batteriet, og for å hindre at resten av bilen fikk strøm denne veien utenom tenningslås.

Elmo har tatt strøm etter tenningslåsen. Men jeg forstår ikke hvordan han fikk viften til å svive uten tenningen på?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#13
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. januar 2010, klokken 20:55
Elmo har tatt strøm etter tenningslåsen. Men jeg forstår ikke hvordan han fikk viften til å svive uten tenningen på?
Nei, jeg har og tatt strømmen rett fra batteriet.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. januar 2010, klokken 20:55
Jeg måtte bruke diode siden jeg tok 12V rett fra batteriet, og for å hindre at resten av bilen fikk strøm denne veien utenom tenningslås.
Hos meg går spenningen fra batteriet til EasyStart og til viftereleet, og når den er slått av kommer ikke spenningen videre. Når jeg slår på med EasyStart gir den styrespenning til viftereleet og webastoen. Men i tillegg kom det da spenning videre inn i bilen via bilens webastostyring og skapte juletre på instrumentpanelet.
Så min diode stopper styrespenningen fra EasyStart å komme inn i instrumentpanelet når tenningen er av.    



Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

moso

Da har jeg koblet til kabelen fra releet til ledningen som tilsvarer styrke II på vifta (ved tilkoblingen til vifta under hanskerommet). Kabelen tilbake til viftebryteren henger nå i løse lufta. Det blir løsningen inntil jeg får fatt i dioder. Det betyr ikke annet enn at jeg ikke skrur av webasto og vifte via Defa´en sin fjernkontroll når jeg setter meg inn og kjører av gårde.

Så er temperaturføleren også hentet inn i kupeen via vifteinntaket, og Defa´en programmert til å starte oppvarmingen slik at den er varm imorgen klokken 0800. Det blir spennende! Foreløpig er jeg veldig happy med denne løsningen til i overkant av 2500 kroner ift de 14500 som Webasto forhandleren forespeilte!

Morten
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA