Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vision Only Adaptive Cruise Controll (VO-ACC) - Diskusjon, skryt og klaging

Startet av Anterialis, lørdag 22. august 2015, klokken 09:40

« forrige - neste »

turfsurf

Fikk testet litt mere i dag (ECO PRO+). Ble veldig rykkete ned hårnålssvinger fra Golsfjellet når jeg ble liggende bak en som kjørtelatterlig sakte i svingene og gasset på ut av de. Med acc ble det hard brems i hver sving, hvorpå litt sen akselerasjon, og når farten først var oppe, var det på tide å bremse igjen. Mye bedre å kontrollere selv, la slippe fra på rettstrekkene, for så å slippe seg innpå i svingene. Rinse, repeat.

Samme når jeg lå bak en lang kø med ujevn kjøring. Bremset sent, og akselererte for sent. Ble veldig rykkete. Bedre når jeg hjalp til med gassen.

Ellers så mistet jeg ACC funksjon 3 ganger, mest sannsynlig pga motsol. Eneste system som jeg har opplevd mister funksjon under perfekte forhold (tørt, ingen hindringer). Lurer og på rekkevidden på systemet i tuneller, kom veldig nært før det ble indikert at bil ble oppdaget foran.

Ellers følger systemet biler foran veldig godt gjennom svinger, en av de beste jeg har opplevd. Kun Touareg med to radarer, kamera og ultralyd sensorer var bedre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Touaregen har et fusion system som selvfølgelig er bedre. Men det er også dyrere og bruker mer strøm.

Alle rent kamera baserte system har problemer i motlys. Du kan f.eks. prøve et fotoapparat til 50 000.- og se om det viser noe på et bilde tatt rett mot solen  :)

Hvis det er mye eksos i tunellen så kan det være utfordrende, og spesielle nyttekjøretøy som har baklysene montert på en unormal måte.

Når det er mørkt, så bruker systemet økning i avstand mellom baklysene til å beregne hvor fort du nærmer deg bilen foran.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA