Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Førsteinntrykk GTE

Startet av PokerFjes, torsdag 25. februar 2016, klokken 13:19

« forrige - neste »

PokerFjes

Da fant jeg anledningen til å prøve firmabilen en tur. En 2016 GTE med drøye 7000km på telleren.
Førsteinntrykk er at det er en smule stressende når TSI-motoren (les: strikkmotoren) tar av under hard aksellerasjon. Når det er sagt - så har jeg alltid vært tilhenger av motorer med flere sylindre og høyere sylindervolum - med tilsvarende høyere dreimoment.
På turen fra Kongsberg til Oslo og retur (213km) landet jeg på 0.44l/mil. Jeg startet med ca 80% fullt batteri, og sørget for å lade batteriet fullt for å teste eldrift på hjemtur. Koblet over på eldrift i Strømsåstunnelen i Drammen med 36km på GOM, og kjørte på eldrift 32km før det var tomt. Temperaturen varierte fra -2 til +3 grader. Jeg kjører med relativt økonomisk høyrefot, ofte på ACC - men legger meg gjerne 5-10km/t over fartsgrensa på speedoen.
En ting jeg la merke til er at ACC er hakket mindre smooth i kombinasjon med bensindrift og DSG. Helt sikkert naturlig - men merkbart for meg som kjører e-Golf til daglig.

Jeg synes forbruket var høyst akseptabelt. Det er mange mil motorvei på denne strekningen. Eldriften var også godkjent, og jeg ville nok klart å kjøre ren eldrift til/fra jobb (38km hver vei) store deler av året.

GTE-konseptet tiltaler meg derimot ikke helt. Jeg har ikke lyst på strikkmotor :) og jeg synes det er en stor fail av VW å droppe batterivarmer. Jeg skulle ønske VW/Audi/Skoda kom med en seriehybrid a'la i3 REX, men fremtidsplanene til gigantkonsernet går nok ikke i denne retningen.

Firmabilen har ikke ryggekamera, og jeg ble litt overrasket over hvor viktig det har blitt for meg. Jeg rygger selvfølgelig ikke på kameraet - men det er utrolig bra for sikkerheten å se rett bak bilen. Men det var ikke GTE-spesifikt.

Anyways, mine 50 cents eller hva det nå heter :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA