Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor selges det ikke flere i3 enn det gjør?

Startet av dozeren, onsdag 19. august 2015, klokken 14:14

« forrige - neste »

LMOR

#90
Sitat fra: i3_X5_730 på søndag 06. september 2015, klokken 20:21
Ok ...  det var det! Gir opp! Har nå lett og lett men finner ikke noe sted om hvor mange i3 som faktisk er registrert i Norge. Noen som vet?  :o
I 2014 ble det registrert ca 2040 i3, og frem til nå i år 1103.
(I Norge selges det totalt flere elbiler enn maks produksjonskapasiteten til i3)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: LMOR på søndag 06. september 2015, klokken 20:31
Sitat fra: i3_X5_730 på søndag 06. september 2015, klokken 20:21
Ok ...  det var det! Gir opp! Har nå lett og lett men finner ikke noe sted om hvor mange i3 som faktisk er registrert i Norge. Noen som vet?  :o
I 2014 ble det registrert ca 2040 i3, og frem til nå i år 1103.
(I Norge selges det totalt flere elbiler enn maks produksjonskapasiteten til i3)

Tusen takk for info, LMOR! :)

oddefanten

#92
Sitat fra: bromm på søndag 30. august 2015, klokken 20:30
Sitat fra: JorgenM på søndag 30. august 2015, klokken 18:41
bromm, har sett de der før, britisk firma tror jeg. Men trolig vanskelig å få godkjent i Norge...
Jada, det var ikke helt seriøst ment fra min side - mest ment som en fleip ;)

Drar opp en gammel tråd for jeg har undersøkt litt rundt muligheten for å montere Multimac sitt sete for 3 barn. Vi er 5 i familien med 3 barn under 7 år og det er en del sammenhenger jeg gjerne skulle hatt mulighet til å bruke i3'en, hvor vi i dag må ta dieseldyret på grunn av antall personer.

Følgende er hentet fra kjøretøyforskriften:

Sitat
3-1.Antall personer
1.   Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende.
2.   I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a)   Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for.

Det er spesielt den siste setningen som er interessant, da setene fra Multimac har ECE r 44-04 godkjenning ihht. EU-krav. Følgende er hentet fra Trygg trafikk sine sider (https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/pabudt-sikring-av-barn-i-bil/):

Sitat
Godkjenningskravene

  • Barn under 9 kg må sikres bakovervendt ved bruk av bilbarnestol.
  • Se etter tallkombinasjonen 04 44 når du skal kjøpe sikringsutstyr til barn i bil. Da vet du at utstyret tilfredsstiller gjeldende godkjenningsnorm som er ECE R44-03 og R44-04.
  • Alt utstyr i salg og utleie må være godkjent etter ECE R44-03 og R44-04. Godkjenningsmerket skal angi hvilken vektklasse utstyret gjelder for.
  • «Universal» betyr at utstyret kan brukes i alle biler. Inne i sirkelen står det en E og et tall. Dette tallet viser i hvilket land setet er produsert.

Nå er ikke jeg jurist, men sånn jeg leser dette vil det kunne være mulig å montere et slikt barneste for 3 barn under 12 år i en i3. Dersom jeg kjenner dette forumet rett så er det er kanskje noen juridisk kompetanse som kan belyse en ingeniør?  ;D Kan eventuelt rette en henvendelse til Statens vegvesen for uttalelse.

NB: Temaet er kanskje verdt en egen tråd?
BMW i3 (2014) | Volvo V70 (2012)

bromm

Sitat fra: oddefanten på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:01
NB: Temaet er kanskje verdt en egen tråd?
Det er det så absolutt - hvis det viser seg at man lovlig kan ha 3 mindreårige bak i i3'en så er det jo veldig interessant for mange.

Ellers, (for å spore inn på emnet igjen), kan det jo nevnes at i3 var nummer 2 på salgsstatistikken for elbiler, nå på Januar og nummer 5 av ALLE biler totalt. BMW er nå det 3de største bilmerket i landet :D

Tittelen på dette emnet er vel i ferd med å bli en aldri så liten "selvmotsigelse" - eller ?  ;D ;D ;D

JorgenM

oddefanten: da er vi to. Vi har tre barn under 6 år :)

Starte egen tråd om dette setet kanskje?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Huff...skremmende salgstall  ;)  Vi ønsker jo ikke at det skal gå 13 på dusinet, slik som Leaf. Vi får håpe de lager noen synlige forskjeller på 2017 modellen   ;)

JorgenM

Til og med blitt enda en i3 i den lille kommunen jeg bor i nå (1650 innbyggere), men jeg synes det bare er stas da :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Luftventil

Hvor godt selger PHEV?

Dumt den er så dyr, for ellers er det en genial bil på de fleste måter.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Trond.m

Den selges ikke i det hele tatt. Jeg har ikke sikre tall, men da jeg forhørte meg litt fikk jeg inntrykk av at det bare var solgt et par tre biler. Hadde man beholdt elbil-fordelene, så hadde den vært genial. Uten disse fordelene er den et dårlig alternativ både som elbil og hybrid. Som hybrid er jo 225xe med 4WD og 224 hk til omtrent samme pris et mer spennende alternativ.

JorgenM

Hadde man kunne fått den med krok så hadde vi valgt 225xe.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Cowboystrekk

4 vs 5 seter, mindre pent utseende (på nivå med leaf i mine øyne) og lite bagasjerom er vell ting som gjør den uaktuell for min del og flere jeg har snakka med. Hadde den hatt 5 seter og større bagasjerom samt det nye batteriet så kunne jeg levd med sært utseende ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amigakongen

Hadde holdt med 5 seter og dobbelt rekkevidde. Da hadde det stått 2 i3 i garasjen. :)

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 25. februar 2016, klokken 15:15
4 vs 5 seter, mindre pent utseende (på nivå med leaf i mine øyne) og lite bagasjerom er vell ting som gjør den uaktuell for min del og flere jeg har snakka med. Hadde den hatt 5 seter og større bagasjerom samt det nye batteriet så kunne jeg levd med sært utseende ;)
2015 BMW I3 - 11800km

02jan

I3 med sine 400 cm lengde, ville ikke vært mye plass innvendig hvis krav som stort bagasjerom , dvs over 500 liter, baksete plass til 5 og 600 kg batteri.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

pberg

Det ville være ca noll problem å ha plass til tre barn i baksetet om bmw hadde gått inn for det. Det er nok bredde til å få det til.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA