Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade billigst mulig! hurtig eller mellomhurtig?

Startet av gamer73, onsdag 19. august 2015, klokken 07:15

« forrige - neste »

gamer73

Hei,

Jeg har gjort det til en sport å lade rimeligst mulig. Til dags dato har jeg kun ladet bilen på jobben....gratis..men skal til helgen på en ørliten hyttetur og trenger muligens å lade. Det er 2 typer tilgjengelig. Hurtiglading til 2.5 kr per minutt eller Mellomrask lading (400V/32 amp) koster kr. 1,00 pr minutt. Jeg er ganske dårlig på strømeffekt og kostandsutregning....hvilken måte er rimeligst? Gitt at man har ubegrenset tid til å lade...

elektro

Med e-Golf vil det være billigst å hurtiglade, og veldig, veldig mye raskere. Bilen har nemlig kun 3,6kW AC lader mens den med DC i teorien kan lade med 50kW!

NB! Du lader ca. 15% per 5 minutt opp til 80% deretter går det gradvis saktere. Unngå derfor å lade noe særlig mer om du ikke må, hvis du vil spare penger. Da sparer du også batteriet. God tur!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

gamer73

oki takk for tips..da blir det hurtiglading i minst mulig minutter;)

ezzpen

For syns skyld så legger jeg inn estimerte kostnader, basert på oppgitte ladetider fra elbil.no:
SitatLadetid 0-100%: 10A tar 13 timer / 16A tar 8 timer / Hurtiglading 0-80% på under en halvtime om sommeren, opptil 3 ganger lenger tid om vinteren.

0-80% med hurtiglading: ca 75,-
0-100% med 10A (original ladekabel): 780,-
0-100% med 16A: 480,-

eivhelle

Sitat fra: elektro på onsdag 19. august 2015, klokken 07:55
Med e-Golf vil det være billigst å hurtiglade, og veldig, veldig mye raskere. Bilen har nemlig kun 3,6kW AC lader mens den med DC i teorien kan lade med 50kW!

NB! Du lader ca. 15% per 5 minutt opp til 80% deretter går det gradvis saktere. Unngå derfor å lade noe særlig mer om du ikke må, hvis du vil spare penger. Da sparer du også batteriet. God tur!
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA