Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte høyttalerelement?

Startet av Goku, søndag 16. august 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

lunitiks

Børster støv av denne.

Flere informative innlegg her, men ingen som svarer konkret på det store spørsmålet: Har noen funnet respektable 3djeparts-elementer som passer uten mikkmakk?

Noen som forøvrig har ettermontert en sub og har en liten oppskrift på dette? Innebærer det masse lodding og elektrisk knoting blir dette fort mindre interessant ...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

BømloBjørn

Sitat fra: lunitiks på fredag 10. juni 2016, klokken 18:58
Har noen funnet respektable 3djeparts-elementer som passer uten mikkmakk?

Har funnet siden til http://lightharmonic.com/tesla/, via youtube...
Ser meget intresant ut ;D
https://youtu.be/UfciRnSqQd0

Men ser ikke ut som det går ann å bestille riktig ennå, bare reservere....  (i god Tesla-ånd)

Quintilian

#47
Sitat fra: lunitiks på fredag 10. juni 2016, klokken 18:58
Børster støv av denne.

Flere informative innlegg her, men ingen som svarer konkret på det store spørsmålet: Har noen funnet respektable 3djeparts-elementer som passer uten mikkmakk?

Noen som forøvrig har ettermontert en sub og har en liten oppskrift på dette? Innebærer det masse lodding og elektrisk knoting blir dette fort mindre interessant ...

Jeg har skrevet om dette før ved anledning her i foraet (og på FB-gruppa)...

Kort fortalt; jeg har fått Bilradiospesialisten i Bergen til å bytte front-kit (diskant i A-stolpe og mellomtone i fremdørene), installert forsterker til disse, samt montere NVX B.O.O.S.T subwoofer-kit.

I tillegg har de montert lyddempingsmatter i alle 4 dører, samt dempet "klirreboksen" (kontrolleren i dørene), og dempet alle klips i dørene....

Etter installasjon opplevde jeg en veldig sjenerende ressonanslyd fra bagasjerommet; og det viste seg at bakluka "skrangler som en verktøykasse når man dunker på den"... Så de åpnet den også og dempet der også.... Det fikset problemet 100%...

Totalt tok installasjonen 12-15 timer (12 timer første gang + 2-3 timer med ekstra demping).

I dørene har de montert en tykk mdf-plate som elementene er festet i, da disse spiller mye høyere (og dypere) enn de forrige og det ellers ville ha skranglet...

Front KIT: Focal 2KR
Forsterker: DLS Reference CC-2
Sub: NVX B.O.O.S.T kit (inkluderer sub-kasse i glassfiber med 10" element, high-low signalkonverter og forsterker)


Bildet er for øvrig tatt før runde 2 med støydemping...


Jeg er veldig godt fornøyd; og lyden har blitt utrolig mye bedre.

Jeg sliter dog noe med en skurrelyd fra A-stolpen på passasjersiden... BRS har så langt gjort en god jobb med feilsøking uten at vi har kommet helt i mål, men de fremstår veldig seriøse og jeg skal tilbake for at de skal prøve mer... Så langt har de byttet element, byttet delefilter, "krysset over" signalet fra passasjersiden/førersiden og visa-versa, testet annen high-low-konverter og tatt ut elementet fra bilen og spilt det "i friluft"... Det som er spesielt er at det spiller helt fint når man holder det i hånden, men med en gang det er på plass i A-stolpen så skurrer det.... Altså kan det se ut som resonans... Problemet manifiseterer seg kun på noen få låter og ved bruk av bilens "handsfree", så det er ikke så prekært... Men jeg skal inn og få det utbedret når det passer :-)

Edit: De som bor på vestlandet kan gjerne komme innom i Sandnes og prøvelytte (andre også selvfølgelig, men det blir kanskje litt langt å kjøre?) :)

Muffinman

Det er det som er greiene med denne bilen. Man kan ikke bare lempe inn masse fett utstyr og tro at lyden blir bra. Selve bilen må ordnes opp ift resonanser, skrangling, dirring osv. Jeg har ingen problemer å høre at selve bilen spiller mer enn anlegget både med hifi og standard når man skrur opp litt.

lunitiks

@Quintilian: A-stolpe passasjerside er utvilsomt mer enn et musikk-/resonansproblem. Har du prøvd å kjøre på litt ujevn asfalt med anlegget av, rundt 40-60km/t, utetemp over +10? Hos meg er det helt grusomt og jeg legger merke til at veldig mange andre både norske og på tmc har samme problemet. Dette kommer enten av skrangleklips eller at deler gnikker mot hverandre helt fremme i møtet med dashbordet. Har derfor meldt det inn til ny time hos servicesenteret.


On topic: Hvor mye snakker vi for full pakke hos Bilstereospesialisten slik du har fått utført Q?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Quintilian

Sitat fra: lunitiks på lørdag 11. juni 2016, klokken 12:16
@Quintilian: A-stolpe passasjerside er utvilsomt mer enn et musikk-/resonansproblem. Har du prøvd å kjøre på litt ujevn asfalt med anlegget av, rundt 40-60km/t, utetemp over +10? Hos meg er det helt grusomt og jeg legger merke til at veldig mange andre både norske og på tmc har samme problemet. Dette kommer enten av skrangleklips eller at deler gnikker mot hverandre helt fremme i møtet med dashbordet. Har derfor meldt det inn til ny time hos servicesenteret.


On topic: Hvor mye snakker vi for full pakke hos Bilstereospesialisten slik du har fått utført Q?

Jeg landet på ca 32k... Det med dempematter og NVX SUB som sagt. BRS i Bergen tilbyr sin egen subwoofer basert på NVX sin, og den er nok noe rimeligere, litt avhengig av hvilken forsterker/høyttalerelement man går for ...

F_P

Et lite apropos. Jeg vet ikke om dette er mulig, men det må da gå å få kjøpt spacerne i fremdørene som er brukt i biler med Ultra Hifi. Disse passer til 8" høyttalere, og man kan strengt tatt skru hvilken som helt 8" fast i disse.

Vet flere har vært på meg for å få til en oppgradering av lydsystemet her på Østlandet. Dessverre er det bare 24 timer i døgnet og 7 dager i uka, og kombinert med at jeg driver businessen som en god jobb nr. 2 ved siden av en 8-16 jobb så strekker ikke tiden helt til. Beklager derfor om jeg ikke har levd helt opp til forventningene med å få på plass dette.

Jobber sammen med Sigurdi (det vil si han gjør all testing på bilen) for å se om vi kan få på plass en skikkelig plug&play løsning med å hente ut linjesignal fra kabelnettet som ligger klart i biler uten Ultra Hifi. Når dette er på plass gjenstår det å finne elementer og forsterkere som passer best inn i bilen og gir bra lyd uten at man må gjøre større inngrep for å få alt på plass. Ingenting er bedre enn en slik løsning i våre øyne :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Kvark

Sitat fra: F_P på søndag 12. juni 2016, klokken 14:58
Vet flere har vært på meg for å få til en oppgradering av lydsystemet her på Østlandet. Dessverre er det bare 24 timer i døgnet og 7 dager i uka, og kombinert med at jeg driver businessen som en god jobb nr. 2 ved siden av en 8-16 jobb så strekker ikke tiden helt til. Beklager derfor om jeg ikke har levd helt opp til forventningene med å få på plass dette.

Skaff vikar. Ekspander. Bli rik.
S85D

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

Okey, nå skal jeg bli rik Kvark  ::)

Foreløpig kun til biler som alt er utstyrt med Ultra Hifi, men det kommer mer  ;)

http://www.bilkomponenter.no/products/light-harmonic-premium-audio-system-til-tesla-model-s-multra-hifi

Første leveranse er allerede på vei og skal monteres i kundebil neste uke samtidig som dører lydisoleres. Utrolig spent på resultatet  8)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

tonl

Sitat fra: F_P på onsdag 22. juni 2016, klokken 10:19
Okey, nå skal jeg bli rik Kvark  ::)

Foreløpig kun til biler som alt er utstyrt med Ultra Hifi, men det kommer mer  ;)

http://www.bilkomponenter.no/products/light-harmonic-premium-audio-system-til-tesla-model-s-multra-hifi

Første leveranse er allerede på vei og skal monteres i kundebil neste uke samtidig som dører lydisoleres. Utrolig spent på resultatet  8)

Spent på lyden på light harmonic premium audio er verdt 20'k.

lunitiks

Særdeles interessant F_P. Helt suverent.

Nå gjelder det bare å gi oss som virkelig trenger bedre lydopplevelse - biler med standard audio - et knakende godt tilbud!!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

De selger allerede en høyttaler-oppgraderingspakke for biler uten "premium" lyd, Model S.4D som de kaller det. Ifølge Larry kommer de med en pakke inkl. forsterker for dette også på et senere tidspunkt.

HåkonE

Spennende konsept, men synd de ikke også bytter diskantene. De låter billige.

Settet koster forresten ca. 19 000 + frakt direkte fra produsenten. Sender de fra Kina er det ikke sikkert det er mange kronene.

Monterer man selv, så sparer man ytterligere noen tusen. Ser ut som de har lagt ut instruksjonsvideoer på Youtube. Da kan det være en god idè å lydisolere dørene samtidig.  :)

Allram

Sitat fra: F_P på onsdag 22. juni 2016, klokken 10:19
Okey, nå skal jeg bli rik Kvark  ::)

Foreløpig kun til biler som alt er utstyrt med Ultra Hifi, men det kommer mer  ;)

http://www.bilkomponenter.no/products/light-harmonic-premium-audio-system-til-tesla-model-s-multra-hifi

Første leveranse er allerede på vei og skal monteres i kundebil neste uke samtidig som dører lydisoleres. Utrolig spent på resultatet  8)
Hvis det settet til biler uten premium er bra, og du velger å ta det inn.. Da er jeg med!
Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA