Skrevet av Emne: Tesla med eller uten Luftfjæring??  (Lest 15384 ganger)

Powerflux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1171
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #15 på: Onsdag 09. ſeptember 2015, klokken 21:13 »
Mine 0,00002 cents her som helt fersk i Tesla gamet.
Prøvde i dag en P85D med standard spiralfjæring. Denne sto på 21 tommere og hadde således relativt lite fjæring gjennom dekkene. Denne tok dumper og hull/ujevnheter i veibanen helt strålende. Jeg er ganske imponert over dette faktisk.

Prøvde så en 70D med luftfjæring. Denne sto på 19 tommereog hadde således mer innebygget fjæring gjennom dekkene. Forskjellen var så liten at det kun er gadget faktoren som spiller inn for min del.
Jeg liker selvfølgelig muligheten til å heise opp bilen men i det store og hele fungerte spiralfjæring så bra at jeg vil bruke disse pengene på andre ting!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
126500 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
44000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
3300 km.

Diravi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 542
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #16 på: Torsdag 10. ſeptember 2015, klokken 12:05 »
Mine 0,00002 cents her som helt fersk i Tesla gamet.
Prøvde i dag en P85D med standard spiralfjæring. Denne sto på 21 tommere og hadde således relativt lite fjæring gjennom dekkene. Denne tok dumper og hull/ujevnheter i veibanen helt strålende. Jeg er ganske imponert over dette faktisk.

Prøvde så en 70D med luftfjæring. Denne sto på 19 tommereog hadde således mer innebygget fjæring gjennom dekkene. Forskjellen var så liten at det kun er gadget faktoren som spiller inn for min del.
Jeg liker selvfølgelig muligheten til å heise opp bilen men i det store og hele fungerte spiralfjæring så bra at jeg vil bruke disse pengene på andre ting!!

Min konklusjon er at dette blir helt individuelt hvordan man opplever det, og derfor må det prøves av den enkelte.

Jeg prøvde en P85D med luft og 21" før jeg bestilte, og den var etter mine begreper relativt hard og urolig over store ujevnheter i lav hastighet. Jeg ville i hvert fall ikke drømme om å beskrive den som at den tar dumper helt strålende. En s60 med stålfjærer som jeg prøvde nylig var klart mykere, men fortsatt fast. Men jeg kan være enig i konklusjonen om at en vanlig model S med 19-tommere og stålfjærer sannsynligvis vil være rikelig myk for de fleste.
Model S70 D - levert medio april 2016
Reservert Model 3

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Powerflux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1171
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #17 på: Torsdag 10. ſeptember 2015, klokken 13:05 »
Nå var det en P85D med 21 tommere og stålfjærer jeg beskrev som strålende over dumper og ujevnheter. Mulig 21 tommere med luftfjæring føles stivt og urolig ut?
Japan Leaf, levert juni 2013.
126500 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
44000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
3300 km.

Diravi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 542
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #18 på: Lørdag 12. ſeptember 2015, klokken 21:58 »
Den var ikke sååå stiv, men fartsdumper og hull i veien slo igjennom og satte bilen i bevegelse. Det kan godt hende den "vagger" mer med luft, men hull i veien som passeres i 30 skal etter min mening forbli utenfor kupeen på en bil med luftfjæring. Den var temmelig nøyaktig like hard som vår ganske stivt oppsatte Volvo V40 (stålfjærer).
Model S70 D - levert medio april 2016
Reservert Model 3

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

peik

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #19 på: Tirsdag 15. ſeptember 2015, klokken 17:01 »
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
I følge Teslas hjemmeside kan den heves opptil 19 mm høyere en den normale klaringen på 144 mm.
Klaring 144 mm (vanlig)
Luftfjæring  120 mm – 163 mm
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

maplesyrup

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #20 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 19:19 »
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
I følge Teslas hjemmeside kan den heves opptil 19 mm høyere en den normale klaringen på 144 mm.
Klaring 144 mm (vanlig)
Luftfjæring  120 mm – 163 mm

vet dette er en gammelt tråd, men synes det er fortsatt aktuelt.  Særlig for brukt-bil kjøpere.

Etter litt research.. tror jeg at det stemmer, luftfjæring er fra 11.9 cm - 16.26 cm
Men, høyde på metalfjæring er 15.2 cm.  dvs 1.06cm høyere 'clearance' hvis man har luft.

noto

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 741
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #21 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 19:46 »
Hadde tatt luft selv også hvis det var samme pris som stål og hadde livstid garanti.

MyMuffin

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 508
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #22 på: Onsdag 23. Januar 2019, klokken 20:14 »
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
I følge Teslas hjemmeside kan den heves opptil 19 mm høyere en den normale klaringen på 144 mm.
Klaring 144 mm (vanlig)
Luftfjæring  120 mm – 163 mm

vet dette er en gammelt tråd, men synes det er fortsatt aktuelt.  Særlig for brukt-bil kjøpere.

Etter litt research.. tror jeg at det stemmer, luftfjæring er fra 11.9 cm - 16.26 cm
Men, høyde på metalfjæring er 15.2 cm.  dvs 1.06cm høyere 'clearance' hvis man har luft.

Teslaer har vært levert med ulike høyde på metalfjærene avhengig av produksjonsår. Min første 2014 S60 hadde nesten 160mm klaring, mens etterhvert så har de sakte men sikkert blitt senket med årene.
i 2015 (tror jeg) var det 144mm som var standard og før luft ble standard i 2017 så var metalfjæringen på 132mm.

Så de nyeste utgavene er også de laveste.

2014 S60 hvit - Superlading, enkelt utstyrt, men fortsatt ett teknologisk vidunder - Solgt!

2017 S "P"75D  Sort, luft, autopilot, Nye premium pakken - fantastisk bil!

Model 3 Res ID: 365XXX - Til fruen :)

SoftwareGeek

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 139
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #23 på: Torsdag 24. Januar 2019, klokken 00:21 »
Målinger utført av en youtuber, forteller at størst forskjell oppleves i høyere hastigheter. Luftfjering gir betydelig softere ride over 70km/t

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3393
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #24 på: Torsdag 24. Januar 2019, klokken 13:20 »
Nå i vinter har vi brukt luftfjæringa en god del. Hever bilen og renser hjulbuer for snø. Samtidig slipper man at bilen brøyter gårdsplassen og veien hvis man ikke har rukket å måke før du (eller kona) skal kjøre.

Og det å senke bilen når man kjører i høy hastighet er også kjekt.

Kjøpte vår brukt, og luket ut biler uten luft.. Ville ikke vært foruten.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1401
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #25 på: Torsdag 24. Januar 2019, klokken 17:44 »
Samtidig slipper man at bilen brøyter gårdsplassen og veien hvis man ikke har rukket å måke før du (eller kona) skal kjøre.

Hmmm  :D
"måke før du (eller kona) skal kjøre."
S75D - 2018

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3393
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #26 på: Lørdag 26. Januar 2019, klokken 00:15 »
Er sambo som benytter Teslaen til småpendlinga si. Jeg kjører konebilen, en i3. Teslaen får jeg låne kun hvis jeg spør pent og samtidig tilbyr henne penger.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1693
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #27 på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 13:30 »
Nå i vinter har vi brukt luftfjæringa en god del. Hever bilen og renser hjulbuer for snø. Samtidig slipper man at bilen brøyter gårdsplassen og veien hvis man ikke har rukket å måke før du (eller kona) skal kjøre.

Og det å senke bilen når man kjører i høy hastighet er også kjekt.

Kjøpte vår brukt, og luket ut biler uten luft.. Ville ikke vært foruten.
5 naboer sto ute og må måket snø på en ca 100m lang vei som jeg bor i enden av. Med luft skal jeg aldri mer måtte gå ut for og måke snø ;) ...tenkte jeg..
Men nå etter å ha sett all snøen som legger seg inn i hjulbuene, så må jeg kanskje måke litte granne ::)
Når snøen fryser om natten, så kommer man jo ut til en bil med verdens største bremseklosser laget av is :o Men synes vel det er et luksus-problem at jeg kan kjøre gjennom mye snø, for deretter å klage på at det er snø i forbindelse med hjul/hjulbuer. Eller?
S75D 2018 AP+FSD-computer snart
E-golf 2015-dårlig kondis (solgt)

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3393
    • Vis profil
Sv: Tesla med eller uten Luftfjæring??
« Svar #28 på: Torsdag 31. Januar 2019, klokken 13:49 »
Ja, erfaringen med å være sløv med å fjerne snø fra hjulbuer og felger er at bremsene virkelig fryser (ref. min egen tråd om emnet).
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3