Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla med eller uten Luftfjæring??

Startet av Tesla2702, søndag 16. august 2015, klokken 09:26

« forrige - neste »

Powerflux

Mine 0,00002 cents her som helt fersk i Tesla gamet.
Prøvde i dag en P85D med standard spiralfjæring. Denne sto på 21 tommere og hadde således relativt lite fjæring gjennom dekkene. Denne tok dumper og hull/ujevnheter i veibanen helt strålende. Jeg er ganske imponert over dette faktisk.

Prøvde så en 70D med luftfjæring. Denne sto på 19 tommereog hadde således mer innebygget fjæring gjennom dekkene. Forskjellen var så liten at det kun er gadget faktoren som spiller inn for min del.
Jeg liker selvfølgelig muligheten til å heise opp bilen men i det store og hele fungerte spiralfjæring så bra at jeg vil bruke disse pengene på andre ting!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Diravi

Sitat fra: Powerflux på onsdag 09. september 2015, klokken 21:13
Mine 0,00002 cents her som helt fersk i Tesla gamet.
Prøvde i dag en P85D med standard spiralfjæring. Denne sto på 21 tommere og hadde således relativt lite fjæring gjennom dekkene. Denne tok dumper og hull/ujevnheter i veibanen helt strålende. Jeg er ganske imponert over dette faktisk.

Prøvde så en 70D med luftfjæring. Denne sto på 19 tommereog hadde således mer innebygget fjæring gjennom dekkene. Forskjellen var så liten at det kun er gadget faktoren som spiller inn for min del.
Jeg liker selvfølgelig muligheten til å heise opp bilen men i det store og hele fungerte spiralfjæring så bra at jeg vil bruke disse pengene på andre ting!!

Min konklusjon er at dette blir helt individuelt hvordan man opplever det, og derfor må det prøves av den enkelte.

Jeg prøvde en P85D med luft og 21" før jeg bestilte, og den var etter mine begreper relativt hard og urolig over store ujevnheter i lav hastighet. Jeg ville i hvert fall ikke drømme om å beskrive den som at den tar dumper helt strålende. En s60 med stålfjærer som jeg prøvde nylig var klart mykere, men fortsatt fast. Men jeg kan være enig i konklusjonen om at en vanlig model S med 19-tommere og stålfjærer sannsynligvis vil være rikelig myk for de fleste.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Powerflux

Nå var det en P85D med 21 tommere og stålfjærer jeg beskrev som strålende over dumper og ujevnheter. Mulig 21 tommere med luftfjæring føles stivt og urolig ut?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Diravi

Den var ikke sååå stiv, men fartsdumper og hull i veien slo igjennom og satte bilen i bevegelse. Det kan godt hende den "vagger" mer med luft, men hull i veien som passeres i 30 skal etter min mening forbli utenfor kupeen på en bil med luftfjæring. Den var temmelig nøyaktig like hard som vår ganske stivt oppsatte Volvo V40 (stålfjærer).
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

peik

Sitat fra: Horsenose på onsdag 09. september 2015, klokken 20:05
Sitat fra: peik på onsdag 09. september 2015, klokken 18:58
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
I følge Teslas hjemmeside kan den heves opptil 19 mm høyere en den normale klaringen på 144 mm.
Klaring 144 mm (vanlig)
Luftfjæring  120 mm – 163 mm
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

maplesyrup

Sitat fra: peik på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:01
Sitat fra: Horsenose på onsdag 09. september 2015, klokken 20:05
Sitat fra: peik på onsdag 09. september 2015, klokken 18:58
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
I følge Teslas hjemmeside kan den heves opptil 19 mm høyere en den normale klaringen på 144 mm.
Klaring 144 mm (vanlig)
Luftfjæring  120 mm – 163 mm

vet dette er en gammelt tråd, men synes det er fortsatt aktuelt.  Særlig for brukt-bil kjøpere.

Etter litt research.. tror jeg at det stemmer, luftfjæring er fra 11.9 cm - 16.26 cm
Men, høyde på metalfjæring er 15.2 cm.  dvs 1.06cm høyere 'clearance' hvis man har luft.

noto

Hadde tatt luft selv også hvis det var samme pris som stål og hadde livstid garanti.

MyMuffin

Sitat fra: maplesyrup på onsdag 23. januar 2019, klokken 19:19
Sitat fra: peik på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:01
Sitat fra: Horsenose på onsdag 09. september 2015, klokken 20:05
Sitat fra: peik på onsdag 09. september 2015, klokken 18:58
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
I følge Teslas hjemmeside kan den heves opptil 19 mm høyere en den normale klaringen på 144 mm.
Klaring 144 mm (vanlig)
Luftfjæring  120 mm – 163 mm

vet dette er en gammelt tråd, men synes det er fortsatt aktuelt.  Særlig for brukt-bil kjøpere.

Etter litt research.. tror jeg at det stemmer, luftfjæring er fra 11.9 cm - 16.26 cm
Men, høyde på metalfjæring er 15.2 cm.  dvs 1.06cm høyere 'clearance' hvis man har luft.

Teslaer har vært levert med ulike høyde på metalfjærene avhengig av produksjonsår. Min første 2014 S60 hadde nesten 160mm klaring, mens etterhvert så har de sakte men sikkert blitt senket med årene.
i 2015 (tror jeg) var det 144mm som var standard og før luft ble standard i 2017 så var metalfjæringen på 132mm.

Så de nyeste utgavene er også de laveste.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

SoftwareGeek

Målinger utført av en youtuber, forteller at størst forskjell oppleves i høyere hastigheter. Luftfjering gir betydelig softere ride over 70km/t

Klykken

Nå i vinter har vi brukt luftfjæringa en god del. Hever bilen og renser hjulbuer for snø. Samtidig slipper man at bilen brøyter gårdsplassen og veien hvis man ikke har rukket å måke før du (eller kona) skal kjøre.

Og det å senke bilen når man kjører i høy hastighet er også kjekt.

Kjøpte vår brukt, og luket ut biler uten luft.. Ville ikke vært foruten.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på torsdag 24. januar 2019, klokken 13:20
Samtidig slipper man at bilen brøyter gårdsplassen og veien hvis man ikke har rukket å måke før du (eller kona) skal kjøre.

Hmmm  :D
"måke før du (eller kona) skal kjøre."
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Er sambo som benytter Teslaen til småpendlinga si. Jeg kjører konebilen, en i3. Teslaen får jeg låne kun hvis jeg spør pent og samtidig tilbyr henne penger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Sitat fra: Klykken på torsdag 24. januar 2019, klokken 13:20
Nå i vinter har vi brukt luftfjæringa en god del. Hever bilen og renser hjulbuer for snø. Samtidig slipper man at bilen brøyter gårdsplassen og veien hvis man ikke har rukket å måke før du (eller kona) skal kjøre.

Og det å senke bilen når man kjører i høy hastighet er også kjekt.

Kjøpte vår brukt, og luket ut biler uten luft.. Ville ikke vært foruten.
5 naboer sto ute og må måket snø på en ca 100m lang vei som jeg bor i enden av. Med luft skal jeg aldri mer måtte gå ut for og måke snø ;) ...tenkte jeg..
Men nå etter å ha sett all snøen som legger seg inn i hjulbuene, så må jeg kanskje måke litte granne ::)
Når snøen fryser om natten, så kommer man jo ut til en bil med verdens største bremseklosser laget av is :o Men synes vel det er et luksus-problem at jeg kan kjøre gjennom mye snø, for deretter å klage på at det er snø i forbindelse med hjul/hjulbuer. Eller?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Ja, erfaringen med å være sløv med å fjerne snø fra hjulbuer og felger er at bremsene virkelig fryser (ref. min egen tråd om emnet).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA