Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Calling P85D owners world-wide

Startet av kseitzberg, fredag 14. august 2015, klokken 12:01

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Tai på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:09
Jeg synes det er et interessant tema men jeg tør ikke diskutere det her inne i frykt for å få hodet kappet av. Og som person med AD/HD er det kanskje like greit, kunne jo funnet på å skrevet noe uleselig som ble tolket i feil retning. Og da er helvet løs....

Det som er morsomt med denne tråden er at alle som er uenige med saksøkerne (delvis eller helt), blir kalt spammere, troll eller Teslafanatikere. Fantastisk lite rom for andre meninger. På ett diskusjonsforum må man bare forvente at ikke alle er enige, og prøve å overbevise på ett saklig grunnlag. Her praktiserer man heller personangrep og hersketeknikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SilverArrow

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:22


Det som er morsomt med denne tråden er at alle som er uenige med saksøkerne (delvis eller helt), blir kalt spammere, troll eller Teslafanatikere. Fantastisk lite rom for andre meninger. På ett diskusjonsforum må man bare forvente at ikke alle er enige, og prøve å overbevise på ett saklig grunnlag. Her praktiserer man heller personangrep og hersketeknikk.

Vennligst les tittel på denne saken.
Trådstarter var interessert i å komme i kontakt med andre P85D eiere.
Me har NULL interesse i å vite kva "kos, Oblix, nisser og troll" meiner om saken!
70% av denne tråden er skriven av kos, Oblix, Griffel og andre nett-troll.
Kan dåke ikkje lage ein tråd der dere syng Halleluja og diskutere så bra 85D er? Da er jo der dåke høyre heime.
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

hookmaker

Kos, du snakker mye men kommer bare med litt eller ingenting.

Denne saken er langtfra avgjort. Kanske det blitt litt stilstann i Norge, men de som klaget kommer helt sikkert gå videre. I Danmark håller vi tryk på. Vi er en liten gruppe ressourcesterke eiere som er beredd att gå hele vein. Og kanske noe kommer att hende i uken efter neste. Nu må vi se, men vi sporer en liten optimisme.

kos

Hei

70 % - det er mnd siden jeg uttalte meg i denne tråden og jeg har ventet til forbruker rådet har uttalt seg.
At du ikke liker hva jeg skriver i denne tråden kan jeg selvsagt godta.
Men i denne diskusjonen har jeg faktisk tatt ordet for akkurat det samme som forbruker rådet har uttalt.

Hva må man dokumentere i en tvist ? og hva sier loven om det samme. Denne tråden har en sak som faktisk også omhandler alle tesla eiere. Og her får dere beklagelig ikke monopol på å uttale dere om hva som er saklig mangler ved en bil eller et produkt. I så måte er denne tråden kun brukende for de som ønsker å sverte produsenten.

Beklager det monopolet har jeg ikke tenkt å la stå uten kommentarer - fordi at det er tesla model P85D eiere som er svært fornøyd med bilen, og som ikke må forledes til å følge de som nå faktisk ser at dette ikke går deres vei, og dermed misliker bilen sin av den grunn. Hvorfor skal dere ha monopol på noe slikt ?.

kos

Sitat fra: hookmaker på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:42
Kos, du snakker mye men kommer bare med litt eller ingenting.

Denne saken er langtfra avgjort. Kanske det blitt litt stilstann i Norge, men de som klaget kommer helt sikkert gå videre. I Danmark håller vi tryk på. Vi er en liten gruppe ressourcesterke eiere som er beredd att gå hele vein. Og kanske noe kommer att hende i uken efter neste. Nu må vi se, men vi sporer en liten optimisme.

Jeg har ikke sakt at denne saken er over - men den er ikke blitt bedre etter at tesla fikk medhold i at de har oppfylt loven og at kravet på dokumentasjon ligger hos bileier. - noe som jeg har påpekt lenge og som flere av skribentene i denne tråden har blitt " forbanna" på når jeg hevder akkurat hva forbruker rådet har uttalt.

Saken er også slik at den er svært spesiell - da de fleste i en slik klage på bil faktisk "normalt" krever kjøpet hevet.

Bil er tross alt en ferskvare og som på restaurant så venter man ikke med å få ny porsjon fordi den første var uspiselig til etter at du har spist den opp.

Birger

Sitat fra: SilverArrow på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:36
Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:22


Det som er morsomt med denne tråden er at alle som er uenige med saksøkerne (delvis eller helt), blir kalt spammere, troll eller Teslafanatikere. Fantastisk lite rom for andre meninger. På ett diskusjonsforum må man bare forvente at ikke alle er enige, og prøve å overbevise på ett saklig grunnlag. Her praktiserer man heller personangrep og hersketeknikk.

Vennligst les tittel på denne saken.
Trådstarter var interessert i å komme i kontakt med andre P85D eiere.
Me har NULL interesse i å vite kva "kos, Oblix, nisser og troll" meiner om saken!
70% av denne tråden er skriven av kos, Oblix, Griffel og andre nett-troll.
Kan dåke ikkje lage ein tråd der dere syng Halleluja og diskutere så bra 85D er? Da er jo der dåke høyre heime.

Nå leser jeg denne tråden en gang i blant og det er mye følelser i sving.  Skriver du på et offentlig forum så må det forventes at folk svarer.

Mange av de svarene som kommer passer nok ikke de som føler seg "lurt".  Men for en utenforstående så tilfører de også mye til diskusjonen.

Så dersom du ikke klarer mer av diskusjonen her så må du kanskje vurdere å ikke delta?

Nå har de eierne som ikke er fornøyd ikke fått gjennomslag enda og det blir interessant å følge med på fortsettelsen.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Tuxedo

Sitat fra: Birger på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:24
Nå har de eierne som ikke er fornøyd ikke fått gjennomslag enda og det blir interessant å følge med på fortsettelsen.
Neste steg er å kjøre den gjennom rettsvesenet, som åpenbart vil ta flere år.  Dette blir vel like interessant som å se maling tørke.

Griffel

#1597
Sitat fra: SilverArrow på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:36
70% av denne tråden er skriven av kos, Oblix, Griffel og andre nett-troll.
Nettrollet Griffel fraskriver seg ansvaret for minst 98% av innleggene i denne tråden. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Sitat fra: SilverArrow på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:36
70% av denne tråden er skriven av kos, Oblix, Griffel og andre nett-troll.
Kan dåke ikkje lage ein tråd der dere syng Halleluja og diskutere så bra 85D er? Da er jo der dåke høyre heime.
Så fint at du bekrefter det jeg skriver.

Så lenge det er ett åpent forum må dere tåle å få kommentarer tilbake, enige eller ikke. Kanskje har det kommet nyttige innspill og.

Hvis dere bare skal hause hverandre opp og klappe hverandre på ryggen, så får trådstarter stenge tråden og flytte til den lukkede FB siden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

El-boy

#1599
Sitat fra: Tai på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:09
Jeg synes det er et interessant tema men jeg tør ikke diskutere det her inne i frykt for å få hodet kappet av. Og som person med AD/HD er det kanskje like greit, kunne jo funnet på å skrevet noe uleselig som ble tolket i feil retning. Og da er helvet løs....

Tai
Uenig med ditt syn her. Det er fullt mulig å være uenig her, får stort sett kun saklige tilbakemeldinger ifra de som har ett annet syn. Så det er ingen grunn til å føle seg truet til taushet. Det er ikke slik en debatt skal foregå. Jeg har blant annet sagt at P85D eierene har falt for sitt eget testosteron og har verken fått hue eller balla kappa av.

Når det er sagt så er mitt syn følgende:
1. P85D eieren har åpenbar grunn til å føle seg snytt.
2. Tesla her tapt tillit i markedet.
3. P85D kundene har ikke lidd noe tap (ved norsk lovgivning inkl. veitrafikklov) og når ikke fram i en sak imot Tesla.

Bilen er markedsført med oppgitt motoreffekt på 700hk. Installert motoreffekt er 700+hk men bare 469hk kan utnyttes. Dette var ikke oppgitt av Tesla før inntil nylig. Akselerasjonen målt annerledes enn for de andre modellene av Tesla for å gi ett bedre resultat. Det er vanskelig å se andre saklige grunner til dette enn for å akselerere salg til bedre fortjenestemarginer for Tesla.
P85D eieren har muligens en bedre sak imot Tesla ved en klage på brudd på markedsføringsloven.
Derimot har jo eierene fått en bil med installert effekt på 700hk og mere til iflg målinger i Nederland.
(Nå kan en jo lure på målingen der hekkmotoren ble målt til over 500hk når batteriet bare kan gi slik rundt 469hk...?)
Dermed har kunden fått det de har betalt for iflg forbrukerrådet og Tesla kan ta med seg sine ekstra 150.000,-kroner og le hele veien til banken.
Sakens kjerne er jo hvorvidt kunden har lidt noe tap ved at den (bare) har 469hk kontra 700hk? Dette er avgiftsfrie hester, så ingen tap der. Hvilken situasjon skulle tilsi at du på Norske veier og med norsk veitrafikklov har bruk for 700hk? Hvilke tap lider du av at ikke alle 700hk er tilstede? (hk er jo installert men kan ikke utnyttes), og norsk rett legger til grunn at du skal være innenfor norsk lov til enhver tid, og hva vil isåfall ca. 0.2 sekunder raskere akselerasjon være avgjørende? Bryter du fartsgrensen? er du til fare for andre trafikanter? kjører du på en sånn måte at andre kan forutse forventet adferdsmønster, er du hensynsfull, aktpågivende og varsom? Jeg kan ikke se at P85D eierene har en sterk sak i norsk rett, og at dette vil ende med tap. Tesla kan i så måte føle seg ganske så trygge i Norge. Derimot kan de få større problemer i Danmark, Tyskland eller USA. Så det er ikke sikkert mr.Tesla kommer "uskadd" ut av dette.

Men så har jo Tesla gjort den brøleren å provosere/bryte tilliten, til sine fremste supportere og fanebærere, de bil-interesserte og Telsa fanboys. Der har de etter min menig falt for eget grep.

SR

Sitat fra: El-boy på lørdag 05. desember 2015, klokken 20:00
Sitat fra: Tai på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:09
Jeg synes det er et interessant tema men jeg tør ikke diskutere det her inne i frykt for å få hodet kappet av. Og som person med AD/HD er det kanskje like greit, kunne jo funnet på å skrevet noe uleselig som ble tolket i feil retning. Og da er helvet løs....

Tai

Tesla kan ta med seg sine ekstra 150.000,-kroner og le hele veien til banken.
Sakens kjerne er jo hvorvidt kunden har lidt noe tap ved at den (bare) har 469hk kontra 700hk?


En del fornuftige synspunkter i innlegget ditt.  Men svarer du ikke selv på ditt eget spørsmål om "sakens kjerne"?

I og med at markedsføringen (i hvert fall rettet mot oss som ikke har doktorgrad i batteri og elmotor) fikk oss til å betale 150.000 ekstra uten å få noe særlig "ekstra", så er vel det et rimelig utgangspunkt for å diskutere størrelsen på tapet. Og som du selv skriver, gir Tesla grunn til å "le hele vegen til banken".

Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

kos

Sitat fra: Sven-E på lørdag 05. desember 2015, klokken 19:09
@kos:
det du skriver er faktisk, faktisk faktisk feil. (kunne ikke dy meg, du hadde skrevet faktisk hele 12 ganger i ett innlegg.)

Aller først så er det forskjell på Forbrukerrådet og forbrukerombudet.

Dernest har Forbrukerrådet sendt en henvendelse til Tesla for å komme til en løsning.
Behandlingen i Forbrukerrådet skal legge til rette for at partene ved mekling får løst saken enkelt, hurtig og billig.
Dersom en av partene trekker seg eller det ikke oppnås en løsning i tvisten, må saken bringes inn for alminnelige domstoler for å få den avgjort.

Forbrukerombudet har ikke vært inne i bildet, (og skal ikke inn i bildet, fordi hans arbeidsfelt er et annet,) og verken Forbrukerråd eller Forbrukerombud har gitt Tesla noe som helst medhold.
Forbrukerrådet stadfester kun at Tesla har avvist kravet fra forbrukerne.

Gangen videre nå, er at innen 4 uker kan forbrukerne begjære saken fremmet for Forbrukertvistutvalget.
Eller så må de gå til tingretten.

De fleste av innleggene dine i denne tråden inneholder omtrent det samme hver gang.
Vi har fått med oss hva ditt syn på saken er, du trenger ikke gjenta det til det kjedsommelige.
Å gjenta det samme om og om igjen, oppfattes bare som spamming og trolling.
(P.S. Du trenger ikke svare på dette innlegget. Da fylles bare tråden med enda et innlegg som ikke trenger være her.)

Ja det tror jeg at jeg gjør. Forbruker rådet har konkludert med at tesla er innenfor loven, en bagatell selvsakt og nå har man 4 uker på å dokumentere ovenfor forbruker tvist utvalget det objektive i saken. Og så tror man at forbruker rådet ikke har gjort jobben sin. Og at forbruker tvistutvalget kommer til en annen konklusjon ?

Så er det en rettssak - tingretten flere års ventetid og hva skal en dommer forholde seg til ? Han eller hun kommer garantert til å holde med forbruker tvist utvalget eller forbruker rådets konklusjon.

Føler at det er andre som bør tenke et par ganger til igjennom før de kjører sak nå. I så fall må de dokumentere sine påstander slik at en dommer har en mulighet til å avgi en noenlunde fornuftig dom.

Og det er to mnd. siden jeg gjorde de oppmerksom på ståstedet.

Og når det gjelder din ovenfor og ned holdning så spar deg.

kos

Svein- E er det tull det som står i http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-avviser-kontant-klager-fra-eierne/a/23573161/. Her har rådet konkludert. Er det feil ? Og så tror du at noen kommer til en annen konklusjon uten en dokumentasjon fra eierne. Noe som åpenlyst ikke har blitt fremført.


Ref Rådet:Forbrukerrådet megler i saken mellom klagerne og Tesla. Rådet mener Tesla nå har oppfylt bevisbyrden i henhold til loven. Klagerne har på sin side ikke lagt frem tester eller eksterne undersøkelser for å støtte oppunder sin klage.

Touring

Spiller det noe rolle for deg Kos om de kjører saken sin?  Eier du mye tesla-aksjer kanskje?  Senk skuldra og slapp av litt og la de gutta få holde på med sitt.

Undertegnede

Det nevnes stadig i denne tråden at man har kastet 150.000 i dass... Bilen er jo 0,7 sek raskere enn 85D 0-100... Det er jo fort en cirka 20% raskere 0-100.

Litt rart for folk at de 0,2 sek som rollout'en utgjør er så voldsomt mye, men at den er 0,7 sek raskere det betyr ikke en hel*%$es ting...

Dette med 700 hp er jo feil og Tesla har utnyttet dette, nå har de fikset på dette slik at det ikke kan misforståes at man ikke har 700 hp fra 0-250km/t.

At ikke folk som ikke eier p85d kan uttale seg på dette forumet er bare noe forbanna tull... Tror endel av de som mener noe i denne saken er frustrerte over måten dette ødelegger for alle som eier Tesla...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA