Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørestil etter overgang til I3

Startet av moonbuggy, fredag 14. august 2015, klokken 11:55

« forrige - neste »

moonbuggy

For andre bilister har det å få meg i en I3 vært en "velsignelse". Dessverre må jeg nok karakterisere meg selv som en temmelig agressiv bilist. Før I3, så irriterte det meg grenseløst å ligge bak alle "sinkene" på veien. På lengre strekk som mellom Stavanger og Kristiansand f.eks., så stresset man seg forbi et stort antall "sinker", for siden å sitte med full blære, uten å tørre stoppe. Da risikerte man jo å måtte stresse seg forbi de samme sinkene en gang til.

Nå med I3 er verden snudd på hodet. Stort sett aldri over fartsgrensen. Avslappet kjøring, med et blikk i speilet, senker farten og slipper forbi bilister bak.
Aldri har jeg vært mer avslappet etter noen timers kjøring enn nå. Herlig  :)
Andre med tilsvarende erfaring ?

havardolini

Jeg får min i3 om 11 dager, men etter å ha prøvekjørt det meste av elbil på det norske markedet, kan jeg si meg 100% enig med deg!
Kanskje er det bare positivt at bilene har lengre rekkevidde enn de har?

Det "verste" er at kjørestilen har satt seg litt, også når jeg kjører dieseldroget mitt. I sommer har jeg oppnådd rekordlave forbrukstall jeg ikke trodde jeg kunne drømme om en gang :)

Ferry

Kjenner meg godt igjen med mer avslappet kjørestil. Det går litt sport i å kjøre gjerrig. Min bedre halvdel klager på at jeg kjører for sakte, og DET har aldri skjedd før.  Samtidig blir det flere og flere lademuligheter, så jeg er ikke like forsiktig som i starten. i3 er så jevn og fin å kjøre at alt annet er nedtur. Fraværet av giring, kløtsjing, turbolag, kald m.m motor gjør at jeg kan konsentrere med 100% om kjøringa. T.o.m smidige automatkasser kjennes håpløse ut etter en tur i i3.

Klykken

Jeg har litt blandede erfaringer selv. Kjører for det meste gjerrig og lønnsomt (følger trafikkbildet), men havner jeg bak sinker er det ikke mange sekundene det tar før jeg har passert de. Det går jo temmelig godt å rase forbi et par biler. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Roman

Må innrømme at jeg kjenner meg ikke igjen i noen av deres påstander. Jeg pendler og kjører turer som er vanligvis innenfor rekkevidden med en margin og har som regel greit med tid til å lade batteriene til neste tur. Er generelt tyngre i høyrefoten enn jeg er på andre biler, men det er ikke så rart. Bilen er lett, avstivet understell og kjapp på akselerasjon og deakselerasjo når man slipper gassen. Man kommer seg kjapt gjennom rundkjøringer, kryss og rundt på små, svingete veier. Min bil nr 2 har ikke sjans til å holde følge i samme områder. Jeg kjører den som en BMW.

Før noen misforstår her, jeg snakker om ikke om grisekjøring, kjøringen er fortsatt innenfor trafikkreglene på veien.

LMOR

Jeg er enig med Roman. Noe av poenget med i3 er at den er kjappere enn det meste. Tesla er raskere på landeveien, men ikke i byen. Ingen grunn til å spare strøm på en normal dag.
Men nyttig å vite hvordan du kan skvise ut noe ekstra på lengre turen, selv om jeg så langt ikke har hatt behov for det.
Selv med normal kjøring er i3 den mest energieffektive serieproduserte bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MortenH

Jeg er helt på linje med trådstarter (moonbuggy). Endringen av kjørestil kom da jeg fikk min forrige el-bil, slik at jeg antar at dette fenomenet ikke er knyttet til et enkelt bilmerke, men gjelder el-biler generelt. I det minste for min del.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

TorAtle

Eller er det slik at man heller tar elbilen når man i utgangspunktet er avslappet eller sliten og ønsker en stille og rolig reise... ;-)
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA