Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi kommer med Tesla X utfordrer

Startet av hstad, fredag 14. august 2015, klokken 08:45

« forrige - neste »

hstad

Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

THE

Hvis de kommer med en konseptbil til høsten (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=44156), så vil det bety at en produksjonsklar modell ligger en del år frem i tid, og sannsynligvis tar det enda et par år før den kommer i salg?

Da har muligens Tesla X allerede kommet i en oppgradert versjon 2. Tror kanskje ikke Audi bør sikte seg inn på å konkurrere med spesifikasjonene på "dagens" Model X, da er det en fare for at de ligger mange år på etterskudd når bilen endelig kommer i salg.

Det er uansett spennende å se at store etablerte bilprodusenter legger mye ressurser i utvikling av prototype elbiler. Det vil vel medføre at vi om noen år kan velge og vrake i elbiler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: THE på fredag 14. august 2015, klokken 09:28
Det er uansett spennende å se at store etablerte bilprodusenter legger mye ressurser i utvikling av prototype elbiler. Det vil vel medføre at vi om noen år kan velge og vrake i elbiler.

Vel, de har i alle fall de siste årene brukt mye ressurser på å fortelle at de kanskje kommer til å bruke store resurser på å utvikle en Model X konkurrent, eller en hybrid, eller noe slikt... Kanskje. En eller annen gang. Blir litt som å rope "Ulv ulv!". Eller for å si det som de sa det på X-files: "Du tror det ikke før du ser det" :p

Men hadde vært spennende dersom det skulle vise seg at de faktisk gjør det (før eller siden må de jo bare...)
Model S 85D

NegativeElectrode

Hakke sett no'n Audi SC ennå ;) De kan konkurrere på teknisk nivå på bilene. Audi er ingen hvemsomhelst i bilbransjen, men det tar  minst 2 år før de har en bil til salgs. Realistisk 4 år?

I mellomtiden så vokser SC-nettverket til Tesla, og Audi vil være kraftig akterutseilt på praktisk bruk av bilene når de kommer på veien, med mindre de allierer seg med noen andre i bransjen for å bygge infrastruktur allerede nå. Enten må de gå med Tesla, eller de må samerbeide med andre bilprodusenter om å bygge et slikt nettverk før de har biler å selge til kundene.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 14. august 2015, klokken 13:28
I mellomtiden så vokser SC-nettverket til Tesla,
JA, men i Norge ser det ut til det går pokker så seint?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kristian O

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 14. august 2015, klokken 14:05
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 14. august 2015, klokken 13:28
I mellomtiden så vokser SC-nettverket til Tesla,
JA, men i Norge ser det ut til det går pokker så seint?
Eg er svært godt fornøgd med utbygginga til Tesla i Norge. At dei no prioriterer resten av Europa er også ok.
Lanserte ikkje Audi en "Tesla- killer" tidligere i år eller i fjor også?
Synes igrunn det går seinere med Audi enn med Tesla  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

hgs

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 14. august 2015, klokken 14:05
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 14. august 2015, klokken 13:28
I mellomtiden så vokser SC-nettverket til Tesla,
JA, men i Norge ser det ut til det går pokker så seint?

Hvor er det det går så seint? Jeg vil heller si at det er motsatt.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: hgs på fredag 14. august 2015, klokken 18:00
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 14. august 2015, klokken 14:05
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 14. august 2015, klokken 13:28
I mellomtiden så vokser SC-nettverket til Tesla,
JA, men i Norge ser det ut til det går pokker så seint?

Hvor er det det går så seint? Jeg vil heller si at det er motsatt.

Hva har åpnet i år da? Porsgrunn? Mens det er levert 3000 TMS i 2015 er det altså åpnet én ny SC samt at Solli og Lier er utvidet med 4 ekstra plasser. Til sammen 12 nye ladestolper på 3000 biler er 250 biler pr. stolpe eller 125 biler pr. SC-kabinett.

3000 biler som har betalt hver seg ca. 12k for SC-tilgang betyr 36 millioner kroner. Da er jeg ikke videre imponert av én ny SC og to utvidelser...

Case in point så lader jeg mye oftere på 22kW AC og CHAdeMO enn på SC siden det er så få SC på Østlandet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lokführer

Håper bare at audi(VW) innser viktigheten av superchargere og kjøper seg inn i nettverket. Da kan de for alvor begynne å poppe opp overalt. Vi trenger ikke ny ladestandard..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Espen Hugaas Andersen

#9
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. august 2015, klokken 18:16Hva har åpnet i år da? Porsgrunn? Mens det er levert 3000 TMS i 2015 er det altså åpnet én ny SC samt at Solli og Lier er utvidet med 4 ekstra plasser. Til sammen 12 nye ladestolper på 3000 biler er 250 biler pr. stolpe eller 125 biler pr. SC-kabinett.

3000 biler som har betalt hver seg ca. 12k for SC-tilgang betyr 36 millioner kroner. Da er jeg ikke videre imponert av én ny SC og to utvidelser...
Det som har åpnet i år er:

- Åsane ( 6 )
- Klett ( 8 )
- Porsgrunn ( 8 )
- Stjørdal ( 6 )
- Oppgradering Solli ( 4 )
- Oppgradering Lier Nord ( 4 )

Altså 36 superladeplasser eller 16 superladere. Altså med 2896 Model S solgt til og med juli er dette 80 biler per ladeplass og 160 biler per supercharger.

Dette er en veldig akseptabel utrulling av kapasitet. Her vil det være masse ledig kapasitet som klargjøres før Model 3 kommer på markedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Og bare for å regne litt rundt hvor mange biler per superlader Tesla trenger:

Med følgende antakelser:

- Hver supercharger får ladet 810 kWh/dag (135 kW i 6 timer hver dag)
- Folk bruker superladere til 20% av kjøringen
- Folk kjører 20.000 km/år
- Folk kjører med et snitt på 210 Wh/km

Så vil en superlader kunne betjene 351 biler per år. Altså er utrullingen av superladere hittil i år ca 2,2 ganger raskere enn nødvendig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. august 2015, klokken 18:48
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. august 2015, klokken 18:16Hva har åpnet i år da? Porsgrunn? Mens det er levert 3000 TMS i 2015 er det altså åpnet én ny SC samt at Solli og Lier er utvidet med 4 ekstra plasser. Til sammen 12 nye ladestolper på 3000 biler er 250 biler pr. stolpe eller 125 biler pr. SC-kabinett.

3000 biler som har betalt hver seg ca. 12k for SC-tilgang betyr 36 millioner kroner. Da er jeg ikke videre imponert av én ny SC og to utvidelser...
Det som har åpnet i år er:

- Åsane ( 6 )
- Klett ( 8 )
- Porsgrunn ( 8 )
- Stjørdal ( 6 )
- Oppgradering Solli ( 4 )
- Oppgradering Lier Nord ( 4 )

Altså 36 superladeplasser eller 16 superladere. Altså med 2896 Model S solgt til og med juli er dette 80 biler per ladeplass og 160 biler per supercharger.

Dette er en veldig akseptabel utrulling av kapasitet. Her vil det være masse ledig kapasitet som klargjøres før Model 3 kommer på markedet.

Ok, ser at Åsane, Klepp og Stjørdal åpnet i år. Jeg trodde disse også åpnet i fjor høst. Alikevel har det ikke åpnet en eneste ny en på Østlandet det siste året, kun de to utvidelsene. Og det er tross alt her brorparten av Teslaene selges. Den eneste nye som er offisielt planlagt er Askim. Få opp f.eks Hønefoss, Roa, Minnesund, Vinterbro og Kongsvinger i tillegg så skal jeg være fornøyd...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. august 2015, klokken 19:06
Og bare for å regne litt rundt hvor mange biler per superlader Tesla trenger:

Med følgende antakelser:

- Hver supercharger får ladet 810 kWh/dag (135 kW i 6 timer hver dag)
- Folk bruker superladere til 20% av kjøringen
- Folk kjører 20.000 km/år
- Folk kjører med et snitt på 210 Wh/km

Så vil en superlader kunne betjene 351 biler per år. Altså er utrullingen av superladere hittil i år ca 2,2 ganger raskere enn nødvendig.

Ja, kapasiteten er grei nok, har aldri ventet i kø noen gang. Det er flatedekningen jeg ikke er spesielt fornøyd med nå, salgstallene tatt i betraktning. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kristian O

Kom SC nordover i år? Eller var det i fjor. Det var ivertfall en kraftig utbyggelse av flatedekninga.
Enig i at mesteparten av tms selges på østlandet, men dere må jo få reise rundt i europa også  :
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jkirkebo

Sitat fra: Kristian O på fredag 14. august 2015, klokken 19:42
Kom SC nordover i år? Eller var det i fjor. Det var ivertfall en kraftig utbyggelse av flatedekninga.
Enig i at mesteparten av tms selges på østlandet, men dere må jo få reise rundt i europa også  :

Nordover var i fjor høst.

Ja, sikkert kjekt med noen SC nedover, men personlig har jeg mye mer bruk for SC på "normale" turer som gjøres hele året (f.eks besøkt, til/fra hytta osv.) da jeg på disse turene ikke har all verdens tid. På bilferie har vi som regel såpass god tid at jeg har lite behov for SC så lenge jeg får ladet over natten. Vi kjørte jo 8019km i fjor  sommer og brukte SC kun 5 ganger (4 forskjelige SC). Det var helt uproblematisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA