Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

seteryggen i golfen...er den dårlig eller standard?

Startet av gamer73, fredag 14. august 2015, klokken 08:33

« forrige - neste »

gamer73

Hei,

Jeg har etter noen dager merket meg at jeg sitter betydelig dårligere i golfen med skinnseter...enn i min mazda 6 med skinnseter.

Jeg vet ikke helt hva det er....men det er muligens at korsryggstøtten er ALTFOR høyt oppe....jeg føler jeg ikke har støtte i ryggen rett over you know what...denne støtten har jeg i mazda 6'en....

Jeg har opplevd dette i biler før..jeg husker ikek i hvilke biler...var det bmw som også hadde for høy lumbar?-støtte?

Jeg sitter perfekt i mazda 6 og i mitt gamle vrak renault laguna fra 2001, men altså ikke i golfen..og muligens satt jeg ikke perfekt i min bmw 3 serie 2006 model med sportseter.


Så....både bmw og golf er tysk...mazda er japansk og renault fransk....

Jeg er 180cm...er rett og slett tyske biler bygget for mennesker over 180cm? Det er jo litt rart med tanke på at damer også kjører bil...(av og til;) )

Noen som opplever det samme, eller kan komme med opplysninger som forklarer årsaker etc?

PS: kun renaulten og bmw'en hadde lange nok seter for bena....og jeg har korte ben i tillegg....både mazda og golf er ALTFOR kort i setelengde nede...


hottentott33

Jeg reagerte på akkurat det samme da jeg fikk folkevognen. Jeg gikk konstant med mindre ryggverk i et par uker før jeg og ryggen ble vant og fortrolig med setene. Jeg er forøvrig også 180 cm. Det gikk faktisk så langt at jeg vurderte å bytte e-Golf'en, evt bytte ut førersetet da stoffsetene i demobilen var bedre å sitte i for ryggen min. Nå er jeg riktignok yrkessjåfør som har kjørt 2 millioner kilometer på 15 år og jeg tenkte dermed at bare kroppen min var blitt kresen etter mye stillesitting i bil. Men det er moro å høre at det bare ikke er meg som reagerte på dette.
Ellers, helt enig ang. BMW. Jeg savner fortsatt min -06 320d med sportseter, den skulle jeg aldri ha kvittet meg med, jeg skulle heller bare ha kjøpt skiboks da plassen ble litt for liten i sin tid :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

gamer73

#2
flott å vite at jeg ikke er alene om det ihvertfall;)

Jeg har også en litt tilbakelent sittestilling både i bil og på kontor....så kanskje dette heller ikke hjelper på? Spes da med tanke på at jeg bruker seteryggen ganske aktivt kan man si...dvs jeg lener meg ganske tungt mot det.

Men det er ihvertfall påfallende hvor mye bedre mazda setene er å sitte i kontra golfen sine for meg....

men DA er det jo bra at golfen forblir småkjøringbilen;) Og mazdaen til alle turer over 30 min.

Det kule er at dama vil vi skal bytte inn mazdaen i en fet bmw...og at det er jeg som holder igjen og er fornuftig;) Min x-kone hadde hengt meg opp ned om jeg bare ymtet frempå om bmw....(bmw'en jeg hadde før kjøpte jeg dagen jeg fikk oppgjøret fra skillsmissen med henne;) )

THE

Jeg hadde en eGolf med stoffseter på prøve da jeg skulle kjøpe elbil, og syntes det var nesten uutholdelig å sitte i setene. Jeg var nok litt bortskjemt da jeg til daglig kjørte Saab 9-3 og 9-5. Ellers satt jeg utrolig godt i en Laguna 2003 med sportsseter som jeg hadde tidligere, og synes også at setene i Zoe'n jeg endte opp med i stedet for eGolf passer meg mye bedre enn Golf-setene, og i Zoe er det ikke engang justerbar korsryggstøtte.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

gamer73

dem er justerbare i golfen MEN....støtten justeres IKKE i høyden...hva i all verden er da vitsen? Den justeres bare ut og inn......jeg tror det hadde vært perfekt om jeg hadde vært 190cm...men bygger tyskerne biler for 190cm høye folk?....jeg som trodde at 180cm var perfekt passform til alt av møbler, stoler og alt som ble produsert i verden:(

dabis

Jeg eier en helt standard Golf MK5 2005 mod og får kommentarer på at den er god og sitte i. Kjørte den selv 40k i året uten å blunke. Men nå når jeg kjører E-golfen begynner det å verke etter bare noen få timer.
Savner Nakkestøtten som kan vippes fremover og en mer presis korsrygg støtte ellers så er den jekke opp og ned funksjonen den samme.   
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

iGolf

Var egentlig litt flaut å ta opp dette, men siden dere har samme problemet så. Jeg også sitter med dårlig støtte i ryggen. Jeg er 171 cm.

np

NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

gamer73

I dag tok jeg mazdaen for levering i barnehage...også byttet jeg bil og tok laguna til jobb hehe. Og i begge dem bilene er den støttet rett over baken....dvs støtter meg perfekt:)

Mens i golfen er den mye høyere oppe..mye betyr sikkert bare 5 cm da men hehe...Så OM man er 185 eller høyere så vil en golf da passe perfekt hehe...gitt at man ikke er absurd lav i ryggen i forhold til høyden.

Jeg la også merke til at både sete i mazda og renault slutter omtrent med skuldrene mine..men i gold så går dem over..

Så det sier meg EN ting...setene i golf er bygget for mennesker som er minst 180...men helst høyere (dem bruker kanskje 185 som mal?) mens mazda er bygget for japanere pluss litt mer..sikkert med tanke på 175cm...og renault er bygget for omtrent samme..franskmenn er jo generelt lavere enn nordmenn og tyskere vil jeg tro...

SteinarSun

Jeg har stoffseter i Golfen, og disse er ikke noe å skryte av..
Er vant med sportseter fra div. BMW, og det er noe helt annet.
Heldigvis bruker jeg bare bilen til og fra jobb, så jeg overlever.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

hottentott33

Sitat fra: SteinarSun på mandag 17. august 2015, klokken 09:16
Jeg har stoffseter i Golfen, og disse er ikke noe å skryte av..
Er vant med sportseter fra div. BMW, og det er noe helt annet.
Heldigvis bruker jeg bare bilen til og fra jobb, så jeg overlever.

Nå skal jeg ikke påstå at jeg kjørte demobilen med stoffseter veldig lenge, samt at det var mye ut og inn av bilen og bytting av sjåfør. Sidestøtten er jo praktisk talt fraværende, men jeg følte allikevel at ryggen min var mer komfortabel i de setene, men mulig hadde jeg kjørt mer enn en halvtime i strekk at problemet hadde blitt det samme som jeg hadde de første ukene med skinnsetene. Men nå har jeg uansett blitt vant med setene og de er ikke perfekte men jeg kan fint kjøre uten å få vondt i ryggen.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

e-curious

Jeg synes så langt at stoff-setene mine er gode å sitte.

Har ikke justert korsryggstøtten, mener å huske noen som sa at man får best effekt av den dersom man har setet i "normal" modus mesteparten av tiden, men at man etter å ha kjørt en god stund tar den i bruk 15-30 min for å endre belastingen i ryggen, for så å sette den tilbake i "normal"modus igjen. 

Har ikke prøvd bilen på lengre kjøring enn en times tid.  Skal ta en dagstur i den snart er planen.

gamer73

ja jeg har min i normalmodus..men det er mest fordi at støtten er for langt oppå ryggen.....kanskje jeg burde begynne å gjøre som min mor gjorde i sabben dem hadde for lange siden. Hun hadde pute i sete;) Men....det er drastisk med pute i sete for en mann hehe;)

Chana

Godt det ikke er bare meg...

Er kun 160 selv, så vet ikke hvordan det har å bety, vet ikke hvem setet er laget til  :P

Men føler hvis jeg skal sitte skikkelig inntil i setet, så forsvinner stussen min så langt inn i setet at jeg føler nesten jeg blir brettet. Har vurdert å ha en liten pute nede i der, men føler det er noe dramatisk også  :-[

Heldigvis er det ikke lange turer jeg drar med den, det har jeg Passat R36'en til  ;D
'15 VW e-Golf Limestone Grey
'98 VW Passat R36 (Husbonden sin)
'10 Citroën DS3 150THP Sport - Solgt
'01 Audi S3 - Solgt
'91 VW Corrado G60 - Solgt
'90 VW Corrado G60 - Skrapet

gamer73

Sitat fra: Chana på torsdag 20. august 2015, klokken 11:34
Godt det ikke er bare meg...

Er kun 160 selv, så vet ikke hvordan det har å bety, vet ikke hvem setet er laget til  :P

Men føler hvis jeg skal sitte skikkelig inntil i setet, så forsvinner stussen min så langt inn i setet at jeg føler nesten jeg blir brettet. Har vurdert å ha en liten pute nede i der, men føler det er noe dramatisk også  :-[

Heldigvis er det ikke lange turer jeg drar med den, det har jeg Passat R36'en til  ;D

Så lenge du er dame (noe jeg regner med siden du er 160) så kan du trygt ha pute i sete uten å virke totalt fjern;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA