Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VG:Kjedene tjener fett på din bensin

Startet av AmocoCadiz, fredag 14. august 2015, klokken 01:26

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Er jo fokus i det siste på kartelltilstander i bensinbransjen, som selvsagt ikke er bra.
Får håpe det ikke blir slik i elkraftbransjen....

http://www.vg.no/forbruker/bil-og-trafikk/kjedene-tjener-fett-paa-din-bensin/a/23504771/

Forundrer meg hvordan fossilkjørene er opptatt av å spare noen ører i jakten på drivstoff som koster oppmot 16kr per litern ( på mandager og torsdager visstnok)
Litt rart for oss som betaler på 1-2kr i el drivstoff.....!
Hvor lang blir køen på den bensinstasjonen som senker prisen med hele 2-3 kr pr liter...?
( jeg googlet noen eksempler, ja, det blir kilometervis med køer for noen kr spart, og ofte må politiet rykke ut for å roe de ned bensinkåte bilister )

Mippen

#1
60 prosent av drivstoff prisen er avgifter, de to andre delene er hva bensinstasjonen må betale for drivstoffet og påslaget er for at de skal gå i pluss når de selger videre. Skjønner godt at de har et påslag for å tjene penger. Det er rart at avgiften er høyere enn hva kjedene faktisk tjener selv.  Det jeg ikke skjønner er at bensinprisene ikke følger oljeprisene. De er rask med å skru opp drivstoff prisene, men treg med å skru de ned når oljeprisene forandres. 500 mill er ikke så mye penger når det er 1500 stasjoner i Norge. Det utgjør vel ca 300.000 kr pr stasjon.

Når det er sagt er det kjekt å slippe å stå i kø for å fylle billig bensin. For noen kan det faktisk være litt å spare. Har du 70-80 liters tank som en del store biler har, sparer du fort et par hundre kr hvis du finner en stasjon som er  2-3 kroner billigere. På et år blir det noen kroner hvis du fyller ofte.

Den dagen alle kjører el så.... :)
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 14. august 2015, klokken 01:26
Er jo fokus i det siste på kartelltilstander i bensinbransjen, som selvsagt ikke er bra.
Får håpe det ikke blir slik i elkraftbransjen....

http://www.vg.no/forbruker/bil-og-trafikk/kjedene-tjener-fett-paa-din-bensin/a/23504771/

Forundrer meg hvordan fossilkjørene er opptatt av å spare noen ører i jakten på drivstoff som koster oppmot 16kr per litern ( på mandager og torsdager visstnok)
Litt rart for oss som betaler på 1-2kr i el drivstoff.....!
Hvor lang blir køen på den bensinstasjonen som senker prisen med hele 2-3 kr pr liter...?
( jeg googlet noen eksempler, ja, det blir kilometervis med køer for noen kr spart, og ofte må politiet rykke ut for å roe de ned bensinkåte bilister )

Tja. Jeg passerte Nittedal i går og de to automatstasjonene ved Mo-senteret solgte begge hhv. diesel og bensin til 9,99 og 11,99 pr. liter. Det var faktisk ingen som tanket når jeg passerte. Men det kan jo hende de var tomme? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

AmocoCadiz

Ja noen ører eller kr spart i fossildrivmedel monner hvis du har 70-80 liters tank. Men de fleste fossilbiler har vel ikke det.

Dog synes jeg at ca. 10kr per mil spart med elbil virkelig monner, eller gud forby hvis jeg finner en offentlig ladestolpe og fyller opp helt gratis.... :D

Å lese intervjuene i VG artikkel av fossilbilister som ergrer seg over høye bensinpriser all den tid hjemmelading av elbil er 1-2kr pr Kw eller offentlige ladestolper er tilgjenglige og tom gratis er egentlig bare absurd synes jeg.

Mippen

Er enig med deg. Det er bedre å gå over til strøm enn å klage over prisene på drivstoff. Dessverre er det ikke alle som kan ha en elbil ennå. Noen kjører for mye, har behov for å transportere med seg henger osv, og har ikke råd til en elbil uten om hovedbilen. Når det er sagt kunne mesteparten av de som klager over elbiler fint ha klart seg med en elbil som bil nr 2 bil. Mange kjører ikke mer enn maks et par mil for dagen, og selv om du bor i borettslag uten lademulighet holder det å svinge innom en hurtiglader eller en offentlig lader en gang i uken. Eventuelt lade på jobb eller butikken. Selv har jeg en eldre kassebil som går på diesel som bil nr 2. Det er liksom hobby bilen og hengerfestet mitt. Teslaen er hovedbil.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Jo mindre du kjører, jo mindre grunn har du til å klage på kronene du kjøper drivstoff for.
Dette fordi drivstoffet utgjør en bagatell av de totale bilutgiftene.
Og prosentvis minkende med økende kjørelengde.

Kapitalutgiftene (avskriving + rentetap bundet kapital) er utgiftspost av en helt annen størrelse.

Som hovedregel kjøper du små utgifter når du kjøper liten og billig bil.
Store utgifter når du kjøper stor og dyr bil.

Det paradoksale er det samme gjelder de grå hår bilen setter i hodet på du.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Bjørn Tore Vibeto

Folk klager høylytt om dyre drivstoffutgifter. Men sannheten er den at drivstoffet er billigere nå, enn det var f.eks. for 20 år siden. I f.eks. 1995, fikk du 14 liter bensin, for en times gjennomsnitts timelønn. Mens i 2014, fikk vi 17,3 liter, for en time gjennomsnittslønn. Jeg satt å undersøkte dette for en tid tilbake og noterte meg desverre ikke tallene, bare regnet det ut ved hjelp av historiske opplysninger i fra Statistisk Sentralbyrå.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Enigami

Jeg fyller heller litt dyrere der det er kø enn å stå og vente for å fylle bittelitt billigere på en billigstasjon.

Mine bensinutgifter på bil er kanskje 45-50.000kr i året siden jeg kjører 28-30.000km. Så det er ikke all verden synes jeg. Verditap er langt større utgift.
Å spare inn det for å kjøre elbil ser jeg ikke som noe poeng. Bompenger betaler jeg ikke selv. Og bussfilen kan jeg kjøre i tidvis likevel om jeg har dårlig tid og absolutt må. Men det er lite kø i Oslo og Bærum der jeg kjører mest.
Penger er ikke alt, bil handler for meg ikke bare om å spare, men å kjøre en bil jeg trives med. Og 50.000kr i året er ikke signifikant.

Brosmen

Jeg hadde 136 liter tank i gamle-bilen (bil og bil... det var en van) og fyllte vanligvis over 100L hver gang, så forskjellen i literprisen var godt merkbar. Jeg var derfor også ganske påpasselig med å følge med på prisnivået hver gang jeg passerte en stasjon, for å se om det var noe å spare på å stoppe der eller ikke.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA