Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler brenner fælt..

Startet av bruisepristine, torsdag 13. august 2015, klokken 21:45

« forrige - neste »

bruisepristine

..og i følge flere fra kommentarfeltet er det mye bedre å sitte i en fossilbil med bensin som tar fyr enn i en elbil med batterier som tar fyr.

http://www.dinside.no/934353/kraftig-nedgang-i-antall-bilbranner-i-norge

i-MiEV 2013
MG4 2023

OlavEmil

Fototekst: "ELBIL FARLIGST: Elbilene er de vanskeligste å slukke ifølge Magne Hopland ved Rogaland brann og redning.", og så bilete av ein utbrent bensinbil. Fantastisk ;D.

Ser ikkje noko kommentarfelt. Sikkert like greitt.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS


elektrolux

#3
År   Antall personbil-branner   Av disse elbiler
2015   (Til august)          177   2
2014                              610   2
2013                              695   2
2012                              667   0
2011                              788   2

Med tanke på at bilparken består av 2% elbiler er de underrepresentert på brannstatistikken her. Står for ca 1/2% av alle bilbrannene.

Eller for å si det mer tabloid: Du har 4 ganger så stor risiko for at fossilbilen din brenner enn elbilen din. ;D

Tar en så vekk "Modifiserte" Renault Kangoo er det omtrent null tjangs for at elbilene brenner. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bruisepristine

#4
Omstendighetene rundt disse to tilfellene er jo ganske sammenlignbare;

fossilbil kjører på metallgjenstand og slår hull på bensintanken:

https://www.youtube.com/watch?v=24XZmitLejE

tesla kjører på metallgjenstand og slår hull på batteripakke:

https://www.youtube.com/watch?v=9E3Si8FWb18

Hvilken bil ville du sittet i måtte du velge? Den som eksploderer i brann og dreper passasjerer? Eller den som gir føreren beskjed om å parkere bilen og sakte tar fyr der passasjerene gis mer enn god nok tid til å forlate bilen?
i-MiEV 2013
MG4 2023

Mippen

#5
Elbil branner er et lite problem, men når de brenner kan det være en utfordring. Det er svært mye energi i batteriene. Når de først tar fyr brenner de skikkelig og det  mer ukontrollert enn vanlig drivstoff.

Se her på de videoene: Her er en som slår til et Lithium batteri fra en Samsung telefon. Den andre videoen er et batteri som blir overladet. Tenk dere at for eksempel Tesla bruker 7000 "batterier" i sine batteripakker og tenk dere hvor mye energi det blir i forhold til de eksemplene her.

Hvis bilen tar fyr eller den blir utsatt for store krefter som i en kraftig kollisjon så...

Når det er sagt viser det lave antall branner i elbiler at de er ganske sikre. Hvis en kollisjon er så stor at bilen tar fyr er uansett kreftene så store at man dessverre ikke ville ha overlevd uansett. I diverse krasj tester og eksempel fra virkeligheten har bilene fått store skader uten at den har tatt fyr. De som har tatt fyr har krasjet så hardt at det ikke er noe igjen av bilen.

Mest hyppig er branner under lading, men det er ikke direkte bilen sin feil. Det er stort sett bruker feil. Men når bilen først tar fyr er det vanskelig å slukke den når batteriet er antent.



https://m.youtube.com/watch?v=X4qJ8WcNGwg


https://m.youtube.com/watch?v=SMy2_qNO2Y0
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

bruisepristine

Sitat fra: Mippen på fredag 14. august 2015, klokken 00:10
Hvis en kollisjon er så stor at bilen tar fyr er uansett kreftene så store at man dessverre ikke ville ha overlevd uansett. I diverse krasj tester og eksempel fra virkeligheten har bilene fått store skader uten at den har tatt fyr. De som har tatt fyr har krasjet så hardt at det ikke er noe igjen av bilen.

Nemlig! Så hvis man først havner i en situasjon der selve sammenstøtet ikke dreper deg (se mitt eksempel i mitt forrige innlegg) men hvor punktert batteri tar fyr og punktert bensintank tar fyr, blir det i mine øyne bare dumt å argumentere for at elbilbrann er farligere enn fossilbilbrann.
i-MiEV 2013
MG4 2023

Mippen

Farligere er et relativt spørsmål. Det blir vel mer riktig å si at en elbil brann er mer utfordrende å slukke. Det skal imidlertid mer til før en elbil tar fyr enn en vanlig bil, men når den først gjør det skal man vite hva man skal gjøre.
Fremtiden er elektrisk.

THE

#9
Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. august 2015, klokken 22:24
År   Antall personbil-branner   Av disse elbiler
2015   (Til august)          177   2
2014                              610   2
2013                              695   2
2012                              667   0
2011                              788   2

Med tanke på at bilparken består av 2% elbiler er de underrepresentert på brannstatistikken her. Står for ca 1/2% av alle bilbrannene.

Eller for å si det mer tabloid: Du har 4 ganger så stor risiko for at fossilbilen din brenner enn elbilen din. ;D

Tar en så vekk "Modifiserte" Renault Kangoo er det omtrent null tjangs for at elbilene brenner. ;)

Finnes det noen oversikt/statistikk over elbilbranner i Norge? Tenker på fordeling på bilmodeller og om det er under lading, kjøring eller parkering at branner har startet

Er klar over at det egentlig blir umulig å bruke statistikk her siden veldig mange av elbilmodellene i Norge er nye, og gjennomsnittsalder på elbil er mye lavere enn fossilbiler. I tillegg er det så få tilfeller av elbilbrann, at usikkerheten i statistikk blir veldig stor. Kunne likevel tenkt meg å se en oversikt over hvor mange "modifiserte" Kangoo som har brent, og om noen av de nyere elbilmodellene har vært utsatt for brann.

Redigert kl 09:47:
Fant i en artikkel et tilfelle av brann i gammel Renault Kangoo under kjøring i juni 2012 (http://www.tu.no/industri/motor/2012/06/26/advarer-mot-gamle-elbiler). Statistikken over viser 0 elbilbranner i 2012, så det er tydeligvis noe feil i datagrunnlaget i tabellen. I samme artikkel står det også at det er den 3. brannen i Norge i løpet av kort tid i den type Kangoo. Til sammen har det i alle fall vært fire tilfeller siden det tidligere i sommer brente en gammel Kangoo i Bergen. tredje brannen i løpet av kort tid kan vel også indikere at de to elbilbrannene i 2011 involverte Renault Kangoo.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mippen

#10
De fleste brannene jeg har fått med meg i Norge er branner som har skjedd under lading (tilsynelatende). Bilen har hvertfall vært parkert. Problemet med eldre elbiler er gammel teknologi som ikke er like sikker som i dag. Ikke minst er det nok en del "hobby mekk" på eldre biler som kan gjøre bilen farlig. Dagens batterier og ladeteknologi er mye tryggere enn på eldre elbiler. Derfor har de fleste branner med elbil i Norge i "ny" elbil skjedd i forbindelse med lading, hvor anlegget bilen har ladet på ikke har taklet strøm trekket. Brannen har derfor startet i el anlegget bilen lader fra, og har spredt seg til bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Birger

Sitat fra: Mippen på fredag 14. august 2015, klokken 00:10
Elbil branner er et lite problem, men når de brenner kan det være en utfordring. Det er svært mye energi i batteriene. Når de først tar fyr brenner de skikkelig og det  mer ukontrollert enn vanlig drivstoff.

Mippen, hvordan dokumenterer du at el biler brenner mer ukontrollert enn diesel, bensin og hydrogen?


"Flammer inne i bilen ble først observert etter 9 minutter og 28 sekunder. Store mengder med
plastikk falt av bilen og fortsatte å brenne som et "bål" på gipsplatene. Ved 25 minutter var
røyksøylen stor og svart som følge av brann i inventar og dekk. Brannen spredte seg etter
hvert til hele bilen, og overtenning var et faktum etter ca. 30 minutter"
Sitert fra: http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/117020/BlikengAgerup.pdf
Ikke akkurat eksplosivt.

Og:
https://www.youtube.com/watch?v=Jz37WycW-7E&feature=youtu.be


Så kan du sammenligne det med:
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1496618.ece

;-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

elektro

Dagbladet kjenner nok leserne sine. Derfor "klikkoptimaliserer" de saken ved å legge til denne lille linjen om elbil på forsiden, selv om det ikke egentlig er det den handler om. Først da tar ting fyr!

Folk flest elsker å hate elbiler.. sukk! Kan ikke noen lage en sak om det? Eller hva om Harald Eia, Espen Eckbo, eller noen andre som har litt gjennomslagskraft, lager en parodi på elbilhateren? :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kodalse

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. august 2015, klokken 22:24
År   Antall personbil-branner   Av disse elbiler
2015   (Til august)          177   2
2014                              610   2
2013                              695   2
2012                              667   0
2011                              788   2

Med tanke på at bilparken består av 2% elbiler er de underrepresentert på brannstatistikken her. Står for ca 1/2% av alle bilbrannene.

Eller for å si det mer tabloid: Du har 4 ganger så stor risiko for at fossilbilen din brenner enn elbilen din. ;D

Tar en så vekk "Modifiserte" Renault Kangoo er det omtrent null tjangs for at elbilene brenner. ;)


En annen faktor som kanskje er vel så interessant er den faktiske nedgangen i antall bilbranner også for fosilbiler.
I det siste drøye året har det vært et økt fokus fra forsikringsselskaper og politi på svindel (delkasko dekker jo brann).
Tabloidutgaven av denne statistikken burde jo vært "Over 50% av bilbranner er svindel!" -> Tips til VG/DB  :D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Brosmen

Sitat fra: Mippen på fredag 14. august 2015, klokken 00:10Tenk dere at for eksempel Tesla bruker 7000 "batterier" i sine batteripakker og tenk dere hvor mye energi det blir i forhold til de eksemplene her.
Alle 7000 batteriene tar ikke fyr samtidig. Om en celle blir punktert og begynner å brenne, så vil den varme opp nabocellene slik at de til slutt antenner, som igjen varmer opp neste rekke av celler. Dette er ikke en eksplosiv utvikling.
I en bensinbrann vil all bensin som er eksponert for nok oksygen til å brenne, ta fyr øyeblikkelig om det utsettes for en antennelseskilde.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA