Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De tåler ikke å bli frakjørt av en elbil

Startet av P85D, torsdag 13. august 2015, klokken 06:49

« forrige - neste »

P85D

Jeg vil ikke betegne meg som en råkjører eller "speedfreak". Jeg er ikke spesielt glad i høy fart, men svinger og akselerasjon er min greie. For å si det enkelt er jeg og min kjære P85D som hånd i hanske, jeg får ikke lovpriset den nok.

Jeg den typen som kjører omveien via en svingete krøttersti istedenfor å ta motorveien til målet når jeg er alene i bilen. Jeg har ("bank i bordet") enda ikke kræsjet med bil og kjører alltid under "miste lappen" grensen.

Gjennom årenes løp har jeg hatt litt av hvert av mellomklasse sportsbiler som rally legender og 911 4S, og jeg vil påstå mitt kjøremønster har vært rimelig identisk gjennom alle år.

P85D:
Etter anskaffelse av P85D, med samme kjørestil, merker jeg at enkelte medtrafikanter rett og slett ikke tåler å bli frakjørt. De oppfører seg helt merkelig og til tider farlig når de merker de ikke klarer å henge på.

Eksempel 1:
På vei hjem fra jobb, svingete vei med 80 sone, jeg ligger i fartsgrensen og blir tatt igjen av en bil med 4 ringer i logoen. Vi tar igjen en søppelbil som kjører i 60. Jeg smetter forbi på første strekke og ser bilen prøver men må legge seg bak da det kommer en sving. Jeg koser meg i 80 fartsgrense på svingete vei og kjenner litt på grepet og hvordan bilen tar svingene, med deilig bakgrunnsmusikk og soltaket oppe.

Etter ca 1 mil kommer bilen som er tidligere nevnt bak i full fart og blinker med lysene. Det blir 60 sone, jeg slakker ned, og vi kommer til ett kryss. Som vanlig "klinker jeg til" ut av krysset inn på 80 sone vei, jeg ser bilen bak prøver på noe, men blir håpløst langt bak. Igjen kommer den i stor fart inn bakfra og blinker med lysene. Hva er det han vil? Jeg kjører videre i normal fart, og etterhvert kjører han forbi og stikker !?!

Eksempel 2:
Ut av parkeringshus får jeg en Hayabusa ved siden av meg. Jeg toucher gassen så jeg spretter litt foran ham og slakker av igjen. Da skal du høre noe skjer med sjåføren av MC´en. Gassen i bånn og full pine, vinglende forbi gjennom ett blindt kryss og borte var han.. !?!

Eksempel 3:
På vei til jobb i dag, I en rundkjøring får jeg en kar tett innpå, han kommer fra en annen retning. Jeg "klinker til" ut av rundkjøringen (som vanlig). Jeg ser han prøver på noe gjennom speilet, men han blir som vanlig håpløst langt bak når jeg kommer opp i fartsgrensen på 80. Etter en stund kommer han fort innpå bak igjen, og vi kommer til en ny rundkjøring etterfulgt av krapp S-kombinasjon ut på ny 80 sone vei.

Jeg tester aksen ut av rundkjøringen og sjekker at veigrepet gjennom S-kombinasjonen er som det skal. Joda, g-kreftene er der og  dekkene sitter og grepet er godt. Musikken spiller fint og jeg storkoser meg på vei til jobb.

Langt bak i speilet ser jeg en kar som holder på med noe, han kommer fort inn bakfra. Han legger seg utenfor kantlinjen til høyre og ligger der tett bak meg ett par km. Så, ved neste avkjørsel kommer han opp på siden, ser på meg og rister på hodet.

?!?!?

Hva skjer med folk?
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

pwb

Du har vel egentlig kommet frem til svaret selv. Det er DIN IDIOT KJØRING som er årsaken "Jeg toucher gassen så jeg spretter litt foran ham og slakker av igjen" dæven for idiotkjøring, burde mistet lappen.

erlanddf

Jeg har også merket mye av det samme. Jeg har riktig nok bare hatt min P85+ i 5 uker, men det virker som at det er noe som kortslutter for flere når de ligger bak en Tesla. Har foreløpig merket dette faktisk mer i Danmark enn i Norge selv om jeg bare var der en uke.

Har selv også hatt mange artige biler som BMW 325 (x 2) og M5, Subaru WRX (x 2) og A4 1.8TQ for å nevne noe, men aldri oppleve så mye som nå.

Egentlig synes jeg det hele er litt merkelig. :)
2014 P85+

Sandvika

Skal ikke begi meg ut på noen analyse av de psykologiske fenomene om du kommer med en klassisk sportsbil eller en elbil.

Er lov å like å kjøre bil, er også lov å oppsøke noen svinger en og annen gang, men offentlige veier er ikke et sted for aggresiv kjøring og utfordring av andre trafikanter.

Du byr tydligvis stadig opp til dans, og trekker deg når du kommer til din grense. Din grense definerer du som "under miste lappen", og et nivå hvor duenda ikke har kræsjet. De aller aller fleste vil nok trekke grensen et annet sted. Innimellom treffer du en og annen som har et enda slappere forhold til trafikksikkerhet enn deg igjen og som føler for å bevise at selv om du tar dem i aksen så mangler du toppaks og veigrep etc.

Eksempel 1.
"På vei hjem fra jobb, svingete vei med 80 sone, jeg ligger i fartsgrensen og blir tatt igjen av en bil med 4 ringer i logoen" hva med å slippe han forbi?

Eksempel 2. "Ut av parkeringshus får jeg en Hayabusa ved siden av meg. Jeg toucher gassen så jeg spretter litt foran ham og slakker av igjen." wtf,

Eksempel 3. " Jeg "klinker til" ut av rundkjøringen (som vanlig). " "jeg ser bilen bak prøver på noe" hva er det han "prøver på" og som likevel gjør at han er mye lengre bak og som samtidig gjør at du vurderer han som mer aggresiv enn deg?

Muffinman

#4
Jeg merker fint lite av det som trådstarter beskriver. Men så har jeg en svært mye mer defensiv kjørestil enn han later til å ha.

Man bør ikke bli overrasket over at enkelte lar seg provosere i trafikken. Da er det bedre å gjøre alt man kan for å ikke provosere. Skal man leke er det best å gjøre det når man er alene.

hstad

Folk i dag er da vel vant med Tesla, så dette trur eg er noko du innbiller deg. hvis dei blinker med lysa kan det vel være dei ikkje liker kjørestilen din, uavhengig av type bil.

Tesla er ikkje så spesielt lenger, hadde forstått denne for tre år siden, men i dag er det jo Tesla overalt.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

snurrehue

Sitat fra: P85D på torsdag 13. august 2015, klokken 06:49
På vei til jobb i dag, I en rundkjøring får jeg en kar tett innpå, han kommer fra en annen retning. Jeg "klinker til" ut av rundkjøringen (som vanlig). Jeg ser han prøver på noe gjennom speilet, men han blir som vanlig håpløst langt bak når jeg kommer opp i fartsgrensen på 80.

På et par sekunder er du oppe i 80. Et sekund eller to senere er han du hadde bak deg, også oppe i 80. Hva definerer du da som "håpløst langt bak"? Og at du skriver "etter en stund kommer han fort innpå bak igjen"? Sikker på at det ikke gikk litt heftigere enn bare opp til fartsgrense-80?

Kappkjøring på offentlig vei har jeg et meget anstrengt forhold til. Onkel og tante har jeg mistet som følge av noen som skulle drive kappkjøring. Tre kamerater har gått bort når de har bedrevet kappkjøring og villmannskjøring. Ytterligere en sitter lenket til rullestol. Og i Rio for noen år siden ble jeg vitne til en ulykke med fem drepte da to stykker skulle kappkjøre. Ikke akkurat noen hyggelig opplevelse.

tomrh

Det å "klinke til" vekker jo dyret i folk. Hender jeg gjør det for gøy ut av rundkjøringa el. krysset med liten mjau eller løv, og merker at det trigger noe i enkelte. Noen med store motorer og "sportslig" kjørestil henger på som klegger til de får kjørt forbi. Er det en Tesla som klinker til, vil jeg tro at de fleste gir opp å prøve, så ble litt overrasket over erfaringene til trådstarter faktisk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erlanddf

Jeg tror man må skille litt på snørr og bart her. Det er nemlig stor forskjell på å akselerere fort og kjøre fort. Liker selv av og til å gi på litt ut av rundkjøringer og lyskryss, men det handler om akselerasjon, ikke å kjøre fort. Jeg kjører nær sagt aldri "inspirert" slik som trådstarter, men oppfatter ikke at han kappkjører eller kjører svin av en grunn. Det er heller snakk om hurtig akselerasjon.

De gangene jeg selv henviser til så kjører jeg rolig på fartsgrensen, men likevel skal folk inni ræva mi... Og gir jeg da på litt ut av et lyskryss så tror de at jeg byr opp til dans, men jeg fortsetter bare rolig i fartsgrensen. :)

Siden speedometeret på Tesla'en er "dead on" så tar jeg meg faktisk i å kjøre saktere enn det jeg gjorde før. Forrige bil viste 7-8km/t for mye og i feks 80-sone lå jeg da gjerne i hundre på nåla. Med Tesla'en ligger jeg nå ofte i 85 istedet.
2014 P85+

dosmont

Jeg drev å så meg litt i rundt i østeriket, å det var i et boligfelt jeg møtte en RAM.
Jeg hadde parkert på siden og så på kartet, da han så meg måtte han burne  :o

seig forbi en bil på motorveien i tyskland i KØ, han begynte også å burne når han så meg.

Jeg har også merket at det er enkelte som regelrett klikker når de ser en Tesla på veien, har opplevd at folk har kjørt 20 under fartgrensa uten at forholdene skulle tilsi det, og når jeg kjørt forbi og fortsatt i normal hastighet da har de lagt seg 5m bak meg.
Så jeg forstår hva trådstarter mener.
For andre teslaeiere med en normal kjørestil som påstår noe annet, så må de være nedsnødd eller knapt vært på veien med bilen :)

Bare for å dra en parallell tanke.  Hvis du tenker deg de verste elbil/Tesla haterene  som det nesten er uendelig mange av på de fleste kommentarfelt i elbil/Tesla relaterte saker.
Tenk deg at vedkomende ser deg på veien og du opptrer som trådstarter eller de eksemplene jeg beskriver, så synes jeg at oppførselen stemmer med hvordan de uttrykker seg på nettet.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

erlanddf

Ja, akkurat det jeg opplever også. Akkurat som om rullgardina går ned, "oksen ser rødt" eller styrthjelmen tas på... hehe
2014 P85+

Muffinman

Sitat fra: dosmont på torsdag 13. august 2015, klokken 11:04
For andre teslaeiere med en normal kjørestil som påstår noe annet, så må de være nedsnødd eller knapt vært på veien med bilen :)
Hmm. Du konkluderer med at siden noen har opplevd episoder, uprovosert eller ikke, så har alle opplevd det med mindre de kjører lite - men er for uoppmerksomme til å legge merke til det?

Jeg har kjørt over 83.000km på 21 måneder, og er altså i følge deg nedsnødd  ::)


MadsKB

Jeg ble stoppet av en sivil politibil i England. Han ville bare se på bilen...

Kagex

opplevd mye rart jeg og.

1. ved lyskryss, jeg kjører i kollektivt han ved siden av. lyset blir grønt jeg tråkker halv pedal, kommer over, blinker og legger meg inn( fletting til et felt), bmwen tar meg igjen etter sånn 100-200 meter , jeg ser bak og han kjører bak og viser meg fingern.

2. en kar kommer fra venstre rundkjøring, han er ca 50 meter fra rundkjøringen. jeg akser og svinger inn og ut av rundkjøring. han tuter før han i det hele tatt kjører inn i rundkjøringen.

mye rart der ute
P29687

erlanddf

Sitat fra: Kagex på torsdag 13. august 2015, klokken 11:22en kar kommer fra venstre rundkjøring, han er ca 50 meter fra rundkjøringen. jeg akser og svinger inn og ut av rundkjøring. han tuter før han i det hele tatt kjører inn i rundkjøringen.
Du må ikke glemme at det fremdeles er maaaange som tror at man har vikeplikt for de som kommer fra venstre. Han mente vel at du hadde vikeplikt for han. Regelen er enkel: Er man på vei mot/inn i rundkjøringen har man KUN vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen. Ergo førstemann med forhjulene over vikelinja er inne i rundkjøringen...  8) Mao hadde han vikeplikt for deg og kan ta seg en bolle... hehe
2014 P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA