Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har alle Performance-modeller rød bremsecalipre? Og hva er P+ for noe?

Startet av Chrsag, tirsdag 11. august 2015, klokken 10:00

« forrige - neste »

Chrsag

Har alle Performance modeller røde bremsecalipre? Så tilfeldigvis en av nabobilene hadde fått ett Performance+ tegn på bakluken men har std grå bremsecalipre. Så lurte på om ikke alle P-modeller hadde røde calipre? Og hva står +'en for? Det er noe som ikke blir levert lenger?

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cirys1

+ ble levert med andre foringer (hardere/sportsligere) og 21 som standard. (med forskjellig dim foran og bak)
P ble levert med både karbonspoiler og røde calippere, men mange valgte det vekk.

Forskjellen på de er stort sett foringene, noen mener at de er alt for harde andre mener de er passelige.

nagela

+ var en oppgradering av understellet på Performance.
Gikk vel på bredere dekk/felger bak, egne foringer, støtdempere og bærearmer.
Gir en markert stivere bil, med mer "sportslige" kjøreegenskaper.
Ingen endring i motorstyrke.
Mener den kostet ca 36.000.-

Røde kaliptere var vel først ikke tilgjengelig, og når de kom var det en ca 6000.- opsjon.

(Har selv P+ med "grå" kaliptere, levert desember 2013)
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Muffinman

Jepp, alle biler ble levert med sorte kalippere i starten, også P/P+. De to sistnevnte fikk røde som opsjon litt senere, men mener det var gratis, ihvertfall i en periode. Spoileren som var inkludert ble også skilt ut som egen opsjon senere, og den kostet ca. 5k.

Det stemmer at P+ kostet ca. 36.000 i starten, men det krevde i tillegg 21" hjul. + gav ganske riktig en stivere bil som fungerte bedre til aktiv kjøring, men paradoksalt nok gav det stive understellet en marginalt dårligere launch. "Vanlig" P var dermed en billengde foran opp til 100.

Chrsag

Takk for gode svar. Men i det siste har det vært std med røde calipre på P?

ducktolate

I det siste har det vært en standard opsjon som er mulig å velge bort.

P+ understellet kom etter at bilen fikk litt kritikk for kjøreegenskaper i forhold til ytelse. Her er sitat fra etter lanseringen:

"Performance Plus takes one of the world's best sedans into supercar handling territory, while also improving ride quality and range. After hundreds of iterations affecting every detail of the suspension, our vehicle dynamics team was able to achieve the rare outcome of simultaneously improving performance, comfort and efficiency. In addition to upgraded dampers, bushings, stabilizer bars and tires (Michelin Pilot Sport) , the rear wheels are 20 mm wider and staggered for improved acceleration on low grip surfaces. Range improvement is 8 to 12 miles."

Muffinman

Det ble vel en diskusjon i kjølvannet av påstanden om økt rekkevidde. Når jeg tok ut en P+ loaner i Trondheim mente de at den hadde litt lavere rekkevidde. Jeg tror nok at påstanden kom til ut fra at man mente sommerdekkene som ble levert originalt på P+ hadde mindre rullemotstand. De som er opptatt av rekkevidde velger uansett ikke 21" hjul som i utgangspunktet lett stjeler 20-40km sammenlignet med lettrullende 19" :)

Mc_Herreington

Når min bil gikk i produksjon var verken + eller røde bremsehus et valg :) Fikk den august 2013.

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Muffinman

Stemmer vel det, + kom vel først litt utpå høsten 2013.

Mange av komponentene i +-understellet, spesielt i bakstillingen, er montert i alle biler produsert fra ca. september 2013. Dette var nok en respons på at de tidligere bilene var litt ustabile bak ved hardt pådrag.

Brede

+pakken var iallefall et tilvalg allerede i juni 2013 da jeg bestillte bil. Kostet da 36.700kr.

Muffinman

Sånn var det vel ja :) Vi som bestilte forholdsvis tidlig fikk ikke mulighet for å velge denne.

Veggen

Min P+ med kønummer 310 ble levert 9 sept 2013.
Temmelig sikker på at jeg har sett signatur med P+ også, så det må ha vært tilgjengelig tidligere.

petersv

Det kom etter man kunne konfigurere, men vi fikk muligheten til å legge det til, hvis det passet med produksjonen.

Cirion

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:41
Sånn var det vel ja :) Vi som bestilte forholdsvis tidlig fikk ikke mulighet for å velge denne.
Det er feil... Vi fikk da lov til å oppgradere. Jeg fikk både epost 9. april 2013 og telefon.
Slo til på alt og bilen ble bygget i mai 2013. Med andre ord min er en P85+ Signature.

Her er mailen jeg fikk:


I forkant av de første leveransene av Europeiske Model S, er vi glade for å kunngjøre lanseringen av noen nye utstyrspakker, designet for å optimalisere flere aspekter av eierskapsopplevelsen og kjøretøyets ytelse. Nedenfor finner du detaljer om de nye tilgjengelige opsjonene. Noen av disse kan enkelt legges til din eksisterende reservasjon, hvis de ikke allerede er inkludert:
Vinterpakke: Hold varmen når været blir kaldere med nye oppvarmede seter på andre rad, varmeapparat på frontrutens dyser og kåpe, forbedret avriming i grillen, og en oppgradert batteri-kjølevæskevarmer som forbedrer kjøretøyets ytelse og rekkevidde i kaldt klima.
Parkeringsassistent: Nye sensorer i front og i bakenden av bilen måler distansen mellom Model S og andre objekter, noe som gjør navigering i trange plasser mye enklere og mer komfortabelt. Sensorene vil gi beskjed både gjennom lyd og via instrumentpanelet.
Lyspakke (inkludert for Signature Series): For å bedre både nytte og atmosfære i bilen. Denne pakken er utformet for å forbedre din synlighet i og rundt bilen, og inkluderer ekstra belysning i fotbrønnene, dørkarmene, dørpaneler og i lagringsområdene.
Sikkerhetspakke: Som et tillegg til de vanlige sikkerhetsfunksjonene er nå innbruddssensorer og batteri-støttet alarm sirener nå tilgjengelig.
Performance Plus: Den re-avstemte fjæringen og hjulopphenget gir en svært behagelig, men bestemt kjøreopplevelse som bidrar til å forvandle Model S til en bil virkelig optimalisert for føreren. Forsinkelsen mellom sjåførens kommandoer og styrerespons reduseres gjennom optimaliserte dempere og foringer, slik at du kan slippe løs det maksimale potensialet i Model S Performance.
På dette tidspunkt er de nye alternativene ennå ikke er tilgjengelige som valg i din online-konfigurator. Våre produktspesialister står derimot klare for å besvare dine spørsmål om priser og produktinformasjon, eller oppdatere konfigurasjonen og papirarbeid hvis du ønsker å oppgradere bilen din med de nye valgene. For å legge til noen nye alternativer i konfigurasjonen uten å forsinke bilens produksjonstiming, må alle oppdateringer sendes senest mandag 15. april så vennligst nå ut til vårt Product Specialist team så snart som mulig å angi dine preferanser.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA