Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med å lade i3 på Kiwi hurtigladere

Startet av Trond.m, mandag 10. august 2015, klokken 20:18

« forrige - neste »

Trond.m

Jeg har forsøkt ulike BMW i3 på KIWI ladestasjonen på Billingstadslette. Til sammen har jeg forsøkt 5-6 ganger de siste mnd. og det feiler hver gang.  Hos Fortum sier de at det ikke skal være noe feil med laderen. Etter flere forsøkt i dag forsøkte jeg ABB laderen hos Møller vest. Da fikk ladet, men flg. melding på skjermen inne i bilen.
"Hurtiglading er ikke mulig. La nærmeste servicepartner utføre kontroll"

Tror det må være en konflikt med ladestasjonene hos Kiwi som gjør at i3 ikke lader. Ladestasjonen gir ingen feilmelding, annet enn at ladingen er avsluttet. 0 kwh på 0 minutter.

Har ikke hatt problem med å lade Leaf på Kiwi ladere, så kanskje det er løsningen  ;)



skritt

Jeg har ikke ladet på den aktuelle laderen, men med en annen Kiwi-lader uten problemer, så det går i alle fall på en annen lader. :bidar:

SOS

Har kun testet Kiwi Sandefjord og der fungerte laderen. Fra 8 til 81% på 26. min.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

Ferry

Jeg hadde problemer på Kiwi Aurdal, og kontaktet Fortum. De sa at alle laderne skulle oppgraderes innen et par uker. Har ikke hatt problemer siden, og dette var før sommeren. Et lite tips: Prøv å holde ladepistolen hardt mot bilen når du setter igang. Jeg fikk lignende feilmeldinger, men fant etter hvert ut at kontakten ikke gikk i lås. Men dette gjaldt kun AC-lading på hurtigladere. Den kabelen er så stiv og tung at kontakten bøyes litt ned og ut.

02jan

Kiwi Billingstad, Kiwi bjerke(Oslo), Kiwi Frogner og Kiwi Sokna , virker ikke på min i3. Dette gjelder DC og AC.
Har Hurtiglader på flere andre Kiwi, fortum, møller, Abb, grønn kontakt ladere rundt om på østlandet , som virker fint.
Har gjentatte ganger vært i kontakt med fortum, og en eller annen oppdatering skal/skulle skje.

Har ikke hatt tid til å finne tid for å levere bil til å oppgradere programvaren i bilen. Men har ikke tro på at det er det som er problemet, da de samme problemene var ved forige versjon. Gått snart et år siden jeg meldte om problem ang. Laderen på Billingstad.

Noe begrensende å dra på langtur, når man er usikker på om lader virker, jeg gjør det allikevel. Men noe psykologisk stress er det å kjørt langt ut på landet og 10% igjen på batteri, og ikke vite om lader virker, med frue og små barn i baksete - og lader virker ikke.

Har kun vært bensin på turer utenfor range de siste ukene.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

TorAtle

Jeg fikk denne meldingen i dag etter at jeg avsluttet hurtiglading hos Fortum v/McDonalds i Vestby:

Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Trond.m

Sitat fra: 02jan på mandag 10. august 2015, klokken 23:54
Har ikke hatt tid til å finne tid for å levere bil til å oppgradere programvaren i bilen. Men har ikke tro på at det er det som er problemet, da de samme problemene var ved forige versjon.
Hjelper nok ikke å oppgradere programvaren i bilen. Min bil er produsert 9.7.2015. Den jeg forsøkte tidligere var en 2015 modell som var produsert en gang i vår.
Det er utrolig at ikke BMW og Fortum tar dette alvorlig. Nå skal jeg ha en lånebil på torsdag, så da skal jeg forsøke bil nr. 3. Virker ikke denne heller og det ikke blir noen løsning, så kjøper jeg en Leaf. Heller stygg Leaf enn ladefast i3  ;)


Trond.m

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 11. august 2015, klokken 00:55
Jeg fikk denne meldingen i dag etter at jeg avsluttet hurtiglading hos Fortum v/McDonalds i Vestby:


Jeg fikk den samme meldingen. Det var på en ABB lader (Møller Asker og Bærum). Meldingen kom etter at jeg hadde stoppet ladingenen på normalt vis. Selve ladingen forløp problemfritt.

snakkis

Jeg hadde problemer på en Kiwi (husker ikke hvilken) i sommer og måtte trykke "prøv igjen" et par ganger før den startet.
Senere fikk jeg samme problem på Kiwi Sokna, men da hjalp det ikke å prøve igjen.
Ringte Fortum og fikk beskjed om at den laderen skulle oppdateres.
Heldigvis hjalp en omstart av laderen så jeg fikk ladet.

TorAtle

Er ikke dette typisk for standarder (som CCS er)? Alle tolker den bittelitt forskjellig. Minner meg litt om handshake-problemet som HDMI hadde i sin barndom. Noen ganger måtte TV'n skrus på før DVD-spilleren, andre ganger omvendt. Og hvis du hadde en receiver i midten så eskalerte problemet. Her har Tesla en fordel da de kontrollerer hele verdikjeden.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

emil

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 11. august 2015, klokken 08:29
Er ikke dette typisk for standarder (som CCS er)? Alle tolker den bittelitt forskjellig.

Har vel vært snakk om at Combo-standarden ikke var endelig vedtatt/ferdig når de første bilene fra BMW og VW kom på markedet og at hvis laderene og bilene hadde litt ulike versjoner og tolkinger ble det tull.

Men det er nå snart to år siden, og ladere+biler bør snakke samme språk i dag.

marskar

Det ble rullet ut en stor oppdatering til forhandlerne i midten av juli. Muligens er dette løst i den nye software versjonen. Jeg skal oppdatere til denne i morgen, men dessverre har vi ingen Kiwi i nærheten jeg kan teste med..

Alle grønn kontakt laderne her fungerer helt topp, både hurtig og semi-hurtig.
2014 BMW i3
2016 BMW 320d X-drive M-Sport
x 2012 BMW 520d M-sport

Trond.m

Sitat fra: marskar på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:32
Det ble rullet ut en stor oppdatering til forhandlerne i midten av juli. Muligens er dette løst i den nye software versjonen. Jeg skal oppdatere til denne i morgen, men dessverre har vi ingen Kiwi i nærheten jeg kan teste med..

Alle grønn kontakt laderne her fungerer helt topp, både hurtig og semi-hurtig.
Hvilken versjon er dette ?.  Jeg fikk levert min bil 9. august, så da vil jeg anta at den har nyeste programvare. Men det kan jo være greit å sjekke.

KHL

For de av dere som har problemer med å lade hos Fortum, prøv dette: Ring Fortum og be de om å starte ladingen på sin side. Fungerer ihvertfall på i3-en jeg kjører til daglig.

Trond.m

Sitat fra: KHL på tirsdag 11. august 2015, klokken 16:11
For de av dere som har problemer med å lade hos Fortum, prøv dette: Ring Fortum og be de om å starte ladingen på sin side. Fungerer ihvertfall på i3-en jeg kjører til daglig.
Takk for tipset. Skal teste ut dette på Kiwi Billingstad i løpet av et par dager.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA