Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvirring rundt model S og fremtidige servicer

Startet av Filip86, mandag 10. august 2015, klokken 15:22

« forrige - neste »

Filip86

Jeg har søkt litt på google og forumet, men jeg klarer ikke å finne helt nøyaktig informasjon rundt dette.
Det hjelper heller ikke at når jeg har pratet med selgere hos Tesla, så får jeg motstridende informasjon av det jeg finner her.

Før jeg bestemmer meg for å sende en mail til Tesla for å få et skriftlig svar, så er det kanskje noen her som kan svare meg på dette eller linke meg til rett forum tråd.

Det står på Tesla sine sider at den årlige servicen dekker:
"Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)"

Jeg har sett avtalen på forhåndsbetalt service som foreligger her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8844.210.html

Jeg vurderer å droppe forhåndsbetalt serviceavtale, da navnet i seg selv tilsier at det bare er servicene som er forhåndsbetalt, og det skal ikke være noen forskjell på om man forhåndsbetaler eller velger å feks ta service annet hvert år.

Spørsmålet jeg ikke klarer å få svar på er:
Hvilke deler er det som egentlig dekkes av servicen til Tesla?

Tesla sin selger påstår at det kun er bremseklosser og vindusviskere, og at feks bremseskiver og luftfjæring ikke dekkes av servicen.
I mitt hode er et sett bremseklosser på lik linje en slitedel som må byttes som feks bremseskiven(e) eller en støtdemper/luftbelg.

Jeg regner med at innenfor garantien/reklamasjonen så vil feks en luftbelg kanskje dekkes på garanti, men hva hvis de sier om 6 år at denne må byttes? Er det da bare å ta en service, også vil dette bli byttet?

På forhånd takk for svar :)




Undertegnede

Jeg kommer til å ta service annethvert år. Har tolket servicen til å dekke ALT unntatt dekk i 8 år. (Garanti på drivlinje 8 år).

Elbiler skal jo være omtrent vedlikeholdsfri sier de :)

Filip86

Sitat fra: Undertegnede på mandag 10. august 2015, klokken 15:48
Jeg kommer til å ta service annethvert år. Har tolket servicen til å dekke ALT unntatt dekk i 8 år. (Garanti på drivlinje 8 år).

Elbiler skal jo være omtrent vedlikeholdsfri sier de :)

Det er jo slik jeg har tolket det jeg og, men det hjelper lite når jeg var hos Tesla på fredagen som var og fikk vite det bare var bremseklosser og vindusviskere de dekket.
Var uheldig med en Toyota Avensis for noen år tilbake som måtte bytte alle støtdempere bare noen uker etter at garantien var ute...Og mtp at det er blitt bestilt en bil med luftfjæring nå, så kan jeg bare tenke meg hvilken kostnad det kan bli neste gang :p

Line

Må man ikke ha service hvert år eller et antall km avhengig av hva som kommer først da, ellers brytes garantien?
Var ihvertfall slik på Leaf-en.

Brede

Sitat fra: Line på mandag 10. august 2015, klokken 17:42
Må man ikke ha service hvert år eller et antall km avhengig av hva som kommer først da, ellers brytes garantien?
Var ihvertfall slik på Leaf-en.

Tesla krever ikke gjennomførte servicer for å opprettholde garanti.

SR

"......men selv om du aldri bringer den inn til service, er garantien fortsatt gyldig."

Sitat fra Tesla sin hjemmeside.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

@roger

#6
Sitat fra: Filip86 på mandag 10. august 2015, klokken 15:55

Det er jo slik jeg har tolket det jeg og, men det hjelper lite når jeg var hos Tesla på fredagen som var og fikk vite det bare var bremseklosser og vindusviskere de dekket.
Var uheldig med en Toyota Avensis for noen år tilbake som måtte bytte alle støtdempere bare noen uker etter at garantien var ute...Og mtp at det er blitt bestilt en bil med luftfjæring nå, så kan jeg bare tenke meg hvilken kostnad det kan bli neste gang :p

I og med at det står: "Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)" oppfatter jeg dette som eksempler på hva som er dekket. Og at alt, også forbruksdeler (unntatt dekk), er dekket av serviceavtalen. Jeg er ikke jurist, men føler meg rimelig trygg på at denne tolkningen holder. Mange ansatte i Tesla etter hvert, og man kan nok ikke forvente at alle innehar kunnskap på detaljenivå. Men viktig at slike viktige spørsmål blir avklart av ansatte med nok kunnskap, slik at forvirring unngåes.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Helidoc

Det jeg ikke helt forstår er dette: Hvis man betaler en 5- eller 8-års serviceavtale så får man ifølge hjemmesiden

Inkluderer
Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
Systemovervåking
Ekstern diagnostisering
Programvareoppdateringer
Nye funksjoner


Men hvis man ikke tegner serviceavtale så kommer det vel likevel oppdateringer av programvare etc. Eller gjør det ikke det ???
VW e-Golf 2015
VW e-Golf 2017
Audi e-tron 55 quattro 2019 (kommer i mai)
TMX 90D 2016 solgt :-)
VW Alltrack med juksediesel 2012 - backupbilen

Muffinman

Sitat fra: Helidoc på tirsdag 11. august 2015, klokken 23:54
Inkluderer
Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
Systemovervåking
Ekstern diagnostisering
Programvareoppdateringer
Nye funksjoner

Sånn, dette får du ved å tegne serviceavtale - eller å betale for servicene enkeltvis :)

tonl

Sitat fra: Helidoc på tirsdag 11. august 2015, klokken 23:54
Det jeg ikke helt forstår er dette: Hvis man betaler en 5- eller 8-års serviceavtale så får man ifølge hjemmesiden

Inkluderer
Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
Systemovervåking
Ekstern diagnostisering
Programvareoppdateringer
Nye funksjoner


Men hvis man ikke tegner serviceavtale så kommer det vel likevel oppdateringer av programvare etc. Eller gjør det ikke det ???

De går gjennom de samme punktene om du har forhåndsbetalt eller enkelt betalt service. Forhåndsbetalt service er rimeligere iforhold hva en enkelt service koster. Nå husker jeg ikke nøyaktig hva man betaler pr gang for servicen. Om det var 4300kr eller 4600kr. Jeg tror 4600kr inkl mva er riktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA