Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr i design studio

Startet av Espen Hugaas Andersen, mandag 10. august 2015, klokken 09:08

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

2015-08-21: Oppdatert med nyeste forventinger.

Nå er design studio like rundt hjørnet, om kanskje så lite som to uker vil vi kunne konfigurere våre Model X, men hva tror vi vil være tilgjengelig av utstyr/utstyrspakker?

Jeg tror vi vil kunne velge:

- 70D
- 90D
- P90D

- 5-6 forskjellige lakkfarger, ~3 nye og ~3 gamle, minimum blå, hvit, svart.
- Skinnseter (stoffseter standard)
- Oppgradert interiør; abachi, karbonfiber
- 20" hjul standard, to forskjellige typer 22" som opsjon
- Autopilot
- Ludicrous
- Premium interiør
- Luftfjæring
- Lydpakke
- Vinterpakke
- Hengerfeste
- Tredje seterad

Kanskje laderen blir mulig å velge. Det ryktes av dobbeltlader utgår og at det skal i stedet være mulig med en lader som kan ta i mot 50% mer strøm. Altså kanskje 16A lader er standard og 25A lader blir tilvalg?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Tredje seterad har vel Elon påpekt at bil ekstrautstyr tidligere? Men han kan ha endret mening.

Adaptiv spoiler er sikkert forbeholdt performance
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#2
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2015, klokken 09:12
Tredje seterad har vel Elon påpekt at bil ekstrautstyr tidligere? Men han kan ha endret mening.
Vet du når han sa det? Jeg kan ikke huske det.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2015, klokken 09:12Adaptiv spoiler er sikkert forbeholdt performance
Jeg er ikke så sikker. Spoileren har trolig ingenting med performance å gjøre, det mistenkes at den er der for å holde luftstrømmen inntil bilen og hindre turbulens, slik at luftmotstanden er liten og rekkevidden blir lengst mulig. I så fall bør man kunne velge den på alle versjonene. (Kanskje til og med kan den være standard, som dørhåndtakene.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#3
Om tredje seterad er ekstrautstyr, så kan jeg se for meg at man vil få andre seterad i to versjoner, en der man kan flytte setene frem og tilbake og ha masse innstillinger både her og der, og en som er nærmere Model S i utførelse. Kanskje man da har to valgmuligheter slik:

- Oppgradert andre rad
- Tredje rad (krever oppgradert andre rad)

Eventuelt er disse slått sammen:

- Tredje rad og oppgradert andre rad
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Seteraden ble varslet i fjor en gang:

http://my.teslamotors.com/forum/forums/model-x-update-email-tesla

Angående spoiler ser jeg absolutt at den kan ha positiv effekt. Allikevel tenker jeg at den er for dyr og kul til at den kommer til noe annet enn performance :)
Håper jeg tar feil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2015, klokken 09:45
Seteraden ble varslet i fjor en gang:

http://my.teslamotors.com/forum/forums/model-x-update-email-tesla

Angående spoiler ser jeg absolutt at den kan ha positiv effekt. Allikevel tenker jeg at den er for dyr og kul til at den kommer til noe annet enn performance :)
Håper jeg tar feil.
Kan ikke skjønne at den skal være spesielt dyr. Det er en plastplate, med et par-tre braketter og en liten motor. Om den er ekstrautstyr bør den ikke koste mer enn 5000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

satheesh.net

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. august 2015, klokken 10:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2015, klokken 09:45
Seteraden ble varslet i fjor en gang:

http://my.teslamotors.com/forum/forums/model-x-update-email-tesla

Angående spoiler ser jeg absolutt at den kan ha positiv effekt. Allikevel tenker jeg at den er for dyr og kul til at den kommer til noe annet enn performance :)
Håper jeg tar feil.
Kan ikke skjønne at den skal være spesielt dyr. Det er en plastplate, med et par-tre braketter og en liten motor. Om den er ekstrautstyr bør den ikke koste mer enn 5000 kroner.

Det spekuleres i at den kanskje er laget av glass. :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: satheesh.net på mandag 10. august 2015, klokken 10:30Det spekuleres i at den kanskje er laget av glass. :)
Tviler på at den vil være i glass, men kanskje metall. Glass er et ganske idiotisk materiale til spoiler. Det er tungt, dyrt og knuselig.

Men uansett materiale kan ikke spoileren være enormt dyr. *Maks* 10.000 kr, ellers vil de ikke selge noen av de.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi

Tror det blir mindre valg på Model X, spesielt i starten dette for å enkel produksjonen.

- 3. seterad (Siden dette er spesielt nevnt tidliger)
- 70,90 (tror ikke 85 blir et valg, ble jo spesielt nevnt i forbindelse med oppgradering til S at dette var noe de jobbet med for å få batteri til X.
(De må da bare oppgi og verifisere to biler mot EPA for forbruks tall, dersom noen legger merke til at P90D har fått samme tall som P85D, pga Tesla har ikke ønsket å verifisere tallene med EPA, på papiret ser det jo da litt bedre ut for X om den får 5% mindre en Model S P90D (Som ikke er riktig)
- Autopilot (slik som på S, kun software update senere)
- Farge valg på selv bilen, siden nye paint shoppen skal benyttes kanskje flere valg på akuratt dette, minst 1 signatur farge, kanskje sigantur rød er tilbake.
- Mindre interør valg en på Model S, ikke Nextgen seter, siden X får egne seter og nextgen er ikke utviklet til denne ennå. (Blir skuffet om X får samme forseter som Model S, uten justerbare nakkestøtter)
- Luftfjøring - burde vært standard men mulit det blir et tilvalg for at standard prisen skal se lav ut. 
- Ultra HiFi
- Hengerfeste
- Vinterpakke (men mindre innhold, siden bakseter bare blir en type i starten for enkel produksjonen)
- Spoiler standard pga EPA tall blir målt med denne i drift. Alle km de kan få ekstra for å få tall nærmest mulig Model S. (Men tror den har mest effekt når en har sykkler, ski osv på eget ustyr i henger festet, så kanksje i henger pakken)
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. august 2015, klokken 11:51
Sitat fra: satheesh.net på mandag 10. august 2015, klokken 10:30Det spekuleres i at den kanskje er laget av glass. :)
Tviler på at den vil være i glass, men kanskje metall. Glass er et ganske idiotisk materiale til spoiler. Det er tungt, dyrt og knuselig.

Men uansett materiale kan ikke spoileren være enormt dyr. *Maks* 10.000 kr, ellers vil de ikke selge noen av de.
Ser mest ut som aluminium, men ser ut som glasset på bakruta går under selve spoileren og bare to hull der mekanismen for å løfte kommer ut. (Potensielt lekasje sted?)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. august 2015, klokken 11:51
Sitat fra: satheesh.net på mandag 10. august 2015, klokken 10:30Det spekuleres i at den kanskje er laget av glass. :)
Tviler på at den vil være i glass, men kanskje metall. Glass er et ganske idiotisk materiale til spoiler. Det er tungt, dyrt og knuselig.

Men uansett materiale kan ikke spoileren være enormt dyr. *Maks* 10.000 kr, ellers vil de ikke selge noen av de.
Husker du i farten hva Tesla tar for den lille karbonleppen? Det kan man kanskje bruke til å anslå prisen på en mye større og elektronisk/automatisk spoiler med hev/senk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Brede

I god gammel "du-må-bestille-panoramatak-for-å-kunne-montere-takstativ"-stil så kobler nok Tesla elektronikken i spoileren sammen med elektronikken til hengerfeste.

Altså må du bestille spoiler for å kunne koble til henger, pris rundt 30-40k..  ;D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2015, klokken 13:37Husker du i farten hva Tesla tar for den lille karbonleppen? Det kan man kanskje bruke til å anslå prisen på en mye større og elektronisk/automatisk spoiler med hev/senk.
Det kan ikke sammenlignes. Spoileren på Model S er laget i et lite antall for entusiastene, og er kun tilbudt for å bidra med penger inn i kassa, altså er marginene ekstremt høye.

Om spoileren på Model X er standard vil marginen legges mye lavere, og masseproduksjonen vil gjøre at den vil koste noen hundrelapper i innkjøp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi

Gir spoileren noen gevinst på rekevidde, blir den standard, siden standard utstyr er vel med når de kjører testen.
Ulik rekevidde om man velger spoiler eller ikke blir i tilfellet som 90 batteri nå, oppgitt i % fra Tesla og ikke offesielle tall.

Tror Tesla gjør alt de kan for å få best mulig offesiell rekevidde, den blir lavere en S og tror de har hatt litt problem å holde seg innenfor 10% som først estimert, dermed litt fancy utstyr for å klare dette.
Så 70 eller 90 batteri og i minimalistens verden droppe D om de ikke har tenkt å lansere den som RWD en gang i fremtiden.

Horten
Model X90D (18.03.17)

Diravi

Var det ikke lovet en innvendig oppbevaring for ski og lignende lange gjenstander? Laste-pakker pleier å være tilvalg hos andre produsenter i hvert fall, så da er kanskje også det en av opsjonene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA