Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du Tesla uten mulighet for lading hjemme?

Startet av nie, søndag 09. august 2015, klokken 16:39

« forrige - neste »

nie

Hvordan fungerer isåfall det?

Er litt spent på hvordan dette vil gå. Kjører sjelden mer enn 5 mil for dagen og har mulighet for lading på jobben. Har en nokså stasjonær jobb.

Slik jeg vurderer burde dette kunne fungere?
Noen som har erfaringer rundt dette med ikkehjemmelading?

bb

Står du parkert på jobb i 8 timer om dagen og får 230 V/13-16 A blir det ca. 120 km om dagen. Det burde være mer enn nok til daglig kjøring. I så fall bør du sette ladegrense på 90 % slik at du har buffer for de dagene du skulle kjøre mer enn du trenger. Men jeg tviler på at du trenger å tyne til 100 % daglig.

Det var en stund jeg var uten strøm eller hadde svært begrenset ladetid hjemme i garasjen. Da holdt det med lading på jobb. Det er veldig kjekt med stort buffer i Model S :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville vurdert å få meg et CHAdeMO adapter, slik at om du har kjørt mer enn vanlig noen dager og ikke har fått ladet på jobb, så kan du parkere bilen ved en hurtiglader i et par timer ved et kjøpesenter e.l. og så har du fått fornyet rekkeviddebufferen.

Så lenge man har ganske pålitelig lading på jobb vil jeg tro ting vil gå ganske bra, men at det kan bli litt upraktisk enkelte ganger er nok bare å forvente.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nie

Takker for svar.
Det handler forhåpentligvis om en overgangsperiode på ett år inntil lading hjemme er ok. Så lenge familien også har en dieselbil tilgjengelig, har vi jo også alternativer hvis batteri status en morgen ikke går opp med planlagt kjøring.

Men jeg var litt ute etter erfaringer fra folk som faktisk har levd med Tesla uten hjemmelading lenge, hvis slike finnes.

Muffinman

Det som kan bli litt vanskelig med å basere seg å få ladet på jobb uten mulighet hjemme er i ferier, høytider, foreldrepermisjon, sykemelding etc. Utenom det bør dette gå brillefint - men det er nok smart å ha et chademoadapter i bakhånd just in case.

emil

Sitat fra: nie på søndag 09. august 2015, klokken 21:32
Men jeg var litt ute etter erfaringer fra folk som faktisk har levd med Tesla uten hjemmelading lenge, hvis slike finnes.

De finnes, og det er en av dem her i byen uten at jeg kan si så mye om erfaringer fra Tesla-eierens ståsted. Jeg har derimot klart det veldig greit i to år og 50.000km med Leaf, men her har det heldigvis vært greit med ledige ladestolper nattestid innenfor ~500m fra bolig for oss begge og CHAdeMO lader noen km unna.

For meg var det avgjørende at jeg kunne leie ladeplass på jobb 7 mil unna da jeg kjøpte bilen, samt at jeg hadde hurtiglader innen kort avstand både på jobb og hjemme.

plvr

#6
Hei,  jeg lader utelukkende på jobb og kjører vanligvis bare noen mil daglig. Har en 10A kurs hjemme (!) som jeg aldri bruker, fordi det er unødvendig. Det er null problem, kunne klart meg med lading på jobb annenhver dag. Men muffinman har er poeng når det gjelder ferier altså. Jeg kommer til å få ny kurs snart ifbm ny garasje, men for en overgangsperiode ville jeg ikke bekymret meg.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

jazzwheel

Bor midt i Oslo sentrum og lader kun på jobb som ligger 2 mil utenfor byen. Har aldri vært noe problem, men litt ugunstig nå som bilen står med rundt 40% batteri da jeg ikke kan dra på en lengre uten å måtte stoppe for lading kanskje kjapt. Om jeg mister lademuligheten på jobb er det krise...

nie

Takker for svar også fra dere som lever med dette daglig.

Ferier og høytider er ikke noe problem. På hytten har vi OK lademulighet og superlader på veien og 80% av turene går dit. Eneste  "spenningsmoment" er hjemmesituasjonen men jeg begynner å bli rimelig avslappet også på denne dels basert på det dere skriver

timingbeltkiller

Lade hjemme eller på jobb er langt på veg like greitt.
Men fins det noen som verken kan lade hjemme eller på jobb?
(Bor i gåavstand fra en SC?)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

aness

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 10. august 2015, klokken 06:53
Men fins det noen som verken kan lade hjemme eller på jobb?

Jepp, I (deler av?) Oslo er dette fullt mulig.

Jeg har ingen lademuligheter hjemme, og veldig begrensede muligheter på jobb.

Men jeg har flere offentlige ladestolper innenfor en radius på ~1km, og ved å parkere på en av disse enten over natten eller en kveld 1-2 ganger i uken dekkes ladebehovet helt fint.

KalleKalif

Jeg har ingen lademuligheter hjemme, og har aldri hatt noe problem med det. Lader på jobb, evt ladestasjon i Oslo når jeg er rundt omkring. Og selvfølgelig supercharger og andre hurtigladere ved lengre kjøring. Dette er ingen problem for meg iallefall!
---
2015 85D

E_S

Jeg kan lade med vanlig Schuko hjemme om det kniper (naboen har kontakt jeg kan låne), har også offentlige ladepunkter bare noen hundre meter hjemmefra. Lader stort sett bare på jobb, der er det mulig å lade med full effekt, så en arbeidsdag holder lenge. Lader normalt et par ganger i uken. Da jeg hadde Leaf måtte jeg lade to ganger om dagen..
:)

nie

Takk nok en gang til alle som har svart. Svarene bekrefter langt på vei mine håp/forventninger om at bilens store batteri bør gi stor fleksibilitet m.h.t. ladested.

Når Emil får dette til med sin Leaf og 7 mil til jobb så bør dette fungere helt ok for meg.

Bare et tilleggsspørsmål:
Hvor mye strøm trekker en oppvarming av bilens kupe hvis vi sier at ute-temperaturen er ca -3?

Muffinman

Med rangemode: maks 3-3,5kW
Uten rangemode: Maks 6kw for kupe + 6kW batterivarme. Maks 12kW tilsammen altså.

Bilen tar det den får lov til fra veggen, resten fra batteriet. En full oppvarming i bra kulde kan fint spise 20tkm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA