Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig prisnedgang på deler

Startet av arnkl, lørdag 08. august 2015, klokken 00:38

« forrige - neste »

arnkl

"Starting in early July, some Tesla Model S owners noticed a price drop on parts at Tesla service centers.

That's important because prices were high, and the drop is significant.

One of the owners (Linux64 – Tesla Motors Club) stated that his estimate to repair the damage came in under $10k, a massive drop from the mid $20k he believes it would have cost just 30 days prior!"

http://insideevs.com/tesla-model-s-replacement-parts-getting-cheaper-due-to-economies-of-scale/

Dette lover vel godt for forsikringspremiane?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Tai

Det vil overraske meg stort om forsikringsselskapene setter ned premiene på grunn av dette. De beholder vel heller nivået og putter pengene i egne lommer.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

cairnz

Det blir sannsynligvis billigere å fikse ting utenom forsikring da, slik at det blir færre forsikringssaker med bilen.
Elbilist

Amoss

Sitat fra: arnkl på lørdag 08. august 2015, klokken 00:38
Dette lover vel godt for forsikringspremiane?

Det er en ting, men hva jeg merker meg er at om dette stemmer, så er det jo nå det begynner å bli noen biler som kommer ut av garantien (på km), og folk må i større grad begynne å betale for delene av egen lomme. Kan det ha noe med saken å gjøre?
Model S 85D

cairnz

Sitat fra: Amoss på lørdag 08. august 2015, klokken 13:03
Sitat fra: arnkl på lørdag 08. august 2015, klokken 00:38
Dette lover vel godt for forsikringspremiane?

Det er en ting, men hva jeg merker meg er at om dette stemmer, så er det jo nå det begynner å bli noen biler som kommer ut av garantien (på km), og folk må i større grad begynne å betale for delene av egen lomme. Kan det ha noe med saken å gjøre?
I følge artikkelen var det bare "economies of scale" altså at det produseres så mange deler nå at stykkprisen har blitt lavere.
Elbilist

Bjørn Tore Vibeto

Sitat fra: Amoss på lørdag 08. august 2015, klokken 13:03
Sitat fra: arnkl på lørdag 08. august 2015, klokken 00:38
Dette lover vel godt for forsikringspremiane?

Det er en ting, men hva jeg merker meg er at om dette stemmer, så er det jo nå det begynner å bli noen biler som kommer ut av garantien (på km), og folk må i større grad begynne å betale for delene av egen lomme. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Nå er det vil ikke mange av Model S 60, de aller fleste er Model S 85 og de har jo ubegrenset KM garanti. De første ble jo utlevert 4. kvartal 2013, så de er jo ikke mer en 2 år og har 3 år garanti til på bilen. I tillegg har jo motor og drivverk 6 år igjen.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Dennis

Er vel en del som har kjørt over 100 000km.

ubegrenset km på 85  gjelder bare batteri og drivverk. Ikke resten av delene på bilen

Bjørn Tore Vibeto

Der er nok riktig som du sier. Vi får la tiden vise, nå har jo BB og en del andre allerede passert 100.000 for lenge siden. Har vel ikke hørt om noe spesiellt ennå, annet enn om motor og drivverk. Så vi får krysse fingrene.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

cirys1

Ja hvor mye koster det og bytte et dårhåndtak eller pano?

Noen med høy km bør snart ha en pris på det, ganske avgjørende for når man skal bytte bil..

Bjørn Tore Vibeto

Må ikke glemme at vi også har 5 års reklamasjonsrett, så da vil nok både håndtak og pano, dekkes av dette.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

lurium

Sendte den URLen til gjensidige.. som svar på at de skal øke premien snart pga høyere rep kostnader.

krl

Gjelder dette også UMC? I så fall er det på tide å anskaffe en ekstra..

Muffinman

UMC har vært rimelig fra starten, men har økt litt i pris. Fremdeles overkommelig, sammenlignet med ladekabler til andre biler.

cirys1

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på lørdag 08. august 2015, klokken 21:44
Må ikke glemme at vi også har 5 års reklamasjonsrett, så da vil nok både håndtak og pano, dekkes av dette.
Reklamasjonsretten gjelder for samme feil så visst du har fått byttet dørhåndtak førerdør, så gjelder det for 5 nye år. Men jeg tror ikke denne retten blir så ofte benyttet eller at det er så lett og bevise. Neste gang det er noe feil så er det ikke en elektrisk men en mekanisk feil eller noe sånt..

Muffinman

Hvis tingen er ment å vare lenger enn to år har man fem års reklamasjonsrett. Det vil si at om noe går i stykker etter fire år og 11 måneder kan man reklamere på det. Det er dog ingen selvfølge at en reklamasjon godtas. Blir ikke partene enig kan saken tas i FTU.

Byttes en del på reklamasjon er det fem nye år reklamasjonsrett på del og jobb.

Hva som er årsaken til at noe slutter å fungere er i denne sammenhengen irrelevant. "Samme feil" betyr her samme feil slik den framstår for kunde, uavhengig av om det er diverse mekanisk eller elektrisk som er årsaken. Selger har rett til to utbedringsforsøk for samme feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA