Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørestrekning på en lading

Startet av moonbuggy, fredag 07. august 2015, klokken 22:08

« forrige - neste »

moonbuggy

Mye småkjøring på denne ladingen over 4 dager. Ganske snålt forbruk. Mest kjøring i bystrøk.
170km og 10% rest på batteriet. Noe energi forsvinner et eller annet sted. 100% batteri var denne
denne gang 18,5 (Jeg må bytte til ny SW)

moonbuggy

#1
Kjøring over 2 dager på samme lading. Et par lengre strekk på 80km vei denne gangen (høyere snittfart). 176 km med 14 km igjen på "tanken". Det regnet sogar litt denne gangen. Batterikapasitet ved full: 18,8 kwt. Mer last og flere personer i bilen også.

LMOR

Men er det slik at bilen står inne i varmen når du ikke er ute å kjører?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Beklager om dette er besvart tidligere, men er det slik at forbruksindikatoren (live og gj.snitt) måler total forbruk inkl. alt som går ut av strøm? Jeg har forstått at den tar med varme i kupe, men tar den med alle andre ting som varmeseter, påslått hovedlys/langlys etc.?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på onsdag 12. august 2015, klokken 11:19
Beklager om dette er besvart tidligere, men er det slik at forbruksindikatoren (live og gj.snitt) måler total forbruk inkl. alt som går ut av strøm? Jeg har forstått at den tar med varme i kupe, men tar den med alle andre ting som varmeseter, påslått hovedlys/langlys etc.?
Det har vi vel aldri fått 100% svar på, men dagens versjon er i hvert fall mye nærmere dette, enn de første versjonene var, som bare tok med forbruket til fremdrift.
Siden moonbuggy har en tidlig versjon, kombinert med bedre oppbevaring av bilen om natten enn de fleste av oss, så tror jeg det er litt av forklaringen på at han alltid har mindre forbrukstall enn meg.
(men det krever nok også at når bilen rapporterer 18.8, så er det faktisk 19.8 tilgjengelig. Men det var også en feil BMW påstod de hadde. At det på enkelte biler viser et lavere tall enn det en har tilgjengelig, og må derfor ikke forveksles med de som faktisk har redusert max)
Dette er ikke lett  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#5
Jeg synes BMW har et betydelig forbedringspotensiale når det gjelder rapportering av forbruks. Den stiller i jumboklassen sammen med trillingene  >:(
Selv en mobiltelefon kan gi detaljerte rapporter som viser hvor mye av batteriet de ulike funksjonene benytter. Da burde vi kunne forvente mer av en premium bil. Eller er det funksjonalitet jeg ikke har oppdaget ennå ?

LMOR

Du får jo oversikt over det som trekker mest.
Og beregningene går nå opp (forbruk og tilgjengelig kapasitet), i motsetning til mange andre elbiler, så jeg er ikke enig i konklusjonen din  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Ja, jeg må må vel moderere min uttalelse  ;). Jeg får vel den informasjonen jeg trenger når jeg kjører, og det er vel viktigst å konsentrere seg om trafikken. Forbruket mitt de første 350 km er under 1,2 kwh/mil, så den ser ut til å levere bra på rekkevidde  :)

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. august 2015, klokken 06:32
Men er det slik at bilen står inne i varmen når du ikke er ute å kjører?

Beklager at jeg ikke har svart før :)
Joda bilen står inne, men akkurat nå spiller det liten rolle. Temperaturen inne har faktisk vært litt lavere enn ute også om natten.
Jeg tror forbruket faktisk er alt forbruk når bilen er i drift. Jeg ser merkbar forskjell når AC er på osv.
Når jeg kjører over flere dager, så varierer batteritemperatur. Det som ikke er med i forbruket er fall i batteriytelse p.g.a. lavere batt. temp, og eventuell selvutladning når bilen står.

Når jeg ligger på opp mot 190 km i rekkevidde, så er det jo svært lite som ikke registreres med forbruk indikert på 9,6-9,8.

Cyclusen jeg kjører nå lover enda litt bedre (litt høyere temperatur), så langt passert 101 km og har nøyaktig 50% igjen på batteriet, snitthastighet sogar litt høyere 48,4 km/t.



LMOR

Du kan ikke ha vært så heldig å ha fått en spesiell bil som bruker 10+% mindre enn det vi andre klarer, så du må ha en hemmelighet...
Hos meg står alltid AC på, så det kan være så enkelt?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Fra siste test (ny rekord for meg)
1. Dette er kjøring over 3 dager uten lading imellom stort sett i by og bynære strøk.
2. Trafikklys med start/stopp, decellerasjon inn i rundkjøringer, aksellerasjon ut, osv.
3. Temperatur har variert fra 15 grader til idag 25 grader.

4. Oppnådd rekkevidde 193 km med rest på 10km imponerer meg. Idag gikk snittet ned fra 9,5 til 9,0.
Temperatur på 25 grader må være optimalt.
5. Tur/retur utgangspunkt alle dagene, med endel høydeforskjell underveis.

Rekkevidden går ikke helt ihop med forbruk, men det er forståelig. Bilen bruker litt energi også når den står. Mer går antagelig med både ved oppstart og stopp. Totalt hadde jeg vel ca. 20 start og stopp på denne ladingen.

LMOR: Kjørte i eco+ med AC avslått. Det funket greit selv idag (25 grader) med vinduene litt nede.

moonbuggy


LMOR

Ok, vi bor ikke så langt fra hverandre, så vi burde ha like forutsetninger, men jeg ligger på mellom 12 og 13.

2 ting er forskjellig:
- Din gjennomsnittshastighet er 30-40% lavere enn det min normalt ligger på.
- Du kjører uten klimaanlegg.

Dermed hev jeg meg rundt og kjørte en test-tur. Kjørte på de samme kuperte veiene som jeg fikk 12,5 på i dag. Men kjørte betydelig saktere (ble litt under deg), og uten AC.
Gjennomsnitt... 8,4! - nesten 24 mil!

Det er bare en hake ved dette. Det vil ikke være mulig å kjøre 24 mil i 45km/t på en lengre tur, uten å irritere mange  :(
Men uten klimaanlegg går jo fint når temperaturen ute er OK.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

LMOR:
Det er snitthastighet som er 44 km/t. Husk på at dette er bykjøring.  Mye stopp og start med aksellerasjon. Jeg følger trafikken, og sinker ingen. Selvfølgelig prøver jeg å "forutse" slik at regen kan skje i størst mulig grad. Det går nærmest automatisk nå. Selv for bykjøring vil jeg påstå at 203 km rekkevidde på en lading er veldig, veldig bra.

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 14. august 2015, klokken 19:03
LMOR:
Det er snitthastighet som er 44 km/t. Husk på at dette er bykjøring.  Mye stopp og start med aksellerasjon. Jeg følger trafikken, og sinker ingen. Selvfølgelig prøver jeg å "forutse" slik at regen kan skje i størst mulig grad. Det går nærmest automatisk nå. Selv for bykjøring vil jeg påstå at 203 km rekkevidde på en lading er veldig, veldig bra.
Ja, selvfølgelig er dette bra og fullt brukbart for bykjøring.
Men poenget mitt var bare at når 6 mil ekstra ville hatt størst betydning, er på en lengre tur. Og da er 45 i gjennomsnitt litt lavt. Jeg ligger normalt på 65.
Uansett veldig nyttig å se hvor mye AC egentlig bruker. Det er mer enn estimatet som ligger rekkeviddeberegningen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA