Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sarpsborg-Beitostølen med Leaf

Startet av , fredag 07. august 2015, klokken 09:05

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Dersom det er kø på Vestby, kan Kiwi Drøbak være et alternativ, men jeg har aldri prøvd den sjølv.

På Lier er det ikke noe problem. På Kjellstad er det en lader på hver side av E18, og på Buskerud Bilsenter kan jeg aldri huske å ha opplevd problemer.

Det er ikke greit å ha lengre hopp enn 6 mil med en Leaf. Med unntak av første hopp hvor man starter med fullada bil. 6 mil er greit, dersom man er sikker på at laderene fungerer. Man kan ringe Fortum på forhånd å sjekke.
10 mil på første lading, kan være greit, dersom man kjører økonomisk, har nøyaktig mål på lading, forbruk og avstand, og man beregner kaldt og nøyaktig, og man har et bra batteri. Man kan spare tid på å kjøre økonomisk, for å slippe en ladestopp.

Man bør være forberedt på alternativer, om en ladestasjon ikke virker. Om man bør kjøre en annen vei, eller rekke videre til neste ladestasjon, og om det finnes nødløsninger på 32A eller 16A.

Rødkleiv

Sitat fra: Ferry på fredag 07. august 2015, klokken 20:31
Grei som jeg er, så prøvekjørte jeg nettopp deler av turen du planlegger ;) BMW i3, men det er neppe veldig forskjellig fra hva du vil oppleve med Leaf.
Ved Kiwi i Lier, den ved rundkjøringa ved Lyngåsbanen, hadde jeg ca. 80%. På Hvervenkastet hadde jeg 57%, ladet i 20 min. til 89%. Ankom Aurdal med 10 km rest. Fulgte trafikken, mellom 80-85 km/t. Eco pro, med AC på 19 grader. Utetemperatur fra 18 - 23 grader. Tørr veibane.

Litt av en service! :D

Så du kjørte fra Lier til Hvervenkastet på kun 23% batteri. Det var bra. Tok du 285 bakveien, eller via Sandvika?

Interessant at det går å kjøre direkte mellom Hønefoss og Aurdal også.

Jeg har knapt vært utenfor motorvei med Leafen. På motorveiene med gode forhold klarer jeg 10-12 mil uten å sinkekjøre. F.eks Elverum-Oslo hvor man ved behov har mange hurtigladere å velge mellom det siste stykket inn.

Er det sånn at disse å følge trafikken på disse berg og dalbaneveiene suger mer batteri pr mil enn spedometerfart på 100-120 på motorveien?





Ferry

Jeg tar all kred jeg kan få for prøvekjøringa! :) (trenger vel ikke henge oss opp i at jeg skulle kjøre turen uansett)
Kjørte 285 opp gjennom Lier, "Skaret". Jeg sjekket ikke nøyaktig prosent på batteriet, men det var på øyemål ca. 80%. i3 har ikke prosentvisning, kun 4 søyler. Så det blir litt grove anslag. Men hurtigladeren på Hvervenkastet viste 57%, så det var i området 23% ja. Høres lite ut, når jeg tenker etter. Av tidligere erfaring vet jeg at Lier - Hønefoss gir lavere forbruk/km enn Hønefoss - Nes i Ådal. Fart stjeler strøm, mer enn kupert terreng. I hvert fall for i3. Den er ikke altfor bra aerodynamisk, men veier betydelig mindre enn Leaf. Mulig Leaf ikke lider like mye av høy fart, men mer av kupert terreng?
Hønefoss - Aurdal går på hekta. En må starte med mye strøm på Hønefoss for akkurat å rekke fram. En kjapp splash'n'dash på Nes gir større trygghet. Akkurat denne gangen kjøpte jeg en burger på Esso ved Hønefoss, og det tok 20 min før jeg var klar til å kjøre videre. Planen var å lade bittelitt på Nes, selv om gjettometeret sa at jeg ville rekke fram uansett. Men laderen på Nes var opptatt, så da dro jeg bare videre.
Kjørte Aurdal - Hønefoss i dag. Planla inn litt handling på Kuben kjøpesenter, derfor hadde jeg ingen grunn til å kjøre økonomisk. Kjørte i comfort med AC på 19 grader. Stort sett 90 på ACC, da henger jeg bare på forankjørende. Må bare passe litt på i 50-soner etc, der noen har en tendens til å blåse gjennom i 70 og mer.
Ankom Kuben med 50 km rest. Altså rikelig med strøm, uten å gjøre noe for å spare.

Det minste jeg har klart med i3 er ca. 120 km, og da på den kaldeste vinteren. Men da har jeg gjort alt jeg kan for å kjøre økonomisk. Tykk jakke og bukse, lue, votter, varmeflaske. Må man, så må man. Kommende vinter skal jeg ikke fryse like mye, for nå er det bankers å få ladet på Hønefoss.

Jeg har knapt nok kjørt i3 på veier med mer enn 80-sone. Men inntrykket mitt er at høy fart en en skikkelig rekkeviddetyv. Jeg har kjørt Aurdal - Gjendesheim - Leira med kun 10,1 i snitt, og der er det maange høydemeter, men lav fart. Drammen - Hanekleiva - Drammen i 100/110-sone brukte ca 50% mer, til tross for relativt flatt terreng.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA