Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sarpsborg-Beitostølen med Leaf

Startet av , fredag 07. august 2015, klokken 09:05

« forrige - neste »

Dette er en ukjent rute, men foreløpig plan er:
Lade 100% i Sarpsborg (Inspira e.l).
Etappe 1: Sarpsborg-Lierstranda 99km. Hurtiglade til 80% på Buskerud bilsenter (antar denne stort sett fungerer og ikke stenger om ettermiddagen (ble lurt i Lillestrøm en gang))
Etappe 2: Lierstranda-Nes i Ådal 113 km (via 285). Antar det er del høydemeter her? Hurtiglade til 80% på Nes Trafikksenter.¨
Etappe 3:Nes-Beitostølen 112 km

Er som sagt helt ukjent med disse ladestedene, så hvis noen har tips er jeg takknemlig.

zbk

Er ikke godt kjent med ruta eller Leaf, men dersom du er avhengig av å lade til 85-90% på noen av stoppene for å rekke fram til neste vil det svare seg tidsmessig å legge inn flere kortere ladestopp enn færre lange. Da slipper du å bruke tid på topplading som går mye saktere enn ladingen opp til i overkant av 80% og får utnyttet maks ladehastighet best mulig. Hurtigladekartet har mange alternative ladeplasser langs veien du skal.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rødkleiv

Sitat fra: zbk på fredag 07. august 2015, klokken 09:16
Er ikke godt kjent med ruta eller Leaf, men dersom du er avhengig av å lade til 85-90% på noen av stoppene for å rekke fram til neste vil det svare seg tidsmessig å legge inn flere kortere ladestopp enn færre lange. Da slipper du å bruke tid på topplading som går mye saktere enn ladingen opp til i overkant av 80% og får utnyttet maks ladehastighet best mulig. Hurtigladekartet har mange alternative ladeplasser langs veien du skal.

Takk. Jeg redigerte nettopp planen litt: i utgangspunktet tenkte jeg å hurtiglade til 80%, men er usikker på om det holder pga høydeforskjeller osv. Været kan jo også bli en faktor. Har sett at det er mange ladeplasser, så ønsket mitt er å utnytte de optimalt slik at jeg totalt sett bruker kortest mulig tid på reisen.

THE

Med 110 km og ca 750 høydemeter fra Nes til Beitostølen kan vel det bli litt spennende på 80% lading. Tror jeg ville lagt inn noen minutter lading på Fagernes før du kjører opp mot Beitostølen. Da kan du jo eventuelt stoppe lading tidligere enn 80% i Nes.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

eivhelle

Det som fort kan sette kjepper i hjulene for en plan om å optimalisere ladestoppene er at det kan være kø på et av stedene du har sett deg ut. Derfor kan det ofte være lurt å ha litt å gå på mellom hvert stopp slik at du har mulighet for å kjøre til neste mulige sted, hvis du er uheldig og tilfeldigvis har sett deg ut samme lader samtidig som et par andre. Er laderen ledig koster det ikke mer enn 3-4 minutter å kjøre til/fra hovedveien og koble deg på/av.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ferry

I nærheten av Lierstranda har du også ladere i Drammen og på Liertoppen, samt "masse" rundt Sandvika. Å kjøre Oslo - Sandvika er nok tryggere, men du tar vel Oslofjordtunnelen for å slippe trafikk?
En kjapp stopp på Hvervenkastet ved Hønefoss gir ekstra trygghet. Hurtiglader på Kiwi der også, samt type 2 på Kuben kjøpesenter.
Fra Nes må du ha nok til å nå minst Kiwi Aurdal. Deretter har Leira hurtiglader og flere type 2. Fagernes har hurtiglader. Leira eller Fagernes blir ett fett, de ligger kun noen km fra hverandre. Leira er tryggest pga. flere muligheter.
Det er en type 2 ved Bergo hotell på Beitostølen, hvis du trenger mer enn hva schuko gir.

Rødkleiv

THE: 750m høyde forskjell er helt klart en faktor å ta høyde for. Det var skikkelig bratt da...

eivhelle: høres fornuftig ut å ha litt å gå på.

Hvis jeg setter opp alle alternativer (bortsett fra de som ligger tett langs E6 fra Sarpsborg), får jeg en ganske bra liste med avstand fra forrige lader:
Sarpsborg: start med 100%
Vestby Chademo: + 51 km
Lierstranda Chademo:+49 km
Hønefoss Chademo: +55 km
Nes Chademo: +59 km
Aurdal Chademo: +62 km
Leira Chademo: +8 km
Fagernes Chademo: +4 km
Beitostølen: +39 km

Aurdal, Leira og Fagernes ligger tett så de kan byttes ut på sparket.

Avstanden mellom de andre er ca 5 mil, så da kjennes det litt ut som jeg må velge om jeg skal bombe oppover og lade ofte eller sparekjøre som poker.

Det er fristende å forsøke følgende:
Sarp-Vestby (51km) med motorveisfart + moms
Vestby-Hønefoss (106km) i følge trafikken
Hønefoss-Aurdal (117km) i sparetempo
Aurdal-Beito (50km)  i følge med trafikken




Rødkleiv

Sitat fra: Ferry på fredag 07. august 2015, klokken 10:50
I nærheten av Lierstranda har du også ladere i Drammen og på Liertoppen, samt "masse" rundt Sandvika. Å kjøre Oslo - Sandvika er nok tryggere, men du tar vel Oslofjordtunnelen for å slippe trafikk?
En kjapp stopp på Hvervenkastet ved Hønefoss gir ekstra trygghet. Hurtiglader på Kiwi der også, samt type 2 på Kuben kjøpesenter.
Fra Nes må du ha nok til å nå minst Kiwi Aurdal. Deretter har Leira hurtiglader og flere type 2. Fagernes har hurtiglader. Leira eller Fagernes blir ett fett, de ligger kun noen km fra hverandre. Leira er tryggest pga. flere muligheter.
Det er en type 2 ved Bergo hotell på Beitostølen, hvis du trenger mer enn hva schuko gir.

Argumentet for å kjøre Oslofjordtunnelen er trafikk ja. Det er kortere gjennom Oslo, men tar garantert lenger tid når jeg må dra omtrent i rushtrafikken.

Det virker som det er lite ladeplasser generelt mellom Hønefoss og Aurdal. Klarer egentlig ikke å finne en eneste saktelader, kun Chademo i Nes.


Leon

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 07. august 2015, klokken 10:58
THE: 750m høyde forskjell er helt klart en faktor å ta høyde for. Det var skikkelig bratt da...

eivhelle: høres fornuftig ut å ha litt å gå på.

Hvis jeg setter opp alle alternativer (bortsett fra de som ligger tett langs E6 fra Sarpsborg), får jeg en ganske bra liste med avstand fra forrige lader:
Sarpsborg: start med 100%
Vestby Chademo: + 51 km
Lierstranda Chademo:+49 km
Hønefoss Chademo: +55 km
Nes Chademo: +59 km
Aurdal Chademo: +62 km
Leira Chademo: +8 km
Fagernes Chademo: +4 km
Beitostølen: +39 km

Aurdal, Leira og Fagernes ligger tett så de kan byttes ut på sparket.

Avstanden mellom de andre er ca 5 mil, så da kjennes det litt ut som jeg må velge om jeg skal bombe oppover og lade ofte eller sparekjøre som poker.

Det er fristende å forsøke følgende:
Sarp-Vestby (51km) med motorveisfart + moms
Vestby-Hønefoss (106km) i følge trafikken
Hønefoss-Aurdal (117km) i sparetempo
Aurdal-Beito (50km)  i følge med trafikken

Det er endel stigning mellom Bagn og Aurdal, så her må du nok lade til 90-100% i Hønefoss. Ville heller beregnet med 10-15 minutter ladestopp i Nes i Ådal. Da kan du droppe Aurdal, og heller kjøre til Leira eller Fagernes.

Et annet tips er å sjekke om hurtigladerne fungerer før du drar. Her er map.chargedrive.no og gronnkontakt.no mer pålitelige enn hurtigladekartet.no eller ladestasjoner.no desverre. Hadde vært best å få samlet pålitelig informasjon på samme sted.

Så kan det også nevnes at på Lierstranda har du både Buskerud Bilistsenter og to ladere på motsatt side av veien som driftes av Grønn Kontakt. Undergang finnes, så det er kort vei mellom.

Ved Hønefoss har du to ladere utenfor Bohus ved Rv7, og også en lader ved Kiwi litt nærmere sentrum.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Ferry

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 07. august 2015, klokken 10:58
THE: 750m høyde forskjell er helt klart en faktor å ta høyde for. Det var skikkelig bratt da...

Bratt der, nei!? Er ikke en eneste bratt bakke mellom Oslo og Beitostølen. En del høydemeter ja, men aldri bratt.

Sitat
Det er fristende å forsøke følgende:
Hønefoss-Aurdal (117km) i sparetempo

Det er laange strekk hele veien som bidrar til høy fart, og mye rask trafikk i helgene. Tror jeg vil anbefale en liten stopp på Nes. Dessuten er siste kneika før Aurdal, Bagnskleiva, ganske bratt. Dog ikke bratt ;)

Sitat fra: Leon på fredag 07. august 2015, klokken 12:28
Ved Hønefoss har du to ladere utenfor Bohus ved Rv7, og også en lader ved Kiwi litt nærmere sentrum.

Du tenker på Hvervenkastet? Skeidar og E16 i så fall. Ikke Bohus og RV7.

Rødkleiv

Nyttige tips dette. Når jeg tenker etter så har jeg kjørt veldig lite med Leafen på kuperte veier. Dette blir en ny erfaring.

Er returen slik at man får tilsvarende nytte av høydemeterne, eller er det berg og dalbane som suger uansett?

Leon

Sitat fra: Ferry på fredag 07. august 2015, klokken 14:08
Sitat fra: Leon på fredag 07. august 2015, klokken 12:28
Ved Hønefoss har du to ladere utenfor Bohus ved Rv7, og også en lader ved Kiwi litt nærmere sentrum.

Du tenker på Hvervenkastet? Skeidar og E16 i så fall. Ikke Bohus og RV7.

Det har du helt rett i, men jeg var i hvert fall ikke så langt unna... ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 07. august 2015, klokken 16:37
Nyttige tips dette. Når jeg tenker etter så har jeg kjørt veldig lite med Leafen på kuperte veier. Dette blir en ny erfaring.

Er returen slik at man får tilsvarende nytte av høydemeterne, eller er det berg og dalbane som suger uansett?

Mitt inntrykk er at det er forskjellen i høydemeter, hastigheten, temperaturen og føret som gjør utslaget. For eksempel synker rekkevidden drastisk etterhvert som minusgradene øker, og regnvær gjør også store utslag. Mitt inntrykk er at berg og dalbane spiller mindre rolle. Det samme gjelder hvis du kjører mye oppover før du kjører ned igjen til samme høyde.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Ferry

Grei som jeg er, så prøvekjørte jeg nettopp deler av turen du planlegger ;) BMW i3, men det er neppe veldig forskjellig fra hva du vil oppleve med Leaf.
Ved Kiwi i Lier, den ved rundkjøringa ved Lyngåsbanen, hadde jeg ca. 80%. På Hvervenkastet hadde jeg 57%, ladet i 20 min. til 89%. Ankom Aurdal med 10 km rest. Fulgte trafikken, mellom 80-85 km/t. Eco pro, med AC på 19 grader. Utetemperatur fra 18 - 23 grader. Tørr veibane.

werner

Sjekk at laderen på Lierstranda fungerer for Leaf. Noen ladestasjoner mangler Chademo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA