Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge kan bilen stå med lavt batterinivå?

Startet av Mippen, tirsdag 04. august 2015, klokken 21:48

« forrige - neste »

Mippen

Bilen har nå 136km igjen rated og må stå i 1-2 uker til. Står på verksted. Klarer den det eller bør jeg be de om å lade den?
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Tipper det går greit, men jeg ville ikke tatt noen sjanser. Ville bedt dem ladet til 50-60% og deretter koblet fra.

Cowboystrekk

Den trenger ikke lading. Det er langt bedre for batteriet å ha 136 enn 350. Mange overvurderer faren ved lavt batteri. Ideel langtidsladeprosent er faktisk 20%. Det tilsvarer å ha bilen på 15% pga brickprotect på 5% under null. Å lade til 80-90 er langt mer skadelig for batteriet enn å ha det på 30% ;) Når man kjøper en ky mobil er batteriet typisk lada til 40% :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Det er vel fordi 40% er regnet som det ideelle. Så må man ta i betraktning dette med vampire drain. To uker fra 136km rated ville jeg forsøkt å unngå. Da blir det ikke særlig mye igjen.

Kristian O

Set charge limit til 50% (dette kan du gjer via app), be de koble til ladekladd.
Problem solved.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Espen Hugaas Andersen

#5
Med 136 km rated vil jeg tro at bilen kan stå i 12-24 måneder. Men etter hvert vil bilen slutte å lade 12V batteri, som så vil tappes helt ned.

Spørsmålet er vel heller hvor mye rekkevidde du trenger når du skal hente bilen. Du kan jo be de lade bilen før du skal hente den.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cowboystrekk

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. august 2015, klokken 14:19
Det er vel fordi 40% er regnet som det ideelle. Så må man ta i betraktning dette med vampire drain. To uker fra 136km rated ville jeg forsøkt å unngå. Da blir det ikke særlig mye igjen.
med energysave og rated mister jeg 3 km i døgnet. Ikke noe å bekymre seg for det heller med mindre det er langt til ladere.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

RaBalder

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 06. august 2015, klokken 07:14
Med 136 km rated vil jeg tro at bilen kan stå i 12-24 måneder. Men etter hvert vil bilen slutte å lade 12V batteri, som så vil tappes helt ned.
:
Dette synes jeg du skal teste på din egen bil før du gir rådet til andre  :o
At den kan stå i 12-24 måneder og fungere som før etterpå har jeg ingen tro på.

De fleste biler bruker 2-3 km i døgnet bare på å eksistere.

  • 12 måneder, 365 dager, 3km/døgn, den vil tape seg >900km i løpet av et år.
  • 12 måneder, 365 dager, 1km/døgn, den vil tape seg >300km i løpet av et år.


Espen Hugaas Andersen

#8
Sitat fra: RaBalder på torsdag 06. august 2015, klokken 09:01Dette synes jeg du skal teste på din egen bil før du gir rådet til andre  :o
At den kan stå i 12-24 måneder og fungere som før etterpå har jeg ingen tro på
OK, når jeg sjekker litt nærmere er nok 6-12 måneder mer realistisk.

Sitat fra: RaBalder på torsdag 06. august 2015, klokken 09:01De fleste biler bruker 2-3 km i døgnet bare på å eksistere.

  • 12 måneder, 365 dager, 3km/døgn, den vil tape seg >900km i løpet av et år.
  • 12 måneder, 365 dager, 1km/døgn, den vil tape seg >300km i løpet av et år.
Denne strømmen går til å lade 12V batteriet.

Model S er laget slik at når batteriet er under 5%, så sluttes 12V batteriet å lades. Etter 1-4 uker er 12V batteriet tomt, og du vil ikke klare å gjøre noen ting med bilen uten først å lade 12V batteriet. Men det vil fortsatt være strøm på hovedbatteriet. Hovedbatteriet vil utlades med i området av 1% per måned, så med 5% før "0" og noen prosent under dette igjen, så er du fort i området av 12 måneder før batteriet tar permanent skade.

Det er i hvert fall ikke noe behov for å bekymre seg før 6 mnd er gått.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Fikk de til å lade opp bilen litt så nå er denne saken uten av verden :)  På det meste har den tapt 14 km på to dager. Mistenker at timer står på ac, men får ikke til å åpne visible tesla for å sjekke. Det går vel litt strøm for å sjekke ladestatus også, så har begrenset meg til å sjekke en gang pr 2 dag.
Fremtiden er elektrisk.

eclipse

Sitat fra: Mippen på fredag 07. august 2015, klokken 20:15
Fikk de til å lade opp bilen litt så nå er denne saken uten av verden :)  På det meste har den tapt 14 km på to dager. Mistenker at timer står på ac, men får ikke til å åpne visible tesla for å sjekke. Det går vel litt strøm for å sjekke ladestatus også, så har begrenset meg til å sjekke en gang pr 2 dag.

Jeg lar rett som det er bilen stå 14 dager fordi jeg er i Nordsjøen, typisk forsvinner det 5-8 km tRange første døgn men så minker fallet og etter 14 dager så har tRange ikke falt mer enn ca 30km.

Men det forutsetter at du lar bilen stå i fred, ikke noe sjekking på Visible Tesla eller App, la den stå i fred.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

GOS

Sitat fra: eclipse på lørdag 08. august 2015, klokken 10:29
Sitat fra: Mippen på fredag 07. august 2015, klokken 20:15
Fikk de til å lade opp bilen litt så nå er denne saken uten av verden :)  På det meste har den tapt 14 km på to dager. Mistenker at timer står på ac, men får ikke til å åpne visible tesla for å sjekke. Det går vel litt strøm for å sjekke ladestatus også, så har begrenset meg til å sjekke en gang pr 2 dag.

Jeg lar rett som det er bilen stå 14 dager fordi jeg er i Nordsjøen, typisk forsvinner det 5-8 km tRange første døgn men så minker fallet og etter 14 dager så har tRange ikke falt mer enn ca 30km.

Men det forutsetter at du lar bilen stå i fred, ikke noe sjekking på Visible Tesla eller App, la den stå i fred.
Er dette uavhengig av SOC?
Jeg føler den gaper mer med høy SOC enn ved lav SOC, men muligens det bare er innbilning.
Jeg har nå tapt 90 tkm på 2 uker, men da har jeg sjekket via app hver dag, samt at Tesla Stavanger muligens har fikset noen småting og isåfall tappet noen tkm med å kjøre den inn og ut av verkstedet. Har på energy save:-(
Jeg føler vampire drain varierer mye.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA