Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde E-UP

Startet av hstad, tirsdag 04. august 2015, klokken 09:08

« forrige - neste »

hstad

Hei, ser det er nevnt i forumet her at e-golfen har 10 mils rekkevidde om vinteren. E-up er jo oppgitt til 8. Er det noen som har noen erfaring her? Og hva med ladetid på 16A om vinter?
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

olegregert

Ladetiden er lenger på 16 A men hoved spørmålet er ikke enkelt på svare på. Jeg bor i Oslo og sist vinter var mild og lite snø. Jeg brukte mer strøm ca. 30 % sist vinter.

Kommer det skikkelig med snø og kulde tror jeg dette øker ytterligere

d386yv

Har hatt e-up i et par vintre nå og 8 mil i Oslo området går greit (mye motorvei). Men man må huske at det er stor forskjell på 8 mil i ett jafs eller 8 mil fordelt på 8 turer der bilen må varmes opp fra -10 hver gang kontra 1 gang. Jeg kjørte stort sett 87 km hver dag fordelt på 4 etapper og ladet da et par timer etter etappe 2 for å være sikker. Jeg brukte dog aldri eco moder og forvarmet kun 1 av etappene. I krise kan man kjøre eco+ og da bruker man så vidt jeg husker bare litt mer enn nå på sommeren (med forbehold om at ikke veien er dekket med nysnø/slaps).

Elmo

Ja, det er primært to ting som drar rekkevidde om vinteren. Det er oppvarming av kupeen og luftmotstand. Så hvis du kjører i kald bil og maks 60km/t kan du sikkert få ut 11-12 mil. Rullemotstanden på vinterhjul utgjør litt forskjell, og slapse-føre spiser også en del.

Min erfaring er at 16A lading går likt som ellers, men hurtiglading går tildels mye saktere når det er kaldt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hstad

Ok, høres bra ut dette. Dokka-Raufoss i 20 minus er det eg er mest spent på, med mye oppoverbakke. Og om eg rekk å fulllade på 16A i løpet av 8 timer
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

svingen

Sitat fra: hstad på tirsdag 04. august 2015, klokken 13:29
Ok, høres bra ut dette. Dokka-Raufoss i 20 minus er det eg er mest spent på, med mye oppoverbakke. Og om eg rekk å fulllade på 16A i løpet av 8 timer

Er vel ca 17kw batteri og lade på 3kw Bør gå på 7 timer :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Tbeinet

Jeg kjører 44 km hver vei. Og jeg synes det blir dårlig med kjørekomfort om jeg ikke får ladet i alle fall litt. Jeg forhåndsvarmer før jeg drar på morgenen. Greier meg da stort sett med setevarmer en stund, men det blir kaldt inne i blikkboksen uten å sette på varmen hvis det er veldig kaldt ute.

Jeg har pleid å hurtiglade ca 5-10 minutt for å få økt komfort heller enn å fryse. Helst vil jeg lade på jobben, men vi er ca 30 elbiler på 4 Schuko-kontakter.

Elmo

#7
Sitat fra: Tbeinet på torsdag 22. oktober 2015, klokken 20:55
Jeg kjører 44 km hver vei. ...
Jeg har pleid å hurtiglade ca 5-10 minutt for å få økt komfort heller enn å fryse.
Hvor mange % har du igjen etter en T/R hvis du ikke hurtiglader ??

Jeg kjører 27 km hver vei. Forvarmer hjemme og står i varm garasje på jobb. Nekter å fryse så jeg kjører alltid med varmen på 25 grader + setevarme.  Jeg er sjelden eller aldri SOC under ca 40% (3/8) etter en T/R.

PS: om sommeren ikke under 50% (1/2).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Radiobil1

Kjører 60 km hver vei, lader med 16a lader på jobb og foreløpig 10a schuko hjemme.
Kommer en Easee som kan lade med 32a 3 fas, men det hjelper ikke så mye på EUp, som bare klarer å svelge 16a 1 fas.


Men etter 60 km med ca -5 til +5 grader er det igjen 30-50 km, og forbruk på stort sett 15-16 kwh/100km. Da bruker bilen ca 3,5 timer på 16a på å lade opp til 100%.


En dag det var 10 grader og jeg prøvde var jeg nede i 10,3 kwh, så kan jo love godt for sommeren. Det meste "gommen" har kommet opp i er 135 km etter lading. Men da kjørte jeg på motorvei i 110 km/t mot Grimstad etter det og da slurpa doningen godt med watt.




Radiobil1

Nå om dagen så ligger rekkevidde på ca 110 km etter lading.
Men jeg mister masse rekkevidde i løpet av de første km jeg kjører.


Er grunnen til dette at batteri mm er kaldt, så det må varmes opp for å komme ned i "normalt" forbruk, eller er det andre grunner?

Amatøren

e-up! er bil uten varmepumpe så all oppvarming er elektrisk.

Så hvis du ikke forvarme bilen før den kobles fra lading så trekkes mye strøm fra batteriet til dette. Dermed synker rekkevidden drastisk i starten.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

nortrahof

Det har ingen betydning for rekkevidden med "norsk vinter" om bilen har V/P eller ei. PTC-elementene blir aktivert uansett. - Først når bilen har en omgivelsestemperatur over +5 til +7 fryser ikke fordamperen (som henter varmen til V/P) og sitter lavt montert i fronten på bilen.
Jeg merker ikke på noen måte at V/P øker rekkevidden på E-Golf (med V/P) i forhold til E-UP ved vinterkjøring.
På vår og høst kan det kanskje være en fordel med V/P - om den er rimelig? - V/P er nok best egnet for "tyske vintere" som er varmere?
Tesla har ikke brydd seg om V/P - og denne bilen har kortest reduksjon av rekkevidde om vinteren (antakeligvis grunnet isolasjon og oppvarming av batteriet) når jeg kjører langt om vinteren.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

ReneM

Sitat fra: nortrahof på torsdag 07. mars 2019, klokken 11:02
Det har ingen betydning for rekkevidden med "norsk vinter" om bilen har V/P eller ei. PTC-elementene blir aktivert uansett. - Først når bilen har en omgivelsestemperatur over +5 til +7 fryser ikke fordamperen (som henter varmen til V/P) og sitter lavt montert i fronten på bilen.
Jeg merker ikke på noen måte at V/P øker rekkevidden på E-Golf (med V/P) i forhold til E-UP ved vinterkjøring.
På vår og høst kan det kanskje være en fordel med V/P - om den er rimelig? - V/P er nok best egnet for "tyske vintere" som er varmere?
Tesla har ikke brydd seg om V/P - og denne bilen har kortest reduksjon av rekkevidde om vinteren (antakeligvis grunnet isolasjon og oppvarming av batteriet) når jeg kjører langt om vinteren.

Jeg er ikke helt enig her. Vi har e-golf med VP og e-up.

Snittforbruk på samme tur er betydelig lavere med e-golfen nå om dagen. Trekker PTC element 6-7kW er det kun 2 kW med golf og VP.

Når temperaturen er over 8-10 grader blir forbruket til uppen mindre. Så min erfaring er at VP reduserer forbruk mye på min tur til jobben (ca 30km), så lenge temperatur er mellom -10 til +8
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

nortrahof

Det spørs hvilken temperatur du opplever om vinteren!?
Ved minus 10 grader starter ikke varmepumpen da gassen i V/P har for lite trykk til å fordampe.
V/P har en viss effekt og sparer strøm ved +5 til +7 grader og over. Da fryser heller ikke fordamperen. Det er som andre stasjonære V/P - bortsett fra V/P i biler ikke har regenerering av fordamper (som tiner isen).
Min erfaring er om V/P koster <NOK 1k, så er dette kanskje lønnsomt da det sparer strøm vår og høst? Jeg tok V/P på min E-Golf da det kostet < NOK 1k - og det var del i "en pakke" jeg ønsket. (Hvis jeg kjøpte de funksjoner enkeltvis, kostet "pakken med V/P" < NOK 1k. i tillegg.)

"Teknologileder Tesla" har ikke brydd seg om V/P i sine biler (selv TM3 har ikke V/P). De har nok kommet frem til at dette er en "gimmick"? Hadde de fått økt rekkevidde, så hadde nok V/P kommet?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA