Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hamar - Folldal, 204 km. Andre gang jeg kjører distansen, første gikk alt bra...

Startet av Anterialis, fredag 31. juli 2015, klokken 09:08

« forrige - neste »

Anterialis

Svært lett lesestoff som kan passe med morgenkaffen..

Ok, jeg er en person med noe over gjennomsnittlig uflaks. Være seg knuste varer kjøpt nytt via internett, ødelagt pakke fra Posten, regn fra klar himmel dagen etter bilvasker etc. Filleting, men allikevel meget irriterende.

Søndag formiddag, hjem til Norge fra utlandet. Klokken er ca. 13:00 og jeg møter opp på flyplassen i utlandet. Det første som slår meg er en usedvanlig lang kø foran check-in på Norwegian. Det virket som alle passasjerene på flyet hadde stilt seg opp her, og selvfølgelig er jeg bakerst. Det er ok, det som ikke er ok er at jeg forblir sist i køen etterhvert som den minsker. En av disse filletingene som jeg misliker sterkt, og _alltid_ være bakerst. _Ingen_ stiller seg opp bak meg ila. de flerfoldige minuttene man står å venter. Irriterende.. Snart min tur, kun 2 passasjerer før meg. Tiden går.. Hva skjer? Bagasjebeltet på flyplassen har streika. Jeg venter i netsen 30 min før dette løser seg. Hadde jeg bare vært 5 minutter tidligere på flyplassen hadde jeg sluppet dette. Ok, dette er tross alt ikke noe å sutre over.

Flyet blir forsinka, kun 20-30 min. Filleting.

Vi lander på innland i stedet for utland på Gardemoen. Vi må vente på en buss som skal frakte oss de 40 meterne bort til utland slik at vi blir sluset igjennom riktig hall. Klokken er nå 1700 og jeg bør rekke 18:00 toget til Hamar. Kommer bussen? Nei, forsinka i 20 min. Irriterende. Fortsatt ok tid ift. togavreise.

Inne i bagasjehalen går ting som normalt. Neida, bagasjebåndet også her står stille i ca 15 min. Får endelig tak i bagasjen og stresser noe voldsomt, småløper igjennom security _uten_ å bli stoppet, kanskje uflaksen har snudd :D

Jeg rekker akkurat kjøpe NSB billett via appen og stille meg opp på perrongen, 3 minutter før avreise. Perfekt! Neida, rett før togankomst høres en stemme på høyttaleranlegget. Et skvip av en idiot driver å spaserer på togskinnene. 20 min forsinkelse. Etter 20 min: Personen driver fortsatt å spaserer på togskinnene, ytterligere 20 min forsinkelse. Toget går endelig etter 1 time.

Jeg kommer meg til Hamar og får hentet I3-en, fulladet takket være far som har lånt bilen mens jeg var i utlandet. Ca 114 km. til Ringebu (om jeg husker riktig), GOM viser 125. Bør gå bra. Men idet jeg setter meg i bilen for å køjre, åpner himmelen seg. Sykt mye regn a gitt. Vindusviskere på medium til maks. Jeg kjenner Mr. friksjon gripe tak i dekka der jeg kjører. Veiarbeid, supert.

Ruller inn på Ringebu med 2 km igjen på batteriet. Kl. er ca. 22:00 og jeg parkerer utenfor ledig Eidsiva CCS, sist i bruk for 2 timer siden så i alle fall fungerer den. Jeg ønsker gjøre det raskt, lade i 20 min også farte avgårde over venabygdfjell retning Folldal. Da klarer jeg være hjemme til ca 23:30. CCS-kontakt i bilen og ladestasjonen skal til å starte. En rar lyd i maskina, "ladingen feilet". Jeg forsøker flere ganger, reset, kjøre bilen frem og tilbake, holde CCS-kontakten godt inn i bilen. Etter 20 min gir jeg opp og ringer kundeservice. Kvinnen mener det er noe galt med ladebrikken min (det var det ikke..), forsøker restarte samt. hard reset. NO avail. Ringer sin sjef som ringer meg opp. Merkelig detta sier han, ingen åpenbare feilmeldinger i følge han. Forsøker flere ting, enda råere reset av maskina. Disse maskinene går på Linux OS fant jeg ut da jeg kikket på displayet ifm. restarten. Klokken er nå blitt ca. 23:30, jeg vil hjem.. Vi forsøker i flere minutter, ingen ting hjelper. Eidsivasjefen må ringe en ekspert i Portugal. PORTUGAL!! Søndag kveld. Jeg er i alle fall veldig happy med servicen! Men makan til uflaks da... Portugaleksperten logger seg inn på maskina og kan fortelle at det er en sikring som er designet for _aldri_ å skulle ryke som har røket. Damn. Eidsivasjefen sier dog at det finns en servicemann i Ringebu i kveld (flaks!) som skal ha alt av ekstrautstyr tilgjengelig. Etter 20 min ca. får jeg tilbakemelding, av alle delene i en slik ladestasjon var det en del de mangla i utstyrssekken sin. Gjett hvilken del, jo akkurat denne CCS-sikringen. Ingen hjelp å få i kveld. Klokken er nå ca. 00:30. Jeg har 2% batteri igjen, kommer meg ikke av gårde. Jeg har to valg, enten lade litt på AC og kjøre tilbake mot Hamar for hurtiglading, eller stå stille og lade til 80 % på AC 7 kwh. Jeg velger sistnevnte da min kalkulasjon tilsier at det er raskere.

Jeg venter på Statoil som har døgnåpent (flaks!) mens bilen lader. Jeg kjøper en hamburger, superduperburger eller noe. Kl. 02:30 ca. har jeg 80% charge. Godt nok, vi reiser over Venabygdfjell og hjemover. Jeg er 1 cm unna å kjøre på hare, tre ganger. Og jeg holdt 50 kmh i 80 sona... Raske dyr, gikk heldigvis bra. Kommer meg omsider hjem ca. 03:30, skulle vært hjemme ca 2200. Akkurat lagt meg til å sove. Husker dere den superduperburgeren på Statoil? Ikke så super for magen gitt, sover lite den natta...

Ha en fin dag!
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Øyvind.h

Flott strandlektyre, selv om det er kjedelig med så mye uflaks :)
Du har i det minste råd til en råkul elbil!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

02jan

Artig lesing ja, uflaks med Hurtiglader på Ringebu.

Utifra , ukedag, værforhold, ville jeg vurdert å fylt strøm på Kiwi -øyer.
Tilfelle kø ,eller annet uforutsett ved siste lader (Ringebu).

Du ville nok ankommet med rundt 50%, for så kunne "etterfyllt" på Ringebu nødvendig % enten fra DC eller AC lader , til nød kunne saktelade det lille ekstra der (hvis kø/defekt).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

mariowing

Bra skrevet! Neste gang jeg hører noen snakke om at det er urettferdig, sponsing, snylting og vet ikke hva å kjøre elbil skal jeg vise dem denne. For det er nettopp på grunn av slike lade-problemer og rekkevidde-utfordringer bilene er fritatt for avgift!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Anterialis

Hehe godt å høre at noen kunne få noe ut av dette :P Jeg syns selv slik lesning er artig da man enkelt kan relatere seg til det...

02jan: I etterpåklokskapen skulle jeg klart ha ladet på Kiwi. Dog var jeg ganske sikker på at jeg skulle klare Ringbu, og da er det raskest å lade kun der. Som du skriver måtte jeg trolig ha ladet både på Kiwi og Ringbu om jeg ladet først på Kiwi. Dette for å ha minst 80-85 % på Ringbu som er ca 35 (?) km nordover på E6 jf. Kiwi Øyer.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Det er jo et godt råd å lade når en har muligheten  ;)
Det går også ofte raskere med 2 ladinger enn 1 på mange av turene, hvis en da slipper å lade til over 85%.
Sett i ettertid hadde det vel vært raskere å satt den på AC så snart problemene begynte...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Sitat fra: LMOR på fredag 31. juli 2015, klokken 13:19
Det er jo et godt råd å lade når en har muligheten  ;)
Det går også ofte raskere med 2 ladinger enn 1 på mange av turene, hvis en da slipper å lade til over 85%.
Sett i ettertid hadde det vel vært raskere å satt den på AC så snart problemene begynte...

Til en viss grad lønner det seg lade når man har mulighet ;) Har vel 3 ladestasjoner jeg kan stoppe på mellom Hamar og Ringbu, men det er jo unødvendig ;) Har gått så fint de øvrige gangene jeg har gjort denne strekningen, og kommer nok til å gamble igjen i fremtiden... Men da skjer slikt som dette :P

Hører med til historien at ifølge Eidsivasjefen så er jeg eneste i hans historie som har klart ryke denne ene sikringen..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Det er vel minst like sannsynlig at det var den som var før deg som fikk sikringen til å ryke.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

emil

Sitat fra: LMOR på fredag 31. juli 2015, klokken 13:55
Det er vel minst like sannsynlig at det var den som var før deg som fikk sikringen til å ryke.

Med beskrivelsen: "En rar lyd i maskina" er det vel stor sansynlighet for at sikringen gikk da.

Er ellers selv av typen som kan kjøre forbi både en og to hurtigladere hvis jeg har nok til å rekke den tredje. Lavere %SOC gir kortere ladetid. Avhengig av hvor langt jeg skal og dekningen på hurtigladere legger jeg inn nødvendige buffer for ankomsttid.

De gangene jeg har blitt stående ladefast blir det å ta det med et smil og heller utnytte situasjonen til andre opplevelser, men det er kanskje litt vanskelig midt på natta.

TorS

Jeg rapporterte til GK at CCS laderen på Ringebu peip voldsomt under lading på onsdag ettermiddag. Fikk til svar at de skulle ha den under oppsikt. Den holdt vel akkurat så lenge at du fikk prøvd å starte om det var noen sammenheng. Jeg kjører også til det er minst mulig på batteriet før lading. Risikerer selvsagt det samme som deg, men har det enda "tilgode".
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Anterialis

Ja han Eidsivasjefen sa i alle fall at sikringen røk idet jeg skulle sette igang lading. Kanskje stod det i loggen hans...

Kjøpte meg en papiravis der jeg satt på Statoil i to timer midt på natta.. Lenge siden jeg har holdt i en fysisk avis..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Gnilre

Sitat fra: TorS på fredag 31. juli 2015, klokken 17:38
Jeg rapporterte til GK at CCS laderen på Ringebu peip voldsomt under lading på onsdag ettermiddag. Fikk til svar at de skulle ha den under oppsikt. Den holdt vel akkurat så lenge at du fikk prøvd å starte om det var noen sammenheng. Jeg kjører også til det er minst mulig på batteriet før lading. Risikerer selvsagt det samme som deg, men har det enda "tilgode".
Jeg ladet en Kia Soul med Chademo fra 14% til 83% på GK sin hurtiglader på Ringebu søndag ettermiddag. En høyfrekvent piping hele tiden. Litt ille overfor de som satt på utekafeen på skysstasjonen. Jeg rapporterte det ikke, men fint at du har gjort det da  :) Foruten det, fungerte hurtigladeren utmerket.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA