Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av brukt i3 - kjøpstips?

Startet av Henriks111, fredag 08. mai 2015, klokken 12:03

« forrige - neste »

TorAtle

BMW forventer større verditap på i3 enn vanlig hvis man ser på restverdilån. Forhåpentligvis er det nå bare 1 år igjen til den kommer med større batteripakke. Vi vet også at neste års i3 kan kjøpes med null mva, at det nettopp har vært en kampanjepris og at det nå er mye lettere å få rabatt ved nykjøp. Med det i bakhodet, hva vil dere sette verditapet til på en 1 år gammel bil fra listepris? 15, 20, 25%?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

BMW vil helst selge en fossil-bil. De selger 2 mill fossil biler, og 10 000 elbil per år ;)
Det er vel markedet som styrer dette. En fossil bil går ned 20% det første året. i3 har gått ned 10%.
Så lenge det er leveringstid på i3, og det ikke er kommet en modell som er vesentlig bedre, så vil verdien holdes oppe.
Som du ser er relativt mange av oss overbevist at i3 er mer verd enn mange andre biler i flere år fremover. Bilen holder seg bra, så med nytt batteri har jeg en ny bil om 8 år. Billigere enn å kjøpe ny.
Det er bare 31 stk i3 til salgs på finn.no.
Kjøp ny, brukt i3 er for de som ikke kan vente på å få den levert?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

Sist jeg sjekket var det 2 mnd leveringstid på i3. Noe kortere enn det blir det ikke. De to siste BMW'ene jeg har bestilt hadde til sammenligning ca 3 mnd.

Nå er det forsåvidt ikke noe nytt at selgere på finn har ønske om en høyere pris enn kjøpere vil gi :)

Hvis i3 får større batteripakke neste år vil det være en enorm forbedring sammenlignet med en standard "facelift". Jeg kan ikke skjønne annet enn at pre-facelift i3 vil måtte betydelig ned i pris nærmest over natten. Vi har lite erfaring med slikt foreløpig, så det blir interessant å se hvordan markedet kommer til å reagere.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Olemann

Dersom en evt ny versjon med større batteri blir bare marginalt dyrere så vil nok de som må selge ta et større tap.  Men som andre har påpekt tidligere er vi mange som ikke trenger mer enn de ca 14 sommer-milene vi nå har.  Så denne gruppen vil nok beholde sine biler og ikke "oppgradere", dermed er jeg ikke så sikker på at et prisras kommer.
Skal man derimot kjøpe brukt Leaf/trilling og bor i Asker/Bærum så ville jeg ventet til i sommer, da mange eiere nok vil selge når begrensninger i taxi-fila kommer.  Kanhende vil noen i3 også dukke opp da, men det er jo før i3 v.2 er på plass ser det ut til

Sitat fra: TorAtle på mandag 11. mai 2015, klokken 23:19
Jeg kan ikke skjønne annet enn at pre-facelift i3 vil måtte betydelig ned i pris nærmest over natten. Vi har lite erfaring med slikt foreløpig, så det blir interessant å se hvordan markedet kommer til å reagere.

Henriks111

Veldig mange gode og utfyllende innspill!

Når det gjelder buktpris kontra nypris, er jeg enig i at bruktprisen ligger for høyt, men dette er nok som dere sier: det har ikke kommet en v2 (enda).

Hvis man skulle se til bruktmarkedet, som vil bli mest aktuelt for meg, er "mest for pengene" prinsippet det jeg går etter. Ved å kjøpe en lite brukt bil er vel gjerne det verste verditapet unnagjort også(?).

Lener meg mest mot  bruktkjøp her hjemme, men leker også med tanken pår tyskimport, men ser at det er noe vesentlig utstyr som da ikke vil følge med (batterivarmer, varme i seter etc). fåes det importbiler med dette i det hele tatt? hvis ikke, hvor avgjørende er egentlig dette? er bilen allikevel fullt brukbar? er det kun ved veldig kalde dager man vil merke rekkeviddeforskjell ved mangel av battervarmeren? noe annet som er vesentlig iforhold til import? (garantien er jo også kortere). Er det noen av dere som har importbil?

hvis man skulle kjøpt en grei bruktimportert i3 i Norge (finn) er det realistisk å få denne en god del billigere enn tilsvarende norsk bil med det ekstra standardutstyret?


LMOR

Varmepumpe og varme i setet er viktig, men det finnes nok tyske biler med det utstyret.
Normalt er det mange deler som har en nordisk variant, men jeg tror ikke det er så mange på i3.

Det viktigst er at du mister reklamasjonsretten, hvis ikke du får med en utvidet garanti du er sikker på er gyldig i Norge.

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

JorgenM

Hei, har lest mye på dette i3-forumet de siste månedene og endelig fått registrert meg.
Utrolig mye bra å lese fra dere som har i3 her.

Er mangeårig BMW-entusiast og har bestemt meg for å ta steget til el-bil. Vi har en 1-serie som andrebil som jeg planlegger å bytte inn i i3, enten ny eller brukt. Men tar ingen avgjørelse før jeg har sett endringer på facelift-versjonen. Har regnet ut at vi vil spare ca 16.000,- per år i forhold til 1-serien på drivstoff, vegavgift, service osv (ikke bompenger i området).

Facelift kommer trolig sent i 2016, eventuelt på nyåret 2017. Håper på 5-seter siden vi har 3 barn, men får uansett bare 2 barnestoler inn i 1-serien også så er ingen deal-breaker sånn sett. Men ser mange klager på dette på amerikanske i3-forum så det er nok noe BMW diskuterer nøye. Facelift av første gen. X6 fikk jo 5 seter etter kommentarer fra brukerne.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

MortenH

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

turfsurf

Sitat fra: TorAtle på mandag 11. mai 2015, klokken 23:19
Sist jeg sjekket var det 2 mnd leveringstid på i3. Noe kortere enn det blir det ikke. De to siste BMW'ene jeg har bestilt hadde til sammenligning ca 3 mnd.


Bestilte 29/06, levering neste uke. Så litt kortere ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA