Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dagstur Bergen-Oslo

Startet av lillemarius, torsdag 30. juli 2015, klokken 19:52

« forrige - neste »

lillemarius

Har kjørt Bergen-Oslo i dag. Kjørte fra Nordhordland, men litt div oppdrag før jeg kjørte fra Åsane KL.08.00. Ble stående i kø etter et trafikkuhell før Oslo. Uten det hadde jeg vært framme Før 16.30 en gang. Lading: Dale, Eidfjord, Ål, Sokna. Kjørt helt normalt, Comfort hele veien. Hadde en del forbikjøringer på grunn av bobiler og diverse sakte ferietrafikk. Var litt bekymret for Eidfjord - Ål, så ladet til 95% på Eidfjord. Unødvendig bekymring, hadde 18% igjen på Ål uten sparekjøring i det hele tatt. Imponert over at denne strekninga gav forbruk på 13,0 kWh/100km. Spiste lapskaus på trivelig kro ved ladestasjon på Sokna. Utgift til lading ca 250kr. Spart bompenger ca 350kr! Må ellers sies at det store deler av turen var overraskende lite trafikk, og det var ikke kø på noen ladestasjon. Så en må sette av en del mer tid enn dette om en skal planlegge en slik tur. Kan ikke regne med at det går optimalt.

Konklusjon: Ikke veldig stor forskjell å kjøre i3 kontra dieselbil Bergen-Oslo om sommeren. Men mye billigere.

Edit: Fortsatte til fra Oslo til Knapstad i Østfold uten lading etter Sokna. Hadde 18% igjen ved ankomst.

tomo

Hvor mange kilometer ble det i alt og hvor langt var det mellom ladepuntene? Oppløftende lesing - venter på i3-leveranse midt i august.

TorAtle

Litt OT, men når Grønn Kontakt åpner hurtigladeren i Åmot (i August?) vil det være mulig å kjøre Haugesund-Oslo over Haukeli også.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Trond.m

Sitat fra: lillemarius på torsdag 30. juli 2015, klokken 19:52
Var litt bekymret for Eidfjord - Ål, så ladet til 95% på Eidfjord. Unødvendig bekymring, hadde 18% igjen på Ål uten sparekjøring i det hele tatt. Imponert over at denne strekninga gav forbruk på 13,0 kWh/100km.
Dette er veldig imponerende når man tenker på det er en stigning på 1200 meter på turen. 115 km fra Eidfjord til Ål, med ca 77 % av batteriet tilsvarer jo ca 150 km. Fikk du hjelp av kraftig medvind eller "hektet" du deg på en trailer ?  ;)

lillemarius

#4
Litt mer fra en trivelig tur:

Nordhordland - Dale:
80 km (inkl kjøring til Åsane og litt småkjøring før turen startet)
13,1 kWh/100km
Lade 46% til 84%. 14 min.

Dale - Eidfjord
111 km. 13,0 kWh/100km. Lade 24% til 98%. 37 min.

Eidfjord - Ål
121 km. 13,7 kWh/100km. Lade 18% til 85%. 25 min.

Ål - Sokna
115 km. 11,7 kWh/100km. Lade 21% til 88%. 25 min.

Sokna - Knapstad
123 km. 10,7 kWh/100km. Saktelading over natten hos slekt.

Hele turen
528 km. 12,2 kWh/100km.

Det var omtrent vindstille. Litt regn, men opphold det aller meste av strekningen. Temp for det meste 12-18 grader, dermed hverken varme eller kjøling. Rundt 20 grader siste etappe. Altså egentlig helt perfekte forhold.

I går skrev jeg at jeg ikke sparekjørte, men det er selvsagt ikke helt sant. Jeg sparekjører jo alltid uten egentlig å tenke på det. Kjøre jevnt, unngå bremse osv. Det jeg mente var at jeg fulgte trafikken, kjørte forbi når nødvendig og ellers brukte samme tid på strekningen som om jeg hadde kjørt dieselbilen.

Merk at det på Sokna er to hurtigladere, de andre stedene er det bare én som kan lade i gangen. Fulgte litt med på forhånd, og det ser ut til at det er oftre opptatt på Voss enn Dale.

Edit: Har nå lagt inn ladetiden også.

Trond.m

Sitat fra: lillemarius på fredag 31. juli 2015, klokken 08:46
Merk at det på Sokna er to hurtigladere, de andre stedene er det bare én som kan lade i gangen.
Takk for god informasjon fra turen Bergen-Oslo. Jeg kjørt selv fra Gol til Oslo i går og ladet på Sokna. Det er nå mulig å lade 3 biler samtidig. Kiwi Sokna har en lader og Ringeriks-kraft har 2 ladere på andre siden av veien. Begge driftes av Fortum.

Trond.m

Har du standardfelgen (felg 427) på bilen du kjørte fra Bergen til Oslo ?
Jeg bestilte min bil med 428 felg (turbineke) fordi jeg ikke syntes standardfelgen passer så godt til en mørk bil. Men jeg håper ikke det har så stor innvirkning på rekkevidde.

LMOR

Sitat fra: TM på lørdag 01. august 2015, klokken 17:19
Har du standardfelgen (felg 427) på bilen du kjørte fra Bergen til Oslo ?
Jeg bestilte min bil med 428 felg (turbineke) fordi jeg ikke syntes standardfelgen passer så godt til en mørk bil. Men jeg håper ikke det har så stor innvirkning på rekkevidde.
Jeg har 428, og kjørte en tilsvarende tur med 13,5 i gjennomsnitt når det var ca 10 grader i lavlandet og 0 grader i høyden  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. august 2015, klokken 19:55
Jeg har 428, og kjørte en tilsvarende tur med 13,5 i gjennomsnitt når det var ca 10 grader i lavlandet og 0 grader i høyden  :)
Det høres oppløftende ut  :).  Var det uten bruk av varmeapparat ?

LMOR

Sitat fra: TM på lørdag 01. august 2015, klokken 20:51
Sitat fra: LMOR på lørdag 01. august 2015, klokken 19:55
Jeg har 428, og kjørte en tilsvarende tur med 13,5 i gjennomsnitt når det var ca 10 grader i lavlandet og 0 grader i høyden  :)
Det høres oppløftende ut  :).  Var det uten bruk av varmeapparat ?
Nei, det var med varm og god bil, uten å tenke på å spare strøm. Hadde på Eco Pro for sikkerhets skyld, men tror jeg skulle klart det samme i Comfort modus.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

lillemarius

Da er jeg tilbake i Bergensområdet. Samme ladestasjoner. Og utrolig nok akkurat samme snittforbruk totalt sett. Mye trafikk og kø. Måtte vente på en bil som ladet i Eidfjord. Ellers gikk alt glatt.
Lader til 85% på Sokna, hadde 5% igjen på Ål etter rolig kjøring. Så dette er en litt kritisk etappe. Kan være knapt kanskje å velge alternativet med lading på Gol i stedet for Ål. Det tryggeste er nok å lade til 85% på Gol og toppe opp litt på Ål. Jeg ladet til 85 på Ål og hadde da 18 i Eidfjord. På det minste på Dyranut målte jeg ikke, men ut fra displayet kanskje 12-14%??  Ladet bare 7 min på Dale. Det var rikelig.

Det jeg sitter igjen med av inntrykk, er at pausene virker helt ok på slike langturer. Kunne klart meg med tre i stedet for fire, men det er  egentlig ikke noe problem. Skulle hatt flere ladere på alle ladepunt for å minimere risiko for kø og tekniske feil, da hadde jeg vært svært komfortabel med å velge i3 framfor diesel på alle slike turer sommerstid.

Trond.m

Sitat fra: lillemarius på søndag 02. august 2015, klokken 20:41
Lader til 85% på Sokna, hadde 5% igjen på Ål etter rolig kjøring. Så dette er en litt kritisk etappe. Kan være knapt kanskje å velge alternativet med lading på Gol i stedet for Ål. Det tryggeste er nok å lade til 85% på Gol og toppe opp litt på Ål.
Takk for nyttig informasjon. Det er til stor hjelp for oss som skal turen etter deg. Det er nok tryggest å stoppe på Gol som du sier. For derfsom aderen skulle være ute av drift på Ål, så vil det nok fortsatt være mulig å komme seg til Eidfjord (eventuelt med litt saktelading på Geilo). Egenlig burde vel ikke strekningen Sokna - Ål være så kritisk (116 km), men det er vel høyere hastighet som stjeler rekkevidde. Det bør vel snart komme en hurtiglader på Geilo snart og da vil det vel være naturlig å ta en stopp der istedet for Ål. Noen som vet noe om planene her ?

LMOR

En opplysning som mangler (eller som jeg ikke ser) er hvor mange dere var + bagasje vekt. På min 13,5 tur, var vi 2 og ca 100kg i bagasje. Men da var det altså mellom 0 og 10 grader på turen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Det kunne også være interessant å se hvilken ladehastighet lillemarius fikk på ladestasjonen i Eidfjord. Jeg låntet en Leaf som jeg ladet der fra 40-50 %. Jeg oppnådde da bare 26 kw ladeeffekt. Er ikke det dårlig da bilens batteri ikke burde være så kaldt etter å ha kjørt 12 mil. Det var 9 grader i Eidfjord, men utetemperaturen burde vel ikke ha noen innvirkning på ladetiden. Kan jeg forvente høyere ladefart med i3 enn Leaf også ved lav SOC ?

LMOR

Det kan jeg svare Ja på. Jeg fikk full ladehastighet ved under 10 grader. På samme turen stod jeg ved siden av en Leaf som ladet MYE saktere. Jeg ladet mer enn han, og han hadde stått lenge når jeg kom, og stod der når jeg dro.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA