Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trådløs lading

Startet av aronesen, torsdag 30. juli 2015, klokken 13:43

« forrige - neste »

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

PokerFjes

"Alt som trengs er å forsyne den med strøm, og så kan den legges under bakken. Dette systemet har vært tilgjengelig for testing siden i fjor."

Jeg kan ikke så mye om induksjon, men nok til å bekymre meg litt når jeg leser dette :). Hvis disse platene ligger under bakken vil det bli en fysisk åpning mellom plata og bilen. En ting er effekten på induksjon hvis det er 10cm luftspalte (fungerer det?), men en annen er risikoen for at et eller annet objekt skal kunne komme seg mellom plate i bakken og mottakende plate i bilen? Katta f.eks :)

Føler jeg er litt på tynn is her, men vil gjerne høre mer fra noen som kan noe om dette.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Ferry

Sett katta på induksjonstoppen for å teste ;)

PokerFjes

Sitat fra: Ferry på torsdag 30. juli 2015, klokken 15:52
Sett katta på induksjonstoppen for å teste ;)
Haha, blir ikke helt det samme gitt :). Da må jeg nok evt banke katta flat med steikepanna først for å få riktig avstand mellom plate og panne ;).
Hvis det skal være kontaktløs lading til bil og det ER luftrom mellom de to flatene, så blir dette et "spennende" område å oppholde seg i tror jeg.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Rav4_EV

Blir vel ikke noe annet en en MR undersøkelse vel.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

PokerFjes

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 30. juli 2015, klokken 19:45
Blir vel ikke noe annet en en MR undersøkelse vel.
Forstår jeg deg rett at magnetfeltet mellom to spoler som overfører 6.6kW strøm nesten er for neglisjerbart å regne? Isåfall er det jo genialt (katta trenger ikke MR ;)).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Ferry

Sitat fra: PokerFjes på torsdag 30. juli 2015, klokken 15:58
Da må jeg nok evt banke katta flat med steikepanna først for å få riktig avstand mellom plate og panne ;).

Da får en vel en "panna katta"? Ka-tching!

ladov

Mener å huske at det ikke er så veldig farlig å oppholde seg mellom platene, du har samme typen felt på smelteverk og arbeiderne der klarer seg jo(det vil si, andre faktorer er viktigere, røyking, mosjon, kosthold, andre typer påvirkninger på smelteverket som støv, støy og røyk..)

Jeg tror nok at det største problemet med det luftgapet er at induksjonslading er følsomt for avstand. Du vil få mer tap jo større avstanden er. Skal man ha induksjonslader i garasjen bør enten ladeplata i gulvet eller bilen være bevegelig så avstanden kan bli så liten som mulig under lading.

Det finnes for øvrig en annen trådløs ladeteknologi basert på magnetisk resonans. Den er, så vidt jeg vet, mindre følsom overfor avstand enn induksjon.
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3192-toyota-tester-tradlos-lading-for-elbil

Om noen av disse teknologiene finner plass i folks garasjer er avhengig både av at prisen blir akseptabel, men også at tapet i løsningen blir 'lavt nok'. Den induksjonsladeløsningen er 'over 90% effektiv', jeg tror nok det bør økes til 'over 95% effektiv' for at det skal bli akseptabelt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

KjellG

Magnetisk resonans?
Når du tipper minstemann i ryggen for å holde huska i gang, overfører du energi i et resonanssystem, men MYE energi?

Kan for lite om dette, men magnetisk resonans kan kanskje bedre (liten?) energioverføringen over avstand, men i vanlig trafoteknikk med store energioverføringer er det minimum luftgap som gjelder.

Klykken

Sitat fra: Ferry på fredag 31. juli 2015, klokken 09:58
Da får en vel en "panna katta"? Ka-tching!
;D ;D

Uansett, jeg ønsker trådløs lading velkommen!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


NegativeElectrode

Hvilken hastighet er det tenkt at man skal kjøre i ved lading? Ettersom lading ikke er gjort unna på sekunder, snarere minutter for at det skal ha en praktisk effekt, må strekningen som tilbyr lading blir lang. 3 minutter lading i 80 km/t krever 4 km med induksjonslading. Ser for meg at dette blir kostbart å implementere.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Electrix

Man kan jo også snu regnestykket på hodet. En bil kjører ca 22 m i sekundet v 80 km/t, dvs en strekning på 40 m (som her vil være et ladeelement) vil tilbakelegges på ca 2 sek. Med mer en 2 sek avstand (anbefales minimum 3 sek) vil det aldri være mer enn et kjøretøy pr "ladelengde"

Ved en ÅDT på 10 000 kjøretøy i døgnet vil det i snitt passere ca 7 biler i minuttet.

Hvis alle kjøretøyene benytter seg av ladingen vil denne laderen være i drift 12 sekunder i minuttet dvs en gjennomsnittlig driftstid på 12 av 60 sekunder i minuttet eller en gjennomsnittlig driftstid på 20%. Tallet vil nok variere etter sted, noen steder er trafikken lavere andre steder høyere, i tillegg vil det ikke være alle som har behov for lading, og dermed ikke gidder å betale ekstra for denne ladingen, men samtidig er det mange steder med 2 eller flere felt hver vei og høyere ÅDT, da vil det være naturlig at man bare legger lading i høyre felt, og de som ønsker lading vil da samles i høyre felt og gi høyere utnyttelse av laderne. Det er nok ikke så galt med tanke på  brukstiden på "vanlige"hurtigladere. Det koker ned på hvor mye dyrere en slik utbygging blir, og om det finnes enklere og billigere måter å elektrifisere busser og lastebiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

NegativeElectrode

Sitat fra: Electrix på mandag 17. august 2015, klokken 13:27
Man kan jo også snu regnestykket på hodet. En bil kjører ca 22 m i sekundet v 80 km/t, dvs en strekning på 40 m (som her vil være et ladeelement) vil tilbakelegges på ca 2 sek. Med mer en 2 sek avstand (anbefales minimum 3 sek) vil det aldri være mer enn et kjøretøy pr "ladelengde"

Ved en ÅDT på 10 000 kjøretøy i døgnet vil det i snitt passere ca 7 biler i minuttet.

Hvis alle kjøretøyene benytter seg av ladingen vil denne laderen være i drift 12 sekunder i minuttet dvs en gjennomsnittlig driftstid på 12 av 60 sekunder i minuttet eller en gjennomsnittlig driftstid på 20%. Tallet vil nok variere etter sted, noen steder er trafikken lavere andre steder høyere, i tillegg vil det ikke være alle som har behov for lading, og dermed ikke gidder å betale ekstra for denne ladingen, men samtidig er det mange steder med 2 eller flere felt hver vei og høyere ÅDT, da vil det være naturlig at man bare legger lading i høyre felt, og de som ønsker lading vil da samles i høyre felt og gi høyere utnyttelse av laderne. Det er nok ikke så galt med tanke på  brukstiden på "vanlige"hurtigladere. Det koker ned på hvor mye dyrere en slik utbygging blir, og om det finnes enklere og billigere måter å elektrifisere busser og lastebiler.

Blir ikke rare energimengden på 2 sek/40 m. Poenget er at det må mange meter ladestrekning til for at man skal få ladet noe av betydning.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

KjellG

Svaret er vel at hele strekningen må tapetseres med ladere. Noen kommer til, noen svinger av, hele tiden skal det lades.

Blir artig å se vedlikeholdskosnaden på dette. I tillegg må kanskje alle ladeveier få frest av en solid del av asfaltdekket før installasjon, så skal asfalten på plass igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA