Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varierende regeneration-intensitet ila. samme kjøretur?

Startet av Anterialis, onsdag 29. juli 2015, klokken 22:39

« forrige - neste »

Anterialis

Hei godtfolk,
i dag opplevde jeg noe jeg ikke har opplevd før. Etter å ha vært litt hard på gassen opp en bratt grusbakke hvorpå anti-spin slo inn ofte, bemerket jeg ved første "nedbremsing" og nedoverbakke at regenereringen var meget slapp. Vanligvis når jeg slipper gassen helt, ser jeg i "speedometervinduet" at jeg får maks regenerering, altså indikatoren går helt mot venstre (charge). Nå gikk den kun to-tre prikker mot charge, altså mindre enn halvparten, og bilen regenererte/bremset svært dårlig. Jeg måtte faktisk bruke bremsen omtrent som på en vanlig bil. I en lang bakke - etter å ha trillet raskere og raskere uten å røre værken gass eller brems, begynte den plutselig å regenerere fullt igjen. Jeg måtte så svinge og gasse igjen, og ved neste nedoverbakke var samme slappe regenerering tilbake. Jeg stoppet bilen og startet på nytt - samme "problem". Jeg la også spesielt merke til at når jeg påbegynte en sving, slapp regenereringen (og bilen trillet i fri) svært raskt i de minste svingene som vanligvis ikke medfører endring i regenereringen.

Hva er årsaken til dette? Kan bilen ha trodd at det nå har blitt vinter (og derfor "vintermodus" på regenereringen) iom. at temperaturmåleren viste 9 grader i dag (Folldal) og jeg fikk mye hjulspinn opp denne grusbakken? Andre forslag?

På forhånd takk for svar =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Jeg og flere har opplevd det samme. I mitt tilfelle var det jord på veien i et veiarbeidsområde. Det ligger i en gammel tråd her. Det er som du sier bilen som blir forvirret. Det tok lang tid i mitt tilfelle.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: Anterialis på onsdag 29. juli 2015, klokken 22:39
Hei godtfolk,
Hva er årsaken til dette? Kan bilen ha trodd at det nå har blitt vinter (og derfor "vintermodus" på regenereringen) iom. at temperaturmåleren viste 9 grader i dag (Folldal)
he,he...det er vel ikke bare bilen som er forvirret med de temperaturene vi har hatt i sommer  ;D

Anterialis

Akkurat. Bilen er fremdeles slik i dag, må si jeg har funnet ut hvor godt jeg liker den moderat kraftige regeneratoren til vanlig :P Setter ny pris på ting når man mister funksjonen =)

Merket også at jeg får normal maks regenerering når jeg bremesr lett aktivt med bremsepedalen... 8 grader var det i dag morges, burde jo allikevel forstå at det ikke er is på veien :s Jeg bremset til og med hardt for å få bilen til å skjønne at det ikke er glatt, men ingen endring. Får vel bare ta tiden til hjelp =)

Takk for tilbakemeldinger!

EDIT: Men det jeg fremdeles ikke forstår er at den av og til gir meg full regenerering når jeg slipper gassen, men så plutselig slipper den opp igjen... Iom. at den ikke får hjulslipp på full regen burde den forstått at den ikke trenger slippe opp..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Bilen prøver å være intelligent, hvis du f.eks. kjører i 80, og slipper gassen, er det mest sannsynlig at du ikke vil stoppe, men hvis du trykker lett på bremsen så forstår den at det er det du vil. Derfor bør en f.eks. bruke knappen på ACC for å skru av denne og ikke bremsen.

Når du kjører i byen, oppfører den seg annerledes.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

snakkis

Sitat fra: LMOR på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:04
Bilen prøver å være intelligent, hvis du f.eks. kjører i 80, og slipper gassen, er det mest sannsynlig at du ikke vil stoppe, men hvis du trykker lett på bremsen så forstår den at det er det du vil.
Jeg synes ikke bilen burde prøve å være intelligent.
For meg forstyrrer dette hele konseptet med enpedal-kjøring.

Hvis jeg kjører i 80 og ikke vil stoppe så ville jeg ikke sluppet gassen.
Hvis jeg kjører i 80 og slipper gassen så er det enten fordi jeg skal stoppe eller skal til å bremse for noe jeg ser i veien.
I begge tilfeller er full regenerering å foretrekke.

Anterialis

Jeg mener da at jeg får full regen i høyere fart. Faktisk irriterende syns jeg at når jeg deaktiverer ACC så bremser bilen instedet for å bare rulle. Er jeg ikke føre var og "tipper" på riktig gassmengde, oppstår denne bremsingen....

Ute å kjørte nå, virka bedre nå ift regen, men var litt tvilsom ved ett tilfelle. Jeg gjorde en "bånn gass" og etter det var den bedre. Jeg fortsetter å observere :)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Anterialis

Neida ingen bedring. Irriterende, nå går jeg på dag 3 i morgen med dette "problemet". Forslag til hvordan jeg kan få normalisert regenereringen taes imot med takk.

Forsøkt:
- Full gass
- Hard nedbremsing
- Kraftig svinging
(alle nevnte for å lære bilen at det jo ikke er glatt ute, dersom årsak til redusert regen er at bilen tror det er glatt)
- Fullade bilen.
- Skru av og på, vente over natten.

Temperaturen har vært opp mot 15 grader, så skjønner ikke hvilke faktorer bilen bruke nå for å kontinuere nedsatt regen. Andre forslag til hvorfor bilen gjør dette? Har aldri opplevd dette før, og kjører kun på veier jeg har kjørt på daglig siste par månedene.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Anterialis

Sitat fra: LMOR på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:04
Bilen prøver å være intelligent, hvis du f.eks. kjører i 80, og slipper gassen, er det mest sannsynlig at du ikke vil stoppe, men hvis du trykker lett på bremsen så forstår den at det er det du vil. Derfor bør en f.eks. bruke knappen på ACC for å skru av denne og ikke bremsen.

Når du kjører i byen, oppfører den seg annerledes.

LMOR: Jeg har ikke denne erfaringen i det hele tatt. Hver gang jeg slipper gassen helt - enten brått eller forsiktig - får jeg full og kraftig nedbremsning. Som jeg skrev tidligere her er dette et lite irritasjonsmoment (faktisk) når jeg ønsker slå av ACC. Glemmer jeg å trykke inn gassen da får jeg en akutt hard nedbremsning som jo er flaut..

Forøvrig fortsetter bilen å gi meg svak regenerering. For å få full regen må jeg nå bruke bremsepedalen aktivt. Jeg vil ha tilbake den gode gamle regenereringen! :P

Andre forslag? Nå ringer jeg snart BMW :/
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Jeg trekker tilbake det med ACC knappen. Mulig det fungerer som brems. Men at den har vært intelligent ift seiling er det ikke tvil om, men mulig det har endret seg igjen etter siste SW.

Det er en egen regenereringstråd som diskuterte dette i vår.

Det kan være noe som har "hengt seg opp", så ta kontakt med verksted. Hos meg hang det også igjen lenge (trodde jeg i hvert fall), og det kan godt være det ikke forsvant før etter neste verksted besøk.

Alternativt er det du (og jeg) som er vant til regenereringen, og nå oppfatter den som svakere. Det var også et tema i denne tråden. Jeg målte da bremselengden og regenerert effekt, og den var lik det som ligger ute på nettet, selv når jeg følte den var dårlig. Mens bilen er på verksted får jeg en bil uten regenerering, og da blir jo følelsen sterk regenerering når jeg kommer i i3 igjen...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Jeg har fremdeles svært dårlig regen. Jeg bor slik at jeg har mye nedoverbakker rett fra huset og ned til hovedveien, ca. 150 høydemeter. Helt opp til for noen dager siden har jeg hatt full regen. fra første sekund etter bilstart om morgenen. Jeg har fremdeles ikke fått den tilbake. Jeg sjekket hvor mye den ladet maks på vei ned fra huset i dag, og den lader maks 5-10 kwh. Jeg må bruke bremsepedalen _mye_... Nederst i bakken begynte regen. å nappe veldig. Altså lading varierte mellom 40 og 5, opp og ned. Som om noen hadde leamus / shaken leg syndrome på bremsepedalen. Veldig like komfortabelt og usikkert da jeg jo ikke kan beregne bremselengde... Etter en liten kjøretur (noen minutter) var full regen tilbake.

Kan dette ha noe med temperatur? Det er svært kaldt her nå, 7-8 grader om dagen. 0 Om natta. Tror det kan være kaldere nå enn jeg noen gang har hatt med denne bilen...

Andre som har merket dette? Spesielt at regen. "napper"? Jeg ringer bmw i morgen om jeg har tid, så får vi se...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

snakkis

Sitat fra: Anterialis på søndag 02. august 2015, klokken 23:12
Andre som har merket dette? Spesielt at regen. "napper"? Jeg ringer bmw i morgen om jeg har tid, så får vi se...
Jeg har iallefall aldri merket regen-napping.
Tror du bør ringe verksted, ja.

Anterialis

I dag er første dag hvor bilen (forløpig) oppfører seg som normalt med normal regen.

Jf. nappingen så var dette et par-tre tilfeller på samme turen hvor - ja - bilens regen. nappet med lav frekvens. Jevnt underlag, og regen. varierte mellom 100% og 0 %, frekvens ca. 1 Hz. Merkelig.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

MortenH

#13
I lave hastigheter ser jeg at regen stiger til maks i løpet av 2-3 sekunder, for så å synke igjen og maks effekt varierer blant annet med hastigheten jeg hadde.
På flat vei, ved å slippe pedalen i gitt hastighet ser jeg følgende:
20 km/t, maks regen ca 20 kW/100km
30 km/t, maks regen ca 30 kW/100km
40 km/t, maks regen ca 40 kW/100km
50 km/t, maks regen ca 50 kW/100km
Til tross for at tallene viser stigende effekt-uttak, oppleves nedbremsingen omtrent like kraftig i alle hastighetene.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

moonbuggy

Hos meg virker regen temmelig lik, i hvertfall lik nok til at jeg subjektivt ikke merker særlig forskjell.
P.t. kjører jeg langt pr. lading, gjennom mange småturer i løpet av uken(mest for test). I denne ladesyklusen ligger jeg nå på forbruk på 9.8 pr. 100km (lest av i bilen), strekning 79 km siden siste lading med 59% igjen av batterikapasitet.

Igår kjørte jeg opp en stigning, snitt 15% og 150 m høydeforskjell. Snittforbruket økte en god del opp bakken. Det interessante var at etter regen på veien ned så var snittforbruket akkurat likt som før oppstigningen, 9,8 pr. 100km.

Så hva man enn kan si om regen, så er den ihvertfall svært så effektiv. Min erfaring er at høydeforskjell ikke spiller særlig rolle for forbruket. Motorveifart derimot løfter forbruket umiddelbart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA