Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av nie, tirsdag 28. juli 2015, klokken 17:00

« forrige - neste »

Epleskreller

#615
Mine erfaringer fra en 85D bestilt til i fjor høst.

Prisen økte og produktpakkene ble endret. Totalt økte prisen over 100k kr.

Dersom jeg ville endre noe på bilen ble det ny pris på hele. De spurte om jeg ville ha 90D, men med ny pris på hele bilen.

Jeg hadde bestilt (mørk)  blå og den fargen gikk ut. Jeg fikk valget mellom å endre (valgte titan), få bilen tidligere eller at de produserte den og lagret den frem til levering.

Bilen ble levert nesten nøyaktig slik den var bestilt, dvs uten dab og uten alcantara taktrekk som begge var blitt standard leenge før. Men den fikk rattvarme (var ikke i vinterpakken da den ble bestilt)..

Jeg tipper du må betale ny pris for hele bilen dersom det kommer en prisoppgang/facelift.  Alternativt kan de lagre den frem til levering..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Bjoris

#616
Nå er det nok lettere å produsere parallelt to typer taktrekk, DAB/ikke DAB enn facelift, men godt mulig tilbudet blir at bilen produseres og skal stå på lager, vel, for min del er det uansett ikke lenge siden den skal i produksjon i juni uansett. Spørsmålet blir om det er lurt å ta ut en utgått modell. Jo, mye rimeligere, men vi får se hva endringene er før vi konkluderer...

KrW

Dollar nede på 8.26 nå. Blir litt overrasket om de høyner prisen i morgen. Om det ikke kommer en større oppgradering da.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Bjoris

Noen som vet hva fraktkostnaden til Norge er? Den må inn i bildet for å finne ut når en tangerer US prisen!

ihlhaug

Har dere ikke fått det med dere?! Prisen skal opp UAVHENGIG av dollarkurs. Prisen går opp i USA også...
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Bjoris

#620
Det var vel alle fått med seg nå, opptil 5000 dollars snakkes det om, men det er klart at når USD svekkes mot NOK er dette interessant. Den generelle prisøkningen forventes jo å ha ett innhold som kanskje gjør bilen mer attraktiv:)

Hadde håpt dette også ble presentert i går, men de ville selvsagt ikke ta fokuset bort fra 3... Antar det kommer noe samtidig med prisøkningen i midten av April:)

JumboTour

Sitat fra: ihlhaug på fredag 01. april 2016, klokken 19:54
Har dere ikke fått det med dere?! Prisen skal opp UAVHENGIG av dollarkurs. Prisen går opp i USA også...

Hva nøyaktig er det som tilsier at prisen skal opp?

-Selgere er alltid tjent med at de som kjøper har en følelse at det haster, de selger mer når folk tror de setter opp prisen hvert øyeblikk.
-Teknologien blir bare billigere.
-Erfaringen Tesla etterhvert opparbeider seg skulle tilsi at at de kan stadig gjøre forbedringer i produksjonen slik at produksjonskostnadene går ned.
-Etter hvert som markedet blir mettet, og ikke bare "early adopters" skal kjøpe bilen, vil prisen hos kjøper spille en viktigere rolle.
-Dersom gapet mellom Mod S/X og Mod 3 blir for stort går salget for mye ned på de eksisterende fordi de som vil ha Tesla heller venter i to år.

Så det er mulig det eksisterer mange rykter der ute om at prisen SKAL opp uavhengig av valuta, og disse ryktene tjener til en viss grad Tesla på at eksisterer. Derfor ser de ingen kortsiktig grunn til å dementere disse ryktene.

Jeg ser kun et par grunner til at Tesla skulle sette prisen opp:
-De vi sette prisen opp dersom de vet at dette ikke har signifikant innvirkning på etterspørselen eller de kan gjøre det som et virkemiddel til å holde etterspørselen nede fordi de ikke klarer å øke produksjonskapasiteten.
-Den andre grunnen kan være at de MÅ gjøre det på grunn av at de ikke klarer å finansiere de utvidelsene de gjør i forberedelsene til Modell 3.

Dersom de setter opp prisen samtidig med lanseringen av en facelift og økning av batteri, vil markedet se mildere på økningen fordi den enkelte kjøper kan forklare for seg selv og ikke minst for andre (f.eks. ektefellen

ihlhaug

Sitat fra: JumboTour på lørdag 02. april 2016, klokken 11:46
Sitat fra: ihlhaug på fredag 01. april 2016, klokken 19:54
Har dere ikke fått det med dere?! Prisen skal opp UAVHENGIG av dollarkurs. Prisen går opp i USA også...

Hva nøyaktig er det som tilsier at prisen skal opp?

-Selgere er alltid tjent med at de som kjøper har en følelse at det haster, de selger mer når folk tror de setter opp prisen hvert øyeblikk.
-Teknologien blir bare billigere.
-Erfaringen Tesla etterhvert opparbeider seg skulle tilsi at at de kan stadig gjøre forbedringer i produksjonen slik at produksjonskostnadene går ned.
-Etter hvert som markedet blir mettet, og ikke bare "early adopters" skal kjøpe bilen, vil prisen hos kjøper spille en viktigere rolle.
-Dersom gapet mellom Mod S/X og Mod 3 blir for stort går salget for mye ned på de eksisterende fordi de som vil ha Tesla heller venter i to år.

Så det er mulig det eksisterer mange rykter der ute om at prisen SKAL opp uavhengig av valuta, og disse ryktene tjener til en viss grad Tesla på at eksisterer. Derfor ser de ingen kortsiktig grunn til å dementere disse ryktene.

Jeg ser kun et par grunner til at Tesla skulle sette prisen opp:
-De vi sette prisen opp dersom de vet at dette ikke har signifikant innvirkning på etterspørselen eller de kan gjøre det som et virkemiddel til å holde etterspørselen nede fordi de ikke klarer å øke produksjonskapasiteten.
-Den andre grunnen kan være at de MÅ gjøre det på grunn av at de ikke klarer å finansiere de utvidelsene de gjør i forberedelsene til Modell 3.

Dersom de setter opp prisen samtidig med lanseringen av en facelift og økning av batteri, vil markedet se mildere på økningen fordi den enkelte kjøper kan forklare for seg selv og ikke minst for andre (f.eks. ektefellen
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Bjoris

De sette neppe opp prisen uten at det blir lagt til ny funksjonalitet som bedre hovedlys, seter, facelifte i seg selv er vanskelig å ta betalt for. Time will show, Tesla er ikke tjent med å spre usanne rykter, samtidig er de ikke tjent med at folk som nesten er klar til å kjøpe ikke får bestilt før prisen går opp...

Men vi får nå se da, Tesla har overrasket før:)

KrW

Var en fra USA på Facebook som ble fortalt at prisene skulle gå opp i april uten at det kommer oppdateringer på bilene. Vi får se...
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

FU73

Ja, produkter går opp i pris av og til, uten at selve produktet forandres. slik er det bare. ???
2016 Model S 70D

Bjoris

Det er helt usannsynlig, bare det å lansere 3 er en risiko for dropp i salget nå!

Quintilian

Sitat fra: bjoris på mandag 04. april 2016, klokken 20:54
Det er helt usannsynlig, bare det å lansere 3 er en risiko for dropp i salget nå!

Det er ikke usannsynlig. Alle de forrige prisoppgangene har vært pga. svekkelse i kronekursen... Prisen i USA har vært stabil siden lansering (kanskje med unntak for hopp ved AP-introduksjon, samt når de endret prisene på ekstrautstyret)?....

Denne varslede prisoppgangen er en prisoppgang på grunnprisen for bilene i USA, og da følger oppgangen med i alle land hvor Tesla selges... Det snakkes om ca. 5000$, dvs. ca. 45.000.- kr ved dagens kurs...

Bjoris

Er klar over det, siden de startet å produsere så har batteriene blitt vesentlig rimeligere, både de selv og flere andre bebuder biler med nesten samme rekkevidde til langt lavere pris så at det skulle være rom for økt pris uten nytt innhold ser jeg ikke, men jeg har tatt feil før. Mest sannsynlig får vi svaret i april!

petersv

Prisen er ikke uendret nei, ble justert i slutten av 2013 også i USA. Etter det ca hvert år på enten basis eller utstyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA