Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hva lufttrykk kjører dere med?

Startet av gamer73, mandag 27. juli 2015, klokken 13:15

« forrige - neste »

gamer73

Personlig skal jeg teste når jeg får bilen om det er forskjell i støynivå på å kjøre med det trykket som står i manualen for bilen....versus å la trykket gå opp til 3 bar. Som sagt så har jeg 2.4 mil T-R jobb så rekkevidde er i utgangspunktet et no issue, men så klart..har det masse å si på rekkevidde så vil det jo selvsagt igjen gjøre at jeg slipper å lade ofte....for det er LITT stress å styre med lading når man kommer hjem sliten fra jobb;)

PokerFjes

Sitat fra: Joggamann på onsdag 29. juli 2015, klokken 07:15
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:44
Sitat fra: Tbg på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:04
Det å vite lufttrykket er jo litt uvesentlig når man ikke nevner dekkdimensjon, det er store forskjeller på anbefalt trykk :)
Dette må du forklare. Hvorfor er dekkdimensjon vesentlig for anbefalt trykk?

Grunnen til det er vesentlig sier seg vel selv?
Nei, det sier seg ikke selv. Det er en feilaktig oppfatning at dekkdimensjonen betyr spesielt mye i forhold til dekktrykk. Det er som jensjacob påpeker bilens vekt som er den vesentlige faktoren her. Dekk med forskjellig bredde vil kunne påvirke kontaktflaten forskjellig, men med mindre bredden endres ekstremt - f.eks man klistrer på widebody og 345/25-20 dekk - så er det ikke en faktor man regner med.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

cavallino


Joggamann

Sitat fra: PokerFjes på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:36
Sitat fra: Joggamann på onsdag 29. juli 2015, klokken 07:15
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:44
Sitat fra: Tbg på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:04
Det å vite lufttrykket er jo litt uvesentlig når man ikke nevner dekkdimensjon, det er store forskjeller på anbefalt trykk :)
Dette må du forklare. Hvorfor er dekkdimensjon vesentlig for anbefalt trykk?

Grunnen til det er vesentlig sier seg vel selv?
Nei, det sier seg ikke selv. Det er en feilaktig oppfatning at dekkdimensjonen betyr spesielt mye i forhold til dekktrykk. Det er som jensjacob påpeker bilens vekt som er den vesentlige faktoren her. Dekk med forskjellig bredde vil kunne påvirke kontaktflaten forskjellig, men med mindre bredden endres ekstremt - f.eks man klistrer på widebody og 345/25-20 dekk - så er det ikke en faktor man regner med.

Morsom påstand du kommer med, tror ikke du skjønte innlegget :)

PokerFjes

Sitat fra: Joggamann på onsdag 29. juli 2015, klokken 12:45
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:36
Sitat fra: Joggamann på onsdag 29. juli 2015, klokken 07:15
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:44
Sitat fra: Tbg på onsdag 29. juli 2015, klokken 00:04
Det å vite lufttrykket er jo litt uvesentlig når man ikke nevner dekkdimensjon, det er store forskjeller på anbefalt trykk :)
Dette må du forklare. Hvorfor er dekkdimensjon vesentlig for anbefalt trykk?

Grunnen til det er vesentlig sier seg vel selv?
Nei, det sier seg ikke selv. Det er en feilaktig oppfatning at dekkdimensjonen betyr spesielt mye i forhold til dekktrykk. Det er som jensjacob påpeker bilens vekt som er den vesentlige faktoren her. Dekk med forskjellig bredde vil kunne påvirke kontaktflaten forskjellig, men med mindre bredden endres ekstremt - f.eks man klistrer på widebody og 345/25-20 dekk - så er det ikke en faktor man regner med.

Morsom påstand du kommer med, tror ikke du skjønte innlegget :)
Jeg vet ikke engang hvilken del av mine påstander du synes er morsomt, men det at to forummedlemmer sier meg imot uten begrunnelse er ikke det jeg kaller vektige argumenter.

Det jeg leser i jensjacob's innlegg er at vekten og trykket er essensielt for et dekks kontaktflate mot veien - UANSETT DIMENSJONER. Så da tok jeg hans innlegg til inntekt for min påstand om at dimensjonen "ikke betyr noe" i denne konteksten. Kanskje relasjonen ble litt uklar, men han kan sikkert bekrefte/avkrefte her selv etterhvert.

Jeg skjønner den bakenforliggende fysikken, men kan ikke nok til å forklare det på en god måte. Hvis du er uenig og kan fysikken så lytter jeg gjerne, men da bør du nok også ta kontakt med Bridgestone.

Tyre Pressure Guide
Contrary to popular belief, tyre pressure is not determined by the type of tyre or its size but
upon your vehicle's load and driving application i.e. speed


http://www.bridgestone.com.au/tyres/passenger/care/pressure.aspx
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

jensjacob

Enig heri : PokerFjes : "Jeg skjønner den bakenforliggende fysikken, men kan ikke nok til å forklare det på en god måte."

Min pointe var blot at hvis man hæver dæktrykket så mindsker man kontaktfladen tilsvarende. Og at det 'må' gælde for alle dækdimensioner set fra et fysisk perspektiv.
Det er klart at hvis man bevæger sig ud i ekstremerne med enten dimensioner eller tryk (højt eller lavt), så vil andre faktorer sikkert begynde at spille ind, eksempelvis, hvor meget begynder dæk væggen at bære ved lave tryk eller meget lavprofil dæk.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Jeg tror personligt at jeg ville vælge det maksimalt mulige dæktryk hvor dækmønsteret stadigvæk slides nogenlunde jævnt og ikke kun midt på som hvis trykket er væsentligt for højt.

Jeg tænker også at med meget brede dæk har man et mindre interval hvor dæktrykket er optimalt mht. jævnt slid på hele den brede flade.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

PokerFjes

Sitat fra: jensjacob på onsdag 29. juli 2015, klokken 14:43
Enig heri : PokerFjes : "Jeg skjønner den bakenforliggende fysikken, men kan ikke nok til å forklare det på en god måte."

Min pointe var blot at hvis man hæver dæktrykket så mindsker man kontaktfladen tilsvarende. Og at det 'må' gælde for alle dækdimensioner set fra et fysisk perspektiv.
Det er klart at hvis man bevæger sig ud i ekstremerne med enten dimensioner eller tryk (højt eller lavt), så vil andre faktorer sikkert begynde at spille ind, eksempelvis, hvor meget begynder dæk væggen at bære ved lave tryk eller meget lavprofil dæk.
100% enig, det var det jeg tenkte på med mitt eksempel med 345/25-20 dekk :).
Ett dekk med lavere profil har mindre innvendig volum enn et dekk med høyere profil. Man må fylle mer luft i et "større" dekk for å oppnå samme dekktrykk. Kanskje dette er årsaken til at mange tror forskjellige dekkprofiler skal ha forskjellig trykk?

Sitat fra: jensjacob på onsdag 29. juli 2015, klokken 14:52
Jeg tror personligt at jeg ville vælge det maksimalt mulige dæktryk hvor dækmønsteret stadigvæk slides nogenlunde jævnt og ikke kun midt på som hvis trykket er væsentligt for højt.

Jeg tænker også at med meget brede dæk har man et mindre interval hvor dæktrykket er optimalt mht. jævnt slid på hele den brede flade.
Helt enig i begge utsagn. Høyeste mulige dekktrykk med jevn slitasje vil gi den laveste rullemotstand og dermed laveste forbruk. Skal man gå ut over produsentens anbefalinger, må man nesten prøve og feile.

Det å finne optimalt dekktrykk er en kunst når man skal være veldig nøyaktig. Jeg har en kort karriere innen asfaltracing, men på  løpsbilen målte vi ofte dekktrykk og temperatur samtidig. Dette fordi temperatur har direkte innvirkning på trykket.
Jeg har dekktrykksensor med temperaturgiver på landcruiseren min, og det er meget stor forskjell på dekktrykk på kalde og varme dekk.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Sirup

Jeg har akkurat kjøpt to nye vinterdekk foran. De originale holdt 52000km, noe jeg synes er svært bra. Siden de originale e-Golf felgene på sommerdekkene er så grusomt stygge, så har jeg kjørt på venterdekkene helt siden jeg fikk bilen.

Har nå kjøpt Pirelli Cinturato Winter som er betydelig mer stillegående enn de originale Continental CintiVikingContact 6. Oppgitt støynivå er 66db mot 72db så disse nye dekkene er betydelig mer stillegående.

Er det noen som vet rett dekktrykk for vinterdekkene i størrelse 205/55-16? Jeg har 2,7 bar nå.
VW e-Golf
Tesla Model X75

PokerFjes

Dekktrykket er en funksjon av bilens vekt. Hvis du legger merke til instruksjonene fra bilprodusentene, så er det kun når du øker lasten i bilen at du skal øke dekktrykket. Med mindre du går til ekstremt lav dekkprofil så er det samme dekktrykk for et 225-dekk som for et 185-dekk. Jeg kjører på 2.8-2.9 året rundt.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Kjetil1986

Jeg kjører med 2.8 bar sommer og vinter.
Model 3 long range 2021

geear

Kjører på 2,7-2,8 nå, med 15" pigg.

Jeg tror grunnen til at mange tror man må ha høyere trykk på bredere dekk også henger sammen med at man i noen tilfeller faktisk må det for at det skal være kjørbart. Ikke nødvendigvis for veigrepet. Med økt trykk runder man anleggsflata litt og reduserer sporing. Men dette igjen henger også mye sammen med utformingen på dekket, sporvidde og gjerne også hjulvinkler.

Jeg har forøvrig 325/35-20" bak på X5en og har samme trykk som Golfen på 15".

LJS

Hvis man øker trykket og får, som en annen skriver, 17% mindre kontaktflate med veien. Vil ikke det da gå ut over sikkerheten? Økt bremselengde og større mulighet for bevegelse sidelengs i f.eks. sving?

Chivas

Hmmm...har i alle år fylt alle dekk til 30 (er det psi?) på bilene mine. Har ikke tenkt noe over det, men tilsvarer det kun 2,1 elns bar? Høres jo umiddelbart litt lavt ut når jeg ser at mange her oppgir at de fyller rundt 2,7 bar  ??? :o 

gamer73

jeg husker ikke lenger hva jeg fyller. Jeg har vel bare resignert til å fylle det som står på innsiden av døren 1 gang etter hvert dekkskift. Jeg gidder stort sett aldri å sjekke trykk i løpet av sessongen. Jeg er jo uansett aldri innom bensinstasjoner lenger så.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA