Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken batteriovervåkning bør jeg velge?

Startet av Nils, søndag 13. desember 2009, klokken 12:43

« forrige - neste »

Elmo

#15
Takker for gode forslag til årsaken til "rubbish". Jeg har vært inne på de fleste allerede, og tror nesten det må være en kombinasjon av alle >:(
- jeg har prøvd med 3 forskjelling USB/RS232 overganger
- kontaktene er sjekket og dobbelsjekket
- problemet er større ved download enn ved live caption
- jeg har mailet en del med Ken og han har sendt meg en ny RS232 utgang (ES1R) gratis uten at det hjalp noe.
Videre har jeg to biler med PakTrakr og omtrent samme nivå på problemet.

Så løsningen må være å ha et program som fjerner linjene med feil automatisk.
Du sier du gjør det med access. Jeg har aldri brukt access (men må vel lære meg det snart). Må ikke dataene være systematiske for at Access skal kunne lese dem inn automatisk?  Dataene følger jo i utgangspunktet et strikt format, men straks det kommer ett rubbish-tegn så er formateringen ødelagt (for den linjen).

Vedlegger et bilde av en fil for å vise problemet.

Sitat fra: Ken på torsdag 04. mars 2010, klokken 22:07
Tilkoblet strømmåler forstyrrer min PakTrakr. Bruk nikometer for å lese strøm under kjøring.
Den alle siste PakTrakr er forbedret har jeg hørt. Jeg har en på bestilling.
Nikometer, tja - det hjelper ikke meg med PSA
Forbedret PakTrakr - keep me posted. Hvi det er display-delen som er forandret kan jeg kanskje bytte bare den
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynet

Foreslår at dikusjonen om problemer med PakTrakr fortsetter i tråden som allered er opprettet for PakTrakr:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1543.15
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Vil hive ut en brannfakkel her, og påstå at Nicometeret ikke fortjener betegnelsen batteriovervåkningsystem, men heller et systeminformasjon og vedlikeholdsinstrument. ( og et meget bra et også )

Grunnen er at selv garvete batterientusiaster vil ha problemer med å tolke tallene Nicometeret viser, opp mot tilstand på batteriet.

Sant nok vil en kunne lese av kapasiteten en har ladet og kjørt ut, men spenning og strøm informasjonen en ser er vanskelig å tolke så lenge en ikke vet hva som er bra og hva som er farlig.

Paktrkr og Robometer sammenligner batterier eller pakkedeler opp mot hverandre, og gir akustisk og/eller visuel alarm når noe er galt. Dermed trenger en ikke forkunnskaper for å vite om noe kan være galt. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sier meg helt enig i det, Elektrolux. Er det noen som har kalt Nikometeret for batteriovervåking?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Think

#19
OK ja men va er egentlig poengen Nikometer er praktisk talt en bedre human interface til thinks eget BMS Battery Management System. Etter min mening og med min gamle øyene mest enkelt å lese. Man ser nøyaktig temp på 2 blokker og ha mulighet til overvåke Ampere timer ladet, Ampere timer overladet og Ampere timer igjen og batteri spenning med gjennomsnitt blokk spenning og bat strøm osv. Nikometer glemme ikke  at bilen ha en 12 volt battery man ser om dette batteri ha det bra....

Hvis man velger en nedre grense på Ampere timer igjen på 15 ampere timer DVS først rød prikk på prosent måler hvil jeg tror det gå bra på de alle flest biler uten feil. Nikometer er snill mot ørene mine.

Jeg ha både Nikometer og Robometer i bilen. Tror ikke du ha kjørt med Nikometer noen gang. Ha du Robometer i din Think enda?

Poeng er at Nikometer er et meget bra instrument som monteres uten å fjerne batteri pakken den gir bra oversikt av bilens egen BMS data. Kjøre du think uten tilleggs instrument og ha ikke behov på pakk vedlikehold kjøp Nikometer. Snart blir det mulig å styre vedlikeholdslading å ta vann fyll selv..


5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

PLUTO

Sitat fra: Lynet på torsdag 04. mars 2010, klokken 22:53
Foreslår at dikusjonen om problemer med PakTrakr fortsetter i tråden som allered er opprettet for PakTrakr:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1543.15
Enig med Lynet, jeg har postet et svar der.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hma

Sitat fra: elektrolux på fredag 05. mars 2010, klokken 18:41
Vil hive ut en brannfakkel her, og påstå at Nicometeret ikke fortjener betegnelsen batteriovervåkningsystem, men heller et systeminformasjon og vedlikeholdsinstrument. ( og et meget bra et også )

Jeg støtter dette delvis, men vil nyasere litt:

1) Batteriet i Think består av 19 blokker, totalt 95 celler

2) Nikometer gir brukeren valgfri tilgang til (omtrent samtlige av) bilens parametere fra
    a) BMS
    b) Lader
Begge disse ECU'er (electronic control units) besitter opplysninger om bilens batterispenning som kan presenteres på instrumentet, hvilket igjen betyr at Nikometeret kan kalles en batterimonitor.

3) Nikometeret gir ikke opplysninger på celle- eller blokknivå (en blokk = 5 celler), i så henseende kan Nikometeret ikke kalles en blokk- eller cellemonitor. Her er det per i dag kun PakTrakr som tilfredsstiller kravet.


Selv benytter jeg foreløpig kun Nikometer som batterimonitor/kjøremonitor og synes det er helt unnværlig. Selv om man ser hele batteriet under ett (19 blokker) vil føreren veldig enkelt kunne oppdage når celler faller i spenning, f.eks dersom pakkespenningen kommer under 100V. Denne opplysningen alene kan være tilstrekkelig til å unngå batterihavari eller skadelig tomkjøring.

Dessverre mangler Nikometeret informasjon om usynkrone blokker, og her kommer Robometeret og PakTrakr til sin rett.

Nikolay og jeg jobber for tiden med en ny "blokk-monitor" som kan gi føreren grafisk presentasjon av sanntids blokkspenning. Den tilbyr også logging i 36 timer, samt trigging av alarm ved lav/høy spenning. Mer om dette her http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2412.0
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

tom

#22
Enig , Nicometeret er selvsagt ikke noen BMS, men det er et utrolig bra display til Thinkens egen BMS og lader.  Man kan sette opp skjemvisningen tilplasser brukere av bilen, fra masse tall og felter,  til at hele Palmen lyser rødt hvis forbruket er over 100 A. Når jeg fikk Thinken følte jeg at den gikk som f... i forhold til Buddy, inntil jeg fikk montert Nicometeret jeg faktisk forsto hv9rdan Thinken hadde det innvendig.  Nicometeret settes opp veldig enkelt trinn 1: kast bruksanvisningen,  trinn 2: installer programmet, trinn 3: sett inn kontaktene og det virker.    

Jeg har også gjennomført 2 vellykket serviceladninger med Nicometeret.  (det er jo lettere enn å leke med duplo, men noe vanskeligere enn å sette sammen lego)  ok, jeg måtte ta et par krisetelefoner men det var mest for psykisk støtte.        

Jeg tror Nicometeret (eller tilsvarende) kommer til å redde mange batteripakker og det jo toskete at noe tilsvarende ikke var med i utgangspunktet.

/tom        
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Nils

Har nå fått montert Robometer. Fulgte monteringsanvisning etter beste evne inkl nullstilt strømsensor.
Etter et par ukers bruk har jeg noen spørsmål angående Robometer og mine fremdriftsbatterier... Batteripakken er opplyst å være fra 2007.

Spenning: Spenningen varierer hele tiden. 6+3 kassen er alltid 0,00-0,05 V lavere enn 11 kassen. 0,00 og 0,05 er sjeldent, 0,01 og 0,04 er en del, 0,02 og 0,03 er ofte. Noen sjeldne ganger med konstant strømuttrekk ligger forskjellen likt over tid. Feks 0,01 eller 0,03 V ved -80A strømuttrekk.
Skyldes variasjonen unøyaktighet i spenningssensorer eller det at vi tross alt snakker om hundredeler? Bør jeg gjøre noen tiltak siden 6+3 alltid er lavere enn 11? Kan man kalibrere spenningssensorene?

Amperetimer: Har kjørt fra fulladet til 3% energi, gult ladelys ikke tent. Kjørelengde 80,0 km, restspenning 114,2 V, ved stillstand med hovedlys (-4A strømuttrekk) viste 6+3=5,68 V, 11=5,72 V. Samlet strømuttrekk -77,3 Ahr. Andre forsøk gav følgende tall: 2% energi, gult ladelys ikke tent. 79,8 km, restspenning 114,4 V, ved stillstand med hovedlys (-4A strømuttrekk) viste 6+3=5,71 V, 11=5,73 V. Samlet strømuttrekk -77,3 Ahr.
Bruksanvisningen angir ca 95 Ahr (+/-5) som normal kapasitet.
Er batteripakken min OK? Bør jeg gjøre noen tiltak siden jeg tilsynelatende "mangler" 20 Ahr?

Alarmer: Det kommer av og til noen korte bip, når jeg rekker å se ned på Robometeret viser forskjellen 0,02 til 0,04 V. Bruksanvisningen sier at dette skal tas som en bekreftelse på at meteret virker. Regner med at alarm er vedvarende, har (heldigvis) ikke hørt denne ennå. :)

Er spent på om jeg kan slappe av eller om jeg bør få angst ???
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Think

Nils tror du kan muligens kjøre litt til. Prøv å ta ut 10 - 13 ampertimer mer, men hvis du får konstant bip, da må du finne et ladepunkt  ganske kjapt. De er vanligvis trygt å kjøre PSA biler fram til gult lys kommer på. Men prøv å begrense strøm uttak når pakken er nesten uttladet. Hvis du kan kjøre 90 km så er dette en bra batteripakke.  :D
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

jornheim

Mine 2007-blokke har tilsyneladende også mindre kapasitet en blokke fra fx. 2000.

Det kunne være et fænomen som Elektrolux skriver om angående 2004/2005-blokke (se nedenfor).
Også mine stiger hurtig i spænding når de er fulde og får ofte en mindre overladning og ikke helt fuld kapasitet (går for tidlig i fase 2).
Ellers virker de helt i orden, og lampen kommer ikke før en langt under 0% (vi har kun få gange kørt dem så langt ned). Hvert 10.gang får de jo automatisk en god portion overladning.

Nils' blokke er sikkert helt fine, sådan som han beskriver dem, men man skal naturligvis alltid være forsigtig med tomkøring!

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2315.msg19652#msg19652
Sitat fra: elektrolux på mandag 08. mars 2010, klokken 23:45
Er blokkene fra 2004/2005?

Har selv sett slikt på blokkene montert inn i Hans sin Tupper, og hørt om lignende på andre blokker fra disse årene.

Blokkene stiger for raskt i spenning, og laderen lures over i fase 2 for tidlig. Dermed får ikke blokkene riktig overlading og mister kapasitet, og kan i verste fall reversere ved dyputlading. Dette er også grunnen til det lave vannforbruket, nemlig at blokkene egentlig ikke overlades.
(...)
Slike blokker bør absolutt ha et batteriovervåkningsystem, og kanskje et Robometer siden det viser mengden overlading etter hver opplading.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

De nevnte blokkene er nå kjørt gjennom en tidkrevende NASA program med komplett utlading og kortsluttning i flere døgn, etterfulgt av 40 timer med 5A lading.

De er nå montert inn i min 5 seters Berlingo og oppfører seg normalt. Får 90 km rekkevidde og ca 10% overlading, noe som skulle tilsi lavt vannforbruk, men likevel god ballansering.

Ellers bør Nils absoluttt utforske området under 0 på bilens instrument. Er sikker på at der er 10-15 Ahr mer å hente. Begynner Robometeret å hyle kontinuerlig må bilen straks lades, men normalt skjer ikke dette i en PSA, da bilen stopper før det skjer.

Kallibrering av sensorene er bestillt, og kommer på neste software. På dagens versjon kan ofte 0.02-0.03V diff tilskrives feilkalibrering av dobbelsensoren.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pilt

Hmmm... Burde jeg hatt et Robometer, mon tro?
Har jeg forstått det riktig at det forteller om det er galt med blokkene foran eller bak, men ikke hver enkelt celle?

Hva gjør man når/hvis alarmen går? Er det da en celle som er i ferd med å bli tom, så man må lade for at ikke den skal bli ødelagt, selv om resten har det bra? Fikk litt angst av alle tallene til Nils noen innlegg tidligere, for er det en haug med tall som kommer opp på displayet som man må følge med på, eller holder det at du ser at det ikke kommer under en viss verdi?

Har nettopp hatt bilen på batteriservice, og fikk høre at det var lav spenning. Sist service så var det visst akkurat på grensen, mens det nå hadde sunket ytterligere. De anbefaler en full sjekk av batteriene til mange tusen pææng.. Ville Robometeret ha oppdaget dette, så jeg hadde ladet bilen før en celle hadde røket? (Eller hva det nå er som har skjedd.)
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

elektrolux

#28
Robometeret gir akustisk alarm med en gang der er et problem i batteripakken. En trenger ikke gjøre noe som helst under normal kjøring.

Displayet viser interresant kjøreinformasjon, men dette trenger en ikke bry seg med, om en ikke er spesielt interresert i det.

Har et par historier om situasjoner der Robometeret overraskende varslet reversering. Ingenting burde tilsi problemer, men likevel gikk alarmen på en 2008 batteripakke. Ganske riktig, slet et batteri med kapasiteten; ble tatt ut og recondisjonert, og satt tilbake. Dette batteriet fungerte så helt fint i ett år til, før Robometeret på nytt varslet problem, og ny recondisjonering ble utført. Kan virke som batteriet har en svakhet, og jeg vil bytte det om det "svikter" på nytt.

En annen bil, foruroligende nok også med 2008 batterier slet med stadig redusert rekkevidde, og tegn på uballanse etter kun 60km. Eier ble oppfordret til å kjøre bilen så langt ned som Robometert tillot, for så å sette bilen fra seg med tenningen på for å recondisjonere batteriet på denne måten. Etter denne behandlingen ser det ut til at problemet har løst seg, og" bilen er blitt en helt annen" i følge eieren. I begge tilfellene, tror jeg robometeret har spart både batteriet og lommeboka for skader.

Når et batteri "tar kvelden", oppdages dette ved at alarmen går stadig tidligere. Uansett er opplading første aksjon bileier må gjøre. Når rekkevidden uten alarm ikke lenger er akseptabel, er neste skrit å kjøre bilen til alarmgrensen, og så lokalisere kassen med redusert spenning. Siden en vet når batteriet reverserer, er det enkelt å gjøre dette, og en enkel belastningstest på hver blokk vil avsløre hvilken blokk som ikke lenger yter det den skal.

Er en riktig heldig vil en ved slik kjøring og bruk recondisjonere opp den svake blokken, men erfaringen tilsier at dette tilhører skjeldenhetene.

Fikset nettop foreldrenes Think på få timer etter denne metoden. Normalt vil en fullverdig Think reperasjon ta uker.

Den nevnte 2005 pakken i Berlingoen viser sakte men sikkert viser tegn til mer overlading og bedre ytelse. Det går litt opp og ned, men kjører jevnt 85+ km før alarm. Noen ganger kommer bilens eget system inn sammen med alarmen, og indikerer på den måten at jeg forhåpentligvis snart er i mål.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA