Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg 2015

Startet av sølv-pilen, onsdag 22. juli 2015, klokken 23:37

« forrige - neste »

elbil-1

#15
Hvis politikerne virkelig ville noe med miljøsatsing - så hadde det vært lekende lett å få folk til å velge elbil som sin bil nummer 1.

1. La ladestasjoner være en del av vei-infrastrukturen og ligge under vegvesenet som alt annet veg-vedlikehold og drift.

2. Bygg 2000 nye hurtigladestasjoner med f.eks. 2x hurtiglader chademo/css/AC  + 2x 43KW type 2
(Budsjett 1mill. pr. stasjon = 2milliarder . - er bare en "fjert" i vegbudsjettene.)

Levering/installasjon/drift settes ut på anbud som alt annet innkjøp/drift i vegvesenet.

Bygg så ut mer etterhvert som behovet er der.

2.5 Legg ut på anbud også for bedrifter/butikker m.m. som ønsker ladestasjonen hos seg, så høystbydende kan få betale noen kroner for at man skal sette den opp akkurat forran Rema, Kiwi, Byggmakker eller hvem som ser økonomisk fordel av å ha den lokale ladestasjonen i bygda akkurat hos seg

3. La elbiler betale vanlig årsavgift, men få gratis strøm fra alle disse ladepunktene.

4. Øk årsavgiften på fossilbiler med 3000,-  så oppmuntrer man folk til å bytte til el-bil og pengene man får inn kan brukes i et fond for å bygge flere ladepunkter.

5. Behold avgift/momsfritak på elbiler så de blir prisgunstigere enn fossilbiler.

DA ville folk kjøpe el-.bil, for den ville kunne kjøres i hele landet uten å tenke på ladekort, ladestasjoner, hvem som drifter, hvem man har avtale med etc etc. og samtidig være mer prisgunstig enn fossilbiler.


jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på fredag 31. juli 2015, klokken 13:11
Hvis politikerne virkelig ville noe med miljøsatsing - så hadde det vært lekende lett å få folk til å velge elbil som sin bil nummer 1.

1. La ladestasjoner være en del av vei-infrastrukturen og ligge under vegvesenet som alt annet veg-vedlikehold og drift.

2. Bygg 2000 nye hurtigladestasjoner med f.eks. 2x hurtiglader chademo/css/AC  + 2x 43KW type 2
(Budsjett 1mill. pr. stasjon = 2milliarder . - er bare en "fjert" i vegbudsjettene.)

Dette koster endel penger. Et tiltak som etter min mening antageligvis vil virke like bra, men ikke koste staten en eneste krone, er å lovfeste en ny el-tariff for offentlige ladestasjoner uten effektavgift. Det vil kunne senke driftskostnadene på en hurtigladestasjon i grisgrendt strøk til en fjerdedel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnejorg1

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 30. juli 2015, klokken 20:36
Sett fra et miljøsynspunkt så er det riktigere å prioritere jernbaneutbygging fremfor veiutbygging. Ikke minst bør mer av godstrafikken flyttes fra vei til bane.

Svar meg på dette.

Hvor mange mindre biler på veien skulle du klare og få ved å prioritere jerbane?

Hvor mange mindre trafikkdrepte skulle du få?

Hvor mye mindre co2 utslipp skulle du få?

Jeg har ikke noe spesielt tro på at dette blir store tall.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

OlavEmil

Kvifor skulle ikkje det bli store tal? Det er MYKJE å gå på når det gjeld jernbane i Noreg.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 02. august 2015, klokken 17:16
Svar meg på dette.

Ingen vil vel kunne svare deg på det du spør om uten at man diskuterer spesifikke utbygginger. Her var det bare - slik jeg oppfatter det - snakk om "å prioritere jernbaneutbygging fremfor veiutbygging" generelt. Uansett blir det litt OT i denne tråden, da dette valget er ett lokalvalg, og store prosjekter som jernbaneutbygging i all hovedsak er ett nasjonalt/statelig anliggende, og ett godt valgtema for valget i 2017 men ikke dette i år.

Men med det sagt så har jernbane-utbygging/satsing ett potensiale for å gi store tall dersom det satses tilstrekkelig på de riktige strekningene.
Model S 85D

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. juli 2015, klokken 14:31
Sitat fra: elbil-1 på fredag 31. juli 2015, klokken 13:11
Hvis politikerne virkelig ville noe med miljøsatsing - så hadde det vært lekende lett å få folk til å velge elbil som sin bil nummer 1.

1. La ladestasjoner være en del av vei-infrastrukturen og ligge under vegvesenet som alt annet veg-vedlikehold og drift.

2. Bygg 2000 nye hurtigladestasjoner med f.eks. 2x hurtiglader chademo/css/AC  + 2x 43KW type 2
(Budsjett 1mill. pr. stasjon = 2milliarder . - er bare en "fjert" i vegbudsjettene.)

Dette koster endel penger. Et tiltak som etter min mening antageligvis vil virke like bra, men ikke koste staten en eneste krone, er å lovfeste en ny el-tariff for offentlige ladestasjoner uten effektavgift. Det vil kunne senke driftskostnadene på en hurtigladestasjon i grisgrendt strøk til en fjerdedel...
100% enig! Dessverre er dette en avgift som folk flest ikke er klar over finnes, som omtrent bare hurtigladeoperatører må forholde seg til. Derfor vanskeligere å skape blest om i media.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på søndag 02. august 2015, klokken 20:11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. juli 2015, klokken 14:31
Dette koster endel penger. Et tiltak som etter min mening antageligvis vil virke like bra, men ikke koste staten en eneste krone, er å lovfeste en ny el-tariff for offentlige ladestasjoner uten effektavgift. Det vil kunne senke driftskostnadene på en hurtigladestasjon i grisgrendt strøk til en fjerdedel...
100% enig! Dessverre er dette en avgift som folk flest ikke er klar over finnes, som omtrent bare hurtigladeoperatører må forholde seg til. Derfor vanskeligere å skape blest om i media.

Nåja, det er over 10.000 strømkunder her i Fredrikstad-distriktet som nå har fått den samme effektavgiften hjemme...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. august 2015, klokken 03:47
Sitat fra: tomrh på søndag 02. august 2015, klokken 20:11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. juli 2015, klokken 14:31
Dette koster endel penger. Et tiltak som etter min mening antageligvis vil virke like bra, men ikke koste staten en eneste krone, er å lovfeste en ny el-tariff for offentlige ladestasjoner uten effektavgift. Det vil kunne senke driftskostnadene på en hurtigladestasjon i grisgrendt strøk til en fjerdedel...
100% enig! Dessverre er dette en avgift som folk flest ikke er klar over finnes, som omtrent bare hurtigladeoperatører må forholde seg til. Derfor vanskeligere å skape blest om i media.
Nåja, det er over 10.000 strømkunder her i Fredrikstad-distriktet som nå har fått den samme effektavgiften hjemme...
Fant et innlegg hvor du utdyper det. Fremdeles tør jeg påstå at folk flest ikke er klar over dette, og det kommer til å bli et lite strømsjokk for befolkningen etterhvert som disse målerne byttes ut. Men før valget i 2017 skal visst alle målerne være byttet ut, så det rekker fint å kunne bli et hett politisk tema. Blir lite attraktivt å lade elbil hjemme på høye effekter. På den andre siden blir solceller mer lønnsomt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arnejorg1

Sitat fra: OlavEmil på søndag 02. august 2015, klokken 17:35
Kvifor skulle ikkje det bli store tal? Det er MYKJE å gå på når det gjeld jernbane i Noreg.

La oss nå si. Vi skal redusere biltrafikken med 10%. Og la oss si at det passerer 40000 biler på en tilfeldig strekning, ett tall som man lett får ut av byene. Hvis man regner litt sammkjøring blir det ca. 4-5000 mennesker du skal stappe på toget i tillegg til de som allerede reiser i dag. Det blir litt av en utbygging du må i gang med for å ha kapasitet til bare denne 10%, og hva når befolkningen stadig øker.

Så er det jo det da. Hvem reiser kollektivt når det er mer praktisk å bruke bilen. Tar man bilen kommer man faktisk hjem, tar du toget kommer du til en annen togstasjon.

Sats på vei og elbil. Da har man mye større kapasitet og det er mye mer praktisk
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

arnejorg1

Sitat fra: Amoss på søndag 02. august 2015, klokken 18:41
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 02. august 2015, klokken 17:16
Svar meg på dette.

Ingen vil vel kunne svare deg på det du spør om uten at man diskuterer spesifikke utbygginger. Her var det bare - slik jeg oppfatter det - snakk om "å prioritere jernbaneutbygging fremfor veiutbygging" generelt. Uansett blir det litt OT i denne tråden, da dette valget er ett lokalvalg, og store prosjekter som jernbaneutbygging i all hovedsak er ett nasjonalt/statelig anliggende, og ett godt valgtema for valget i 2017 men ikke dette i år.

Men med det sagt så har jernbane-utbygging/satsing ett potensiale for å gi store tall dersom det satses tilstrekkelig på de riktige strekningene.

Ja det er vel flere som har sportet litt av. Men jeg ville påengtere at jerbaneutbygging har lite effekt på miljø og ulykkesstatistikk.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Olatho

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 03. august 2015, klokken 09:35

Sats på vei og elbil. Da har man mye større kapasitet og det er mye mer praktisk

arnejorg1

Sitat fra: Olatho på mandag 03. august 2015, klokken 10:37
Det er mange fordeler med bil, for all del, men skulle alle de som i dag reiser kollektivt bytte til bil vil det garantert ikke bli _mer_ kapasitet, selv om man skulle asfaltere hver eneste meter skinnegang.

Det blir iallefall bedre enn og gjøre det motsatt. Skulle gjerne hatt nøyaktige tall, men det har jeg ikke.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

OlavEmil

Her har du nøyaktige tal: https://no.wikipedia.org/wiki/Transportkapasitet#Biltrafikk_har_lav_kapasitet

Sjølvsagt blir det betre kapasitet om vi byggjer ut kollektivtilbodet framfor vegtilbodet.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

En elbil som fores med fornybar el, gjør ingen miljøskade med sitt forbruk av energi.
Men ellers gjør den samme skade som en tilsvarende fossilbil.
Eksempelvis krav til veibygging, veislitasje og helseskader/død ved trafikkuhell.

Fabrikasjonen av elbil er i dag miljøskadelig (og mer sådann enn fabrikkasjonen av tilsvarende fossilbil).
Bygging av anlegg til produksjon og transport av fornybar energi er også miljøskadelig.

I sum er den globale produksjonen på årlig 100 millioner biler og totalbestanden på en milliard
uansett el eller fossil ikke bærekraftig - verken som forurensing eller som overforbruk av klodens ressurser.

I lengden er høyere forbruk enn naturen (re)produserer og mer forurensing enn naturen klarer å uskadeliggjøre,
suicidal oppførsel.

Denne suicidale oppførselen må nødvendigvis ende med å lykkes dersom den ikke endres.
Samtidig tyder alt på det er lite sannsynlig næringsliv, politikerne og folk flest vil finne seg i de nødvendige endringene.

KONKLUSJON
De som lever i 2050, og enda mer i 2100, kommer ikke akkurat til å sende takknemlige tanker til nåværende generasjon.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sølv-pilen

#29
BERGEN

Bergen Høyre vil:
Ingenting som direkte tilskrives El bil.


ARBEIDERPARTIET I BERGEN VIL:
* at kommunens bilpark skal bestå av elbiler
* at det bygges et veisystem som leder mer av gjennomgangstrafikken utenom de sentrale delene av Bergen
* tilrettelegge bedre for parkering og ladning av elbiler
* stimulere til økt samkjøring gjennom ny teknologi
* kreve tilrettelegging for ladepunkt, sykkelparkering og bildeling ved større boligprosjekter og næringsbygg
* beholde elbilfordelene i Bergen og jobbe for å øke virkemidlene som kan stimulere flere overganger til el-, hydrogen- og hybridbiler


Bergen FrP vil:
* Styrke kollektivtrafikken
* Planlegge kollektivknutepunkter sammen med et nett av gang og sykkelveier
* Bytte ut dieselbusser med hybridbuss-, elbuss og/eller biogassbusser
* Skifte ut kommunale fossilbiler til el-biler
* Bygge Ringvei Øst som det viktigste klimatiltaket for å bedre luftkvaliteten i Bergensdalen
* Arbeide for at det etableres et større landstrømanlegg i Bergen havn


Bergen KrF vil:
Ingenting som direkte tilskrives El bil.


Bergen SV vil:
Ingenting som direkte tilskrives El bil.


Bergen Venstre vil:

* si nei til økte avgifter på elbil og andre nullutslippsbiler frem til minst 2020
* tilrettelegge mer for parkering og lading av elbiler
* øke området for boligsoneparkering og bygge flere underjordiske parkeringsanlegg for beboere i boligsonen
* redusere kravet til parkeringsplasser for nybygg i sentrale områder, og øke kravet til sykkelparkeringsplasser
* forby parkering på rivningstomter i sentrale deler av byen for å stimulere til utbygging av disse tomtene


Rødt Bergen vil:
Ingenting som direkte tilskrives El bil.


Miljøpartiet De Grønne i Bergen vil:

* Gjeninnføre gratisbussen
* Sikre lysprioritering av kollektivtrafikk
* Innføre kollektivfelt der det trengs på større innfartsårer
* Sikre rask utbygning av bybane eller annen skinnegående transport til alle bydeler, med prioritering av Åsane
* At Bergen kommune skal være en pådriver i arbeidet for å bygge høyhastighetsjernbane mellom  Bergen/Stavanger og Oslo
* Stoppe videre utbygging av Flesland flyplass
* Arbeide for å flytte passasjertrafikk fra land til sjø. Utrede båtruter til Sandviken, Solheimsviken og Laksevåg
* Redusere antallet parkeringsplasser i sentrum og øke parkeringsavgiftene
* Prioritere bilkollektiv ved tilbud om parkeringsplass i reguleringsplaner
* Bedre veistykket ved Grimesvingene, slik at tungtrafikk ledes ut av sentrum
* Plante trær langs gatene der det ikke er til hindre for syklister
* Opprettholde piggdekkavgiften
* Innføre nullutslippssone eller lavutslippssone i sentrum som inkluderer forbud mot dieselbusser
* Redusere veisalting
* Innføre et selektivt system for bompengeavgift som tar hensyn til rushtid, grad av luftforurensing og bilens utslippsnivå
* Arbeide mot tomgangskjøring gjennom å få dette inn i politivedtekten
* Avstå fra nye store veiprosjekter
* Innføre flere ladestasjoner for elbiler, inkludert på taxiholdeplasser
* At nye kommunale biler skal være basert på elektrisitet
* Gjøre det enklere for eldre og bevegelseshemmede å bevege seg i byen, bl.a. med lengre ''grønn mann'' og smalere bilfelter
* Øke midlene til trafikksikring betraktelig


Pensjonistpartiet i Hordaland:
Ingenting som direkte tilskrives El bil.

Kystpartiet i Hordaland:
Ingenting som direkte tilskrives El bil.

Demokratene i Bergen:
Ingenting som direkte tilskrives El bil.

Feministisk Initiativ Bergen
Ingenting som direkte tilskrives El bil.


Partiet De Kristne vil:

* Redusere avgiftene knyttet til drivstoff og bilhold
* Bruke bilrelaterte avgifter til drift og vedlikehold av veinettet
* Ta hensyn til folks behov for bil både i byer og på landsbygda
* Gradvis avvikle bruk av bompenger i Norge
* Opprette et vedlikeholdsfond der avkastningen går til opprustning av veier og jernbane
* Ha flere gratis parkeringsplasser ved knutepunkter for kollektiv transport.
* Se på mulighetene for å gjøre ferger tilknyttet riksveier gratis
* Regulere fartsgrensene i tråd med utviklingen ellers i Europa
* Øke vrakpanten i en tidsbegrenset periode for å fornye bilparken
* At riks- og stamveinettet må sikres med krabbefelt og skikkelige forbikjøringsmuligheter, og det må i større grad satses på fysisk skille mellom kjøreretningene
* Sette opp MC-vennlige underskinner på rekkverk i farlige svinger
* Styrke arbeidet med ras- og viltsikring
* Avvise bruk av rushtidsavgifter og tilsvarende for å regulere bilbruk
* Elbiler skal ikke pålegges bompenger eller andre utgifter som ikke fins der i dag
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA