Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg 2015

Startet av sølv-pilen, onsdag 22. juli 2015, klokken 23:37

« forrige - neste »

sølv-pilen

Så var vi der igjen.. Kommune valg og fylkes valg, valget hvor VI kan påvirke vår egen kommune og fylke. Hva med å samle opp hvilke partier og hva de står for i de enkelte kommunene/Fylkene her? så kan det være enklere for en stakkars El bilist å finne ut hvilken stemmeseddel man bør putte i konvolutten til høsten..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Kjell Leaf

Ingen enkel sak da de samme partiene mener helt forskjellige ting i forskjellige kommuner.
Så må man jo også ta hensyn til hva de mener om andre ting enn elbil også, jeg mener man ikke må bli helt ensporet heller. Jeg vil f.eks ikke stemme på et parti som favoriserer elbilen hvis de samtidig vil halvere en allerede dårlig eldreomsorg (kun et eksempel).
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Ja, for lokalvalg ser jeg for meg at det blir veldig kompliser, men likevel; en samlig av partienes meninger kan kanskje brukes til å¨påvirke andre lokallag?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sølv-pilen

Min tanke var ikke å samle all mulig info for de forskjellige partier i forskjellige kommuner/fylker, er ikke dette ett El bil forum? da mener jeg det bør kunne samles informasjon som gjelder akkurat det, El bil, så for en hver vurdere de forskjellige partiene ut fra det sammen med andre ting som de mener er vikitge eller viktigere, når stemmeseddelen skal legges i konvolutt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Elbil er faktisk noe av det siste jeg tenker på for lokalvalget her da de "store" planene for omorganisering av bybildet her, og flytting/fjerning/oppretting av f.eks ladeplasser er tatt for lengst og det er veldig lite annet relatert til elbil man kan gjøre.

Amoss

Sitat fra: emil på fredag 24. juli 2015, klokken 10:01
Elbil er faktisk noe av det siste jeg tenker på for lokalvalget her da de "store" planene for omorganisering av bybildet her, og flytting/fjerning/oppretting av f.eks ladeplasser er tatt for lengst og det er veldig lite annet relatert til elbil man kan gjøre.

Nja, med planer om å overlate til de lokale politikerne å avgjøre ting som bompenger og gratis parkering for elbiler så har temaet blitt mer aktuelt.  Nettopp av den grunn har jeg tatt til ordet for at disse temaene burde blitt tatt opp i valgkampen. Her burde elbilforeningen tatt opp og samlet lokalpartienes holdninger og presentert dem sammen.

Sier så klart ikke at dette skal være eneste kriteriet for hvilket parti man velger, men har man mer enn ett part man vurderer, så kan dette helt klart være "tungen på vektskålen" som tipper valget mellom disse partiene. Uansett er det ikke dumt å sette partienes fokus på dette FØR valget, så de kan presentere valgflesket sitt da...
Model S 85D

OlavEmil

Kva med fylkesvalet? No når det er opp til kvart fylke å avgjere om fylkesvegfergene (dei aller fleste fergene går på fylkesvegar) skal vere gratis, må jo dette vere eit aktuelt tema?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

I prinsippet og i den økologiske realiteten er det ingen merkbar forskjell i
en årlig verdensproduksjon på 100 millioner fossilbiler og en totalbestand på en milliard
og ditto tall for elbiler.

Ekte grønn politikk er derfor ikke å forby fossilbiler, men å forby bilen som sådan.
SE The world is already committed to a six meter sea level rise
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elise

Porsgrunn Arbeiderparti:
Redusere klimautslipp og lokal forurensning ved å:
• Tilrettelegge for kollektivtrafikk, elbiler, sykler og andre miljøvennlige transportløsninger

Porsgrunn FrP:
Finner ikke noe

Porsgrunn Høyre:
-Programmet som ligger ute på nettsiden er 4 år gammelt, og inneholder ingenting om elbiler

Telemark Høyre:
* sørge for at det blir etablert flere ladestasjoner for elbiler i og rundt byene. Det forutsettes at Transnova bidrar til et nasjonalt løft for hurtigladere ved sentrale knutepunkt.
* Avgiftene innrettes slik at nullutslippsbiler kommer økonomisk bedre ut sammenlignet med en tilsvarende tradisjonell bilmodell, jf. punktene om nullutslippsbiler.
* innføre lav- eller nullutslippsstandard ved kjøp av alle nye tjenestebiler. Unntak er der teknologien ikke er tilgjengelig for formålet.
* legge til grunn lav- eller nullutslippsstandard ved innkjøp av nye busser og rutebåter. Det forutsettes at staten viderefører avgiftsfritak for miljøvennlig drivstoff til 2020
* stille krav om null- eller lavutslippsstandard for alle nye drosjer fra 2015

Porsgrunn KRF:
Finner ingenting om elbil

Telemark KRF:
Finner ikke partiprogram der det er helt tydelig at det bør ligge

Miljøpartiet de grønne, Porsgrunn:
* At kommunens bilpark på sikt byttes ut til fordel for elbiler
* Bidra til å bygge ladestasjoner for å gjøre elbil mer attraktivt

Senterpartiet, ikke eget program for Porsgrunn. Ingenting å finne i programmet for Telemark.

SV, Telemark:
* Norge har et av de beste markedene for elbiler i Europa. SV mener at halvparten av offentlige
bilinnkjøp bør være av elektriske eller av ladbare hybridbiler, samtidig bør fylkeskommunen
bistå i å bygge ut flere ladestasjoner for el-biler

Venstre, Porsgrunn:
* Innen 2020 er det utelukkende miljøvennlige biler i den kommunale personbilparken



Nei, det er ikke sikkert dette er en grundig nok jobb, altså. Det er sent.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

sølv-pilen

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

arnejorg1

Dette viser at man må gå gjennom partiprogrammene før man stemmer. Ett parti vil kanskje gjøre alt for elbil, men løfter ikke en finger for andre viktige tema. Man må se på helheten.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Trekkoppbil

I første omgang bør vi tenke etter hvilke saker som er viktige for samferdselen vår.

Jeg synes det er på tide å tenke langsiktig.

I Norge tar det kanskje 10 år å bygge et veianlegg, og når en vei er ferdig, dekker den typisk transportbehovet man hadde for 10 år sida. Det er den fella vi må ut av.

Vi må ha realistiske visjoner om framtida, og en politikk som tar hensyn til behov vi får.

Det eneste partiet jeg har hørt, som har langsiktige visjoner om framtida, er Venstre som trur salget av fossilbiler vil være svært lågt om 10 år.  Det er en ganske realistisk visjon, med de avgiftene vi har her i landet i dag, og med utviklinga som elbilprodusentene varsler om de nærmeste åra.
Men jeg har ikke hørt ett eneste parti som vil inrette seg etter utviklinga som kommer, og som vil bygge ut infrastrukturen som blir nødvendig.
Det er tabu å legge til rette for personbiltrafikk. Derfor er jeg redd for at elbiltrafikken vil fungere svært dårlig i framtida, når elbiler kommer til å dominere veitrafikken.

arnejorg1

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 29. juli 2015, klokken 21:56

Men jeg har ikke hørt ett eneste parti som vil inrette seg etter utviklinga som kommer, og som vil bygge ut infrastrukturen som blir nødvendig.

Frp vil jo bygge ut veinettet i ett mye høyere tempo enn andre partier, men borgerlig sammarbeid gjør at det allikevel går tregt. Du har jo f.eks venstre, som heller vil satse på jernbane fremfor vei. De vil også satse kraftig på elbil, men vi trenger faktisk veier å kjøre dem på. Frp er for dårlig på elbilfronten. Men de to partiene kunne faktisk samarbeidet om innfrastrukturen, så lenge venstre hadde gått med på og satse på vei før jernbane. Avtalen kunne enkelt og greit gått ut på at Venstre jobber for en miljøvennlig bilpark, mens FRP bygger veier. Noe som i praksis betyr, samferdselsminister fra Frp og miljøvernminister fra Venstre.

Lite sannsynlig at dette kommer til å skje, men det fått tempoet i elbilsalget til å holde seg oppe.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Philip Marlowe

Sett fra et miljøsynspunkt så er det riktigere å prioritere jernbaneutbygging fremfor veiutbygging. Ikke minst bør mer av godstrafikken flyttes fra vei til bane.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

sølv-pilen

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 30. juli 2015, klokken 20:36
Sett fra et miljøsynspunkt så er det riktigere å prioritere jernbaneutbygging fremfor veiutbygging. Ikke minst bør mer av godstrafikken flyttes fra vei til bane.

Grr...kjenner dette trekker i meg. Ut fra ett økonomisk og sansynlig synspunkt så er satsinga på jernbane feil. Flott at det omsider satses på jernbane, men når den går på bekostning av norges allerede utdaterte vegnett da blir det feil. Der hvor størstedelen av produksjonen, og med det norges innkomst genereres, finnes det ingen Jernbane, og to spors jernbane i Hamar gir heller ingen mulighet for å flytte transportmulighetene derfra over på tog.

Sidespor..javist - dette er lokal valg - måtte bare rase litt fra meg :)
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA