Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gi signal med bremselys til de som ligger VELDIG nært bak deg.

Startet av sn0le, onsdag 22. juli 2015, klokken 14:19

« forrige - neste »

sn0le

Jeg oppdaget en liten sak i går.
Bremsene hadde hengt seg skikkelig siden jeg dagen før hadde kjørt i øsregn.
Når jeg kjørte gjennom rundkjøringer så kunne jeg høre en subbelyd fra høyre bakdekk.
Så jeg brukte bremsene litt her og der for å slipe vekk rusten.
Det hjalp litt, men ikke helt.

Så tenkte jeg å bruke emergency brake, men var usikker om bremselysene kom på når man bruker den.
Jeg dro opp lade-siden på storskjermen, for der kan man se om bremselysene tennes.
Og jada, når du trykker på Park-knappen på girvelgeren så tenner bremselysene.
Det som er greit er at du skal holde inne denne knappen litt for at park-bremsen faktisk skal ta.
Så hvis man er kjapp så kan man trykke mange ganger og dermed få bremselysene til å kjøre fullt diskotek. :)

Men..... Når jeg gjorde det på en strekning der det ikke lå bil bak meg så kom det opp diverse feilmeldinger
om park brake og kontakte Tesla service. Det virket som bilen tolket dette som at parkbremsen ikke hadde
klart å trekke seg tilbake, altså "disengage".
Men trykket og holdt inne P-knappen 1 sekund, kjente at P-bremsen tok, og slapp så igjen.
Da kjente jeg at P-bremsen gikk av, og feilmeldingene ble borte. :D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Muligens ikke en god ide å bruke parkbremsen for å slipe vekk rust. Klossene tar bare på en del av skiva, ikke hele slik som hovedbremsen gjør.

sn0le

Det funket i alle fall.
Regner med at den ujevnheten som laget subbelyden kom fra det området på bremseskiven som park-bremsen har ligget mot i nesten 1 døgn.
Må bli flinkere til å ta en liten brems før jeg parkerer i garasjen når det har vært øsregn. :D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Hodetelefoner


sn0le

Hvis du leser hva jeg skrev så vil du se at jeg prøvde først vanlige bremser uten regen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Longice

Hadde det samme problemet med min S85. Bremsene låste seg nesten hver gang, spesielt på vinteren. Det endte med at jeg hadde det som en rutine å holde litt på bremsen de siste 20-30 meterne før jeg parkerte.

Helidoc

På vinterstid (og i fuktig vær?) kan det lønne seg å kjøre noen av turene med avslått regen. Regen er så effektiv at bremsene nesten ikke brukes, med den følge at det blir mer korrosjonsbelegg på skivene og at p-bremsen lettere setter seg fast etter en stund parkert.
VW e-Golf 2015
VW e-Golf 2017
Audi e-tron 55 quattro 2019 (kommer i mai)
TMX 90D 2016 solgt :-)
VW Alltrack med juksediesel 2012 - backupbilen

Muffinman

Min bil står utendørs og jeg har ikke dette problemet. Det har skjedd kun en gang ved parkering over natta i oppvarmet parkeringshus i løpet av to vintre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA