Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabil DAB?

Startet av xref, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:20

« forrige - neste »

ymze

Vi har mye dårligere dab etter v.9 oppdateringen. Før kjørte. I til hytta i hallingdal med dab nesten uten hakking. Nå hakker det hele tiden og vi bruker stort sett tunein.
Andre som synes Dab har tapt seg etter v.9?

Klykken

Hører sjeldent på radio, men har merket meg at Tesla har dårligere mottak enn de andre bilene vi har hatt med DAB. Om situasjonen har forverret seg med V9 kan jeg ikke si at jeg har merket, men det har ikke blitt bedre i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

Noen betraktninger jeg har gjort meg;

- Montasje av dashcam forverrer ofte DAB i Tesla om du har kamera bak, spesielt ille er Blackvue.
- NRK-kanalene har mye flere sendere enn P4 og alle de andre, og dermed mye bedre dekning. Merkes spesielt godt i tunneler.
- Regnvær gir dårligere mottak av DAB
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cra

JEg har lagt merke til at DAB faller ut vesentlig oftere enn før. Usikker på hvilken versjon det kom med eksakt, men jeg tror det var med en av 2019.24.x eller deromkring. Har tidligere hatt et par faste "blind spots" på veg til jobben hvor det alltid kutter et sekund eller to (så klart alltid i en eller anen punchline  ::) ), men nå detter det ut stadig vekk også på steder det aldri var noe problem tidligere. Har de knepet inn på buffer eller noe?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nortrahof

Antenneforsterkeren til TMS virker som den er utrolig breibåndet. Det er fordi antakelsesvis antenneforsterkeren "gjenbrukes" til Europeisk DAB? Antennen har for øvrig horisontal polarisasjon mens DAB+signalene har vertikal polarisasjon (stikk motsatt på TMS og TMX).
Satellitt-radioen i USA-modeller mottar på frekvenser  2.3325 til 2.3450 GHz som er nære det WIFI bruker, derfor blir det konflikt når WIFI sender i 2,4 GHz-båndet. Hadde antenneforsterkeren vært aktiv opp til 1,5 GHz, så hadde dette vært løst - med unntak av feilpolarisasjon!

Er det en kraftig sender som er nær (og derved mye kraftigere enn DAB+signalene), så regulerer antenneforsterkningen ned for ikke å overstyre det kraftige signalet. Da "forsvinner" det svake DAB+signalet. Dette kan skje ved at mobiltelefoner og andre WIFI-sendere er montert i bilen (f.eks. Dashcam). Det hjelper oftest å montere en ferritt-ringkjerne så nær WIFI-senderen som mulig, fordi ledningen til aktre kamera virker som en antenne. - Best resultat får du ved å koble ut eksterne WIFI-sendere slik at antenneforsterkeren går med full forsterkning.
Dette kan også skje om mobiltelefoner lar seg koble opp til WIFI - men oftest går det greit da WIFI er inaktiv.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jazzwheel

Klagde på DAB da den faller ut i alle tunneler og parkeringshus. Hadde service på Rud nylig og de sa de gjorde det de kunne. Da jeg kjørte derfra falt P4 ut i den første lille tunnelen jeg traff på.. Ble litt irritabel siden de skrev at de hadde testet i nettopp den tunnelen, og at alt var i orden. Heldigvis kostet servicen bare drøyt 5000kr, og jeg fikk beholde insektene og måkedritten på frontruta fra da bilen ble levert inn på morgenen.

Klykken

Sitatjeg fikk beholde insektene og måkedritten på frontruta fra da bilen ble levert inn på morgenen.
Forventer du virkelig at de skal vaske bilen din når du er inne pga ustabil DAB?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jazzwheel

For å svare på avsporingen: Nei, selv om de stort sett alltid har gjort det tidligere, forventet jeg bare at de skulle fikse den ustabile DAB'en. Det var et hint om at de kanskje ikke tar seg like god tid nå som før. Det virker altså som om DAB i Tesla fortsatt er svak, og at tiltakene de gjør ikke strekker til.

geear

Vil heller ha ned ventetiden og serviceleveransen enn at de vasker bilen min, altså.

(dessuten leverer jeg _alltid_ bilene mine nyvasket til verksted, nettopp for å unngå at de vasker den og lager mikroriper..)

Teslalita

Har en 2019 modell og har aldri opplevd at DAB har mistet signalet. Men etter siste 2019.32.1 virket ingen lydkilder. Dvs en kunne se at sangen ble spilt(Spotify) men det kom ingen lyd. Neste dag kom DAB inn som et spetakkel med masse digital støy, Spotify var normal. Senere har DAB vært stabil når den er der(stort sett alltid) men har ikke vært på noen langtur. Opplever nå til tider at lydkilder er helt stille, også DAB. Men det går over etter noen minutter. SW bug virker det som.

cra

Skal prøve å koble ut alt av wifi i bilen på neste tur, men jeg er 99,99% sikker på at DAB ble vesentlig dårligere etter en av oppdateringene siste halvår en gang. Har hatt dashcam i bilen fra uke 1, så det har ikke skjedd noe nytt der. Ingen oppdateringer er gjort på kamera eller andre ting.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

michael.m

Hej, fortsätter i denna tråden då jag också har problem med dab i min bil.
Bilen är en Model S september 2018.
Har haft problem med att min bil har sämre mottagning än andra teslaer/andra bilmärken. Alla lånebilar jag har haft har mottagning i de områderna där jag har problem...
Där andra bilar har dålig mottagning, så har jag ingen mottagning.
Ett bra exempel är när jag kör ner till vestby, se bilde. Är det flera som upplever NOLL mottagning, eller nästintill noll på denna sträckan?
Har haft bilen inne hos karihaugen 2 ggr. Senast för 2 veckor sen, fick tillbaka bilen igår med samma problem. De hade då bytt ut amplifier. Servicesentret säger att det inte är något fel på bilen, även när jag säger att lånebilen har mottagning. De säger bara att det beror på att det är dålig mottagning i området, men svarar inte på varför jag har motttagning med lånebilarna.
Tips på vad jag kan göra framöver?

Motorwatt

Da jeg fikk min bil virket ingen DAB-kanaler i Vestfold, men de virket i Drammen. Derfor påstod også Tesla at det ikke var noe feil.  Måtte søke dem opp på nytt, og problemet forsvant. Nå virker de "nasjonalt".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Jeg får inn kanalene, men er plaget med at de detter ut stadig vekk. Mye oftere enn før. Hvis jeg skulle tippe så er det satt av mindre minne til buffer (for å spare MCU?), med resultat at den på enkelte steder ikke har nok til å holde liv i streamen?

Er det evt noen som har prøvd å bytte til en antenne montert på f.eks. frontrute? Alt må være bedre enn den antenna som er der pr nå. Evt. noen kontaktpunkter e.l. man kan sjekke selv?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Viktigste feil på DAB er at dashcam, og spesielt blackvue, i bakruta forstyrrer DAB.

Et annet moment er at NRK-kanalene har mange flere sendere enn de andre kanalene, så det er viktig å sammenligne NRK med NRK på ulike tidspunkt og steder (eller P4 mot P4 f.eks.)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA