Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabil DAB?

Startet av xref, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:20

« forrige - neste »

streken

Sitat fra: michael.m på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:49
Hej, fortsätter i denna tråden då jag också har problem med dab i min bil.
Bilen är en Model S september 2018.
Har haft problem med att min bil har sämre mottagning än andra teslaer/andra bilmärken. Alla lånebilar jag har haft har mottagning i de områderna där jag har problem...
Där andra bilar har dålig mottagning, så har jag ingen mottagning.
Ett bra exempel är när jag kör ner till vestby, se bilde. Är det flera som upplever NOLL mottagning, eller nästintill noll på denna sträckan?
Har haft bilen inne hos karihaugen 2 ggr. Senast för 2 veckor sen, fick tillbaka bilen igår med samma problem. De hade då bytt ut amplifier. Servicesentret säger att det inte är något fel på bilen, även när jag säger att lånebilen har mottagning. De säger bara att det beror på att det är dålig mottagning i området, men svarar inte på varför jag har motttagning med lånebilarna.
Tips på vad jag kan göra framöver?

Det er ikke dårlig DAB-dekning i dette området. Jeg bor her og har hatt Tesla i over 2 år, ikke én eneste gang har den mistet DAB-signalet.
(BMW i3 og Smart er derimot stedvis håpløst dårlige utenfor E6, men Tesla skal altså fungere)
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

michael.m

Det var det jag tänkte!
Kan det vara problem med antennen? Karihaugen vill att jag loggför alla gånger jag mister mottagning. De vill ha tidspunkt och plats när mottagningen faller ut. Kan jag kräva att de byter ut alla delar som har med dab att göra? Vad kan felet bero på?

Har sökt upp kanalerna på nytt och har även testat nrk mp3. Lika dåligt där som p4 f ex  :(
Sitat fra: streken på torsdag 23. januar 2020, klokken 11:24
Sitat fra: michael.m på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:49
Hej, fortsätter i denna tråden då jag också har problem med dab i min bil.
Bilen är en Model S september 2018.
Har haft problem med att min bil har sämre mottagning än andra teslaer/andra bilmärken. Alla lånebilar jag har haft har mottagning i de områderna där jag har problem...
Där andra bilar har dålig mottagning, så har jag ingen mottagning.
Ett bra exempel är när jag kör ner till vestby, se bilde. Är det flera som upplever NOLL mottagning, eller nästintill noll på denna sträckan?
Har haft bilen inne hos karihaugen 2 ggr. Senast för 2 veckor sen, fick tillbaka bilen igår med samma problem. De hade då bytt ut amplifier. Servicesentret säger att det inte är något fel på bilen, även när jag säger att lånebilen har mottagning. De säger bara att det beror på att det är dålig mottagning i området, men svarar inte på varför jag har motttagning med lånebilarna.
Tips på vad jag kan göra framöver?

Det er ikke dårlig DAB-dekning i dette området. Jeg bor her og har hatt Tesla i over 2 år, ikke én eneste gang har den mistet DAB-signalet.
(BMW i3 og Smart er derimot stedvis håpløst dårlige utenfor E6, men Tesla skal altså fungere)

o.b.lix

Sitat fra: michael.m på torsdag 23. januar 2020, klokken 19:48
Karihaugen vill att jag loggför alla gånger jag mister mottagning. De vill ha tidspunkt och plats när mottagningen faller ut.

Dette gjør det lettere å identifisere i loggen hvor problemet ligger, slik er det med alle periodiske feiler.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

michael.m

Vi var en tur idag till charlottenberg(åkte från jessheim). Många platser hörde vi inte musik på nrk eller någon av de andra kanalerna på flera minuter. Någon som har erfarenheter från den vägen med dab? Skriver ihop ett lååångt mail till tesla karihaugen, men vill veta om andra har samma problem eller om det bara är vår bil :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA