Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av tronnien, tirsdag 21. juli 2015, klokken 23:39

« forrige - neste »

E.T

Sorry Gamer73 for at det ikke kom tydelig frem i teksten min, men etter den linken som de gav meg i svaret på mail er alt mine ord.  :) Har prøvd å rette opp i det nå ved å legge til mvh slik at det blir en avslutning der, men vet ikke om det kommer tydelig frem for det.  :-\

gamer73

#76
Sitat fra: E.T på mandag 10. august 2015, klokken 14:30
Sorry Gamer73 for at det ikke kom tydelig frem i teksten min, men etter den linken som de gav meg i svaret på mail er alt mine ord.  :) Har prøvd å rette opp i det nå ved å legge til mvh slik at det blir en avslutning der, men vet ikke om det kommer tydelig frem for det.  :-\

ahh der kom det frem ja:) MITT hovedargument for å ikke ha det er at det er unødvendig for mine barn...i og med at dem sitter innkapslet i egne seter så lenge vi kommer til å ha E-golfen...og da sparer jeg tusenlappene på den kostnaden:)

jensjacob

Lige hurtigt omkring udstyr (eller funktioner om i vil, jeg vidste ikke helt hvor jeg skulle stille spm. og ville ikke starte en ny tråd...)

Elektriske vinduer : - Jeg har bestilt med almindelig nøgle. Kan jeg med den nøgle tvinge de ruder op som jeg måtte have glemt at lukke ved at holde nøglen over i låseposition? Det kan jeg på vores gamle Opel.

Den elektriske håndbremse :
Jeg har bemærket at den selv slår fra hvis man prøver at køre med den på (måtte prøve det!!). Er det en bevidst funktion og kan man være bekendt at bruge det ? Gælder det også hvis man bakker ?

Må man betjene denne 'håndbremse' mens man kører for at bremse ? Eller er det bare ikke muligt- bliver den disablet under kørsel ?

Mange tak for hjælpen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Gordon Retriever

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:09Elektriske vinduer : - Jeg har bestilt med almindelig nøgle. Kan jeg med den nøgle tvinge de ruder op som jeg måtte have glemt at lukke ved at holde nøglen over i låseposition?
Absolutt.

Gordon Retriever

Og for å følge litt opp:
Sitat fra: jensjacob på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:09den selv slår fra hvis man prøver at køre med den på (måtte prøve det!!). Er det en bevidst funktion og kan man være bekendt at bruge det ? Gælder det også hvis man bakker ?

Det blir vel en klar "ja" på alle tre.

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:09
Må man betjene denne 'håndbremse' mens man kører for at bremse ? Eller er det bare ikke muligt- bliver den disablet under kørsel ?
Den kan også betjenes i fart.  "Nødbremsefunksjon" tror jeg VW kalte dette.

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:09
Mange tak for hjælpen.
Bare hyggelig.

hottentott33

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:09

Den elektriske håndbremse :
Jeg har bemærket at den selv slår fra hvis man prøver at køre med den på (måtte prøve det!!). Er det en bevidst funktion og kan man være bekendt at bruge det ? Gælder det også hvis man bakker ?


Hvis du har festet sikkerhetsbeltet, så slår den seg av når du begynner å kjøre. Den slår seg ikke av hvis du prøver å kjøre uten sikkerhetsbelte, da må du trø inn bremsen for deretter løsne håndbrekket av manuelt.
Jeg har ikke prøvd om den slår seg av i revers hvis du har sikkerhetsbeltet på, men jeg blir overrasket om ikke det er samme prinsipp der også.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

jensjacob

Ok, så havde jeg nok sikkerhedssele på så da jeg prøvede.
Men hvis jeg nu alligevel prøver at køre - uden sikkerhedssele - og den ikke slår fra, virker den så bare som en almindelig håndbremse der bliver lidt slidt og lidt varm ?

Dvs. har den nogen sliddele der er beregnet til at tage noget slid som en alm. håndbremse ? Eller risikrerer jeg at smadre en masse dyr finmekanik ?

Men hvis jeg har forstået det første rigtigt, så skal jeg tage sikkerhedsselen af først hvis jeg under kørsel skal bruge den som nødbremse ??
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

jeg prøvde å kjøre med "hånbrekket" på...og da stod jeg bom fast...bilen løftet seg litt også hehe...dvs sto i spenn mot håndbrekket.

hottentott33

Sitat fra: jensjacob på onsdag 19. august 2015, klokken 09:44
Ok, så havde jeg nok sikkerhedssele på så da jeg prøvede.
Men hvis jeg nu alligevel prøver at køre - uden sikkerhedssele - og den ikke slår fra, virker den så bare som en almindelig håndbremse der bliver lidt slidt og lidt varm ?

Dvs. har den nogen sliddele der er beregnet til at tage noget slid som en alm. håndbremse ? Eller risikrerer jeg at smadre en masse dyr finmekanik ?

Men hvis jeg har forstået det første rigtigt, så skal jeg tage sikkerhedsselen af først hvis jeg under kørsel skal bruge den som nødbremse ??

Som gamer73 sier, du er ikke i tvil om at parkeringsbremsen står på :) Du står helt bomfast og kommer ikke av flekken da den er mye strammere enn en manuell parkeringsbrems. Men det er jo klart at hvis en ignorerer dette til tross for at du merker at hele bilen beveger seg på fjærene, så vil nok ting bli ødelagt.
Det er ingen fare mht parkeringsbrems å ta av sikkerhetsselen under kjøring, du vil bare få et (veldig) irriterende beltevarsel.
Nødbrems aner jeg ikke hvordan virker hvis det er knappen til parkeringsbremsen som kan brukes til det, men ifølge min logikk bør det ikke ha noe å si om sikkerhetsselen er på eller ikke, den bør virke uansett.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

jensjacob

Ok, så hvis en 'bruger' af bilen glemmer at løsne håndbremsen OG den ikke slår fra af sig selv OG man ignorerer diverse ryk og fjederbevægelser, så risikrerer man - i modsætning til den gode gamle mekaniske håndbremse - at skade noget permanent ?

Det er ok, jeg vil bare gerne vide det.

Jeg ville blot lige sikre mig hvor påpasselig man bør være som chauffør på den slags ting med al den nymodens teknologi. (Sorry... jeg kommer direkte fra en 26 år gammel Mercedes...)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

Sitat fra: jensjacob på onsdag 19. august 2015, klokken 11:04
Ok, så hvis en 'bruger' af bilen glemmer at løsne håndbremsen OG den ikke slår fra af sig selv OG man ignorerer diverse ryk og fjederbevægelser, så risikrerer man - i modsætning til den gode gamle mekaniske håndbremse - at skade noget permanent ?

Det er ok, jeg vil bare gerne vide det.

Jeg ville blot lige sikre mig hvor påpasselig man bør være som chauffør på den slags ting med al den nymodens teknologi. (Sorry... jeg kommer direkte fra en 26 år gammel Mercedes...)

jeg vil tro at du ødelegger akkurat det samme som om du kjører med gammeldags håndbrekk på...kanskje med tillegg av elektrisk relee (eller hva det heter)...og hva ødelegger man?...bremsene kanskje?;)

Tanken på at hånbrekken kan brukes i fart er litt skremmende....det skal utrolig lite kraft til..hva om man henger skjorteermet opp i den mekanismen..mens man fikler etter noe nede i det lille rommet foran automatgiret? bråstopp på motorvei uten å være klar for det? LIVSFARLIG!!!!!

hottentott33

Sitat fra: gamer73 på onsdag 19. august 2015, klokken 11:11
Sitat fra: jensjacob på onsdag 19. august 2015, klokken 11:04
Ok, så hvis en 'bruger' af bilen glemmer at løsne håndbremsen OG den ikke slår fra af sig selv OG man ignorerer diverse ryk og fjederbevægelser, så risikrerer man - i modsætning til den gode gamle mekaniske håndbremse - at skade noget permanent ?

Det er ok, jeg vil bare gerne vide det.

Jeg ville blot lige sikre mig hvor påpasselig man bør være som chauffør på den slags ting med al den nymodens teknologi. (Sorry... jeg kommer direkte fra en 26 år gammel Mercedes...)


jeg vil tro at du ødelegger akkurat det samme som om du kjører med gammeldags håndbrekk på...kanskje med tillegg av elektrisk relee (eller hva det heter)...og hva ødelegger man?...bremsene kanskje?;)


Jepp, det er jo samme prinsippet en eldre Mercedes, bare at en eldre Mercedes (i allefall min 12 år gamle Mercedes :) ) har noe svakere parkeringsbrems :) Hva som kan bli ødelagt vet jeg ikke, men det er nok evt bremser og kanskje noe småting, men det vil jo som sagt være likt på alle biler. Det kommer an på hva som blir det svakeste punktet, men jeg har ingen intensjon om å teste dette :)

Sitat
Tanken på at hånbrekken kan brukes i fart er litt skremmende....det skal utrolig lite kraft til..hva om man henger skjorteermet opp i den mekanismen..mens man fikler etter noe nede i det lille rommet foran automatgiret? bråstopp på motorvei uten å være klar for det? LIVSFARLIG!!!!!

Jeg tror i såfall at du må holde den oppe rimelig lenge. Jeg testet dette litt ufrivillig av samme grunn som du nevner, men jeg merket det etter et sekund kanskje halvannet sekund, og da skjedde det i allefall ingenting...
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

gamer73

Sitat fra: hottentott33 på onsdag 19. august 2015, klokken 11:30
Sitat fra: gamer73 på onsdag 19. august 2015, klokken 11:11
Sitat fra: jensjacob på onsdag 19. august 2015, klokken 11:04
Ok, så hvis en 'bruger' af bilen glemmer at løsne håndbremsen OG den ikke slår fra af sig selv OG man ignorerer diverse ryk og fjederbevægelser, så risikrerer man - i modsætning til den gode gamle mekaniske håndbremse - at skade noget permanent ?

Det er ok, jeg vil bare gerne vide det.

Jeg ville blot lige sikre mig hvor påpasselig man bør være som chauffør på den slags ting med al den nymodens teknologi. (Sorry... jeg kommer direkte fra en 26 år gammel Mercedes...)


jeg vil tro at du ødelegger akkurat det samme som om du kjører med gammeldags håndbrekk på...kanskje med tillegg av elektrisk relee (eller hva det heter)...og hva ødelegger man?...bremsene kanskje?;)


Jepp, det er jo samme prinsippet en eldre Mercedes, bare at en eldre Mercedes (i allefall min 12 år gamle Mercedes :) ) har noe svakere parkeringsbrems :) Hva som kan bli ødelagt vet jeg ikke, men det er nok evt bremser og kanskje noe småting, men det vil jo som sagt være likt på alle biler. Det kommer an på hva som blir det svakeste punktet, men jeg har ingen intensjon om å teste dette :)

Sitat
Tanken på at hånbrekken kan brukes i fart er litt skremmende....det skal utrolig lite kraft til..hva om man henger skjorteermet opp i den mekanismen..mens man fikler etter noe nede i det lille rommet foran automatgiret? bråstopp på motorvei uten å være klar for det? LIVSFARLIG!!!!!

Jeg tror i såfall at du må holde den oppe rimelig lenge. Jeg testet dette litt ufrivillig av samme grunn som du nevner, men jeg merket det etter et sekund kanskje halvannet sekund, og da skjedde det i allefall ingenting...

ahh godt å høre...og det er betryggende at dem som laget den også tenkte på det hehe.

Radiobil1

#88
Har en sønn som planlegger kjøp av eGolf, antakelig en 300.

Hva er det viktigste av utstyr dere ville puttet på "må ha" lista?
Ligger lista over det som var tilgjengelig på nettet noe sted, enten pakker eller enkeltvalg?

storeulv

Sitat fra: Radiobil1 på fredag 03. september 2021, klokken 12:19
Har en sønn som planlegger kjøp av eGolf, antakelig en 300.

Hva er det viktigste av utstyr dere ville puttet på "må ha" lista?
Ligger lista over det som var tilgjengelig på nettet noe sted, enten pakker eller enkeltvalg?

Oppgradert lyd! Dynaudio-anlegget man får da låter en god del bedre enn standard.
Digital cockpit (litt usikker på navnet). Da får man kart med navi i instrumentpanelet.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA