Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av tronnien, tirsdag 21. juli 2015, klokken 23:39

« forrige - neste »

jonste

Som nevnt tidligere i tråden. Man klarer seg vel fint med en helt basic e-Golf, den har jo greit utstyr i utgangspunktet.
Skal man selge bilen mens den enda har verdi, mener jeg at mest mulig ekstrautstyr gjør den mer lettsolgt. Tror nok ikke en fullt utstyrt bil har mindre verditap enn en basisutgave.

Selv krysset jeg for alt utenom airbag bak og stoffmatter. Og har ikke angret et sekund. Er heller der at jeg har klaget litt til selger over den begrensede tilgangen på ekstrautsyr ved bestilling  ;D
I mitt regnestykke har jeg gått i 0 om bilen etter 5 år har 0 i restverdi. Dette i forhold til bensinbilen jeg hadde.

Det hele koker nok ned til hva den som skal ha bilen ønsker.
Har man råd og har interesse for bil og duppeditter, gå "all in". Det er billigere å bestille ved kjøp, enn å ettermontere.

Snur man på krona og vil ha mest mulig, vurder ut fra hva man liker, og hva man har savnet i biler før. Liker man lyd feks, så er dynaudio veldig "billig" i forhold til hva ettermontering av anlegg koster. tonede ruter bak, billig i forhold til profflagt film osv.

A til B og bryr seg generelt lite om bil, så burde basisutgave holde.

Det er uansett et tapsprosjekt.  :)

hottentott33

#16
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 22. juli 2015, klokken 23:20
Sitat fra: hottentott33 på onsdag 22. juli 2015, klokken 19:12
Alt utstyr er egentlig kjekt å ha, men parkeringsassistent (5600,-) som har 2 ekstra sensorer sammenlignet den lille pakken (som bortfaller ved valg av park.assistent) og ryggekamera (ca 1500,-) er vel "må ha".

Da har du en veldig kjekk bil til ca 260K kr som det ikke er mange bilmerker som matcher.

For min del, så er skiltgjenkjenningen i lys og siktpakken noe av det jeg setter mest pris på i min e-Golf. Genialt at en alltid kan se fartsgrensen, forbikjøring forbudt etc, i toppen av displayet i dashbordet.
Skiltgjenkjenningen er vel ikke i lys og siktpakken, men i lane assist?

Det er mulig, jeg husket nok feil i såfall. Men uansett veldig kjekk opsjon som fungerer særdeles bra, jeg bruker nærmest bare dashbordet for å sjekke fartsgrensen :) Det var forøvrig noen som mente den ikke leser LED-skilt, men det er ikke riktig. Den leser alle skilt inkl både vegarbeidsskilt og variable LED-skilt :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Sirup

Jeg anser skinn som et must i e-Golf.

Av alt som kan kjøpes fra ekstrautstyrslisten mener jeg skinn er det viktigste. Med tanke på hvor mye kritikk stoffsetene i e-Golf har fått, så blir bil uten skinn helt uaktuelt.
VW e-Golf
Tesla Model X75

hottentott33

Sitat fra: Askøy på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:12
Jeg anser skinn som et must i e-Golf.

Av alt som kan kjøpes fra ekstrautstyrslisten mener jeg skinn er det viktigste. Med tanke på hvor mye kritikk stoffsetene i e-Golf har fått, så blir bil uten skinn helt uaktuelt.

Forsåvidt enig, men da begynner en å nærme seg 270K kr, og en bil til den prisen vil nok oppleves som litt magert utstyr uten ryggesensorer og ryggekamera. Samtidig er jo også varmepumpe nesten et must. Samt keyless som jo er veldig praktisk. For ikke å snakke om skiltgjenkjenning. Samt lys- og siktpakke slik at lysene slår seg på automatisk i tunneller etc. ;D
Og da er det plutselig ikke mye utstyr igjen som ikke er valgt. Det var en grunn til at jeg endte opp med å krysse av alt på utstyrslisten :P
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Sirup

Ta ta med alt i utgangspunktet. Deretter kutter du ut det utstyret som frister minst.

Hadde jeg kjøpt i dag ville jeg tatt med alt utenom:

- Varmepumpe (fullstendig unødvendig 99,9% av tiden).
- Innklappbare speil.
- Airbagger i baksetet.
- Parkeringssensor foran/bak (velg heller p-assistenten til 1300kr mer, da får du flere sensorer + p-assistenten).
- Keylesspakke (kjøp keyless uten alarn og spar 3100kr).
- Fjernlysassistent.
- Utvidet garanti (unødvendig om du ikke kjører mer enn 20000km i året).
- Perlemoreffekt lakk.
- Sort lakk.

VW e-Golf
Tesla Model X75

Morti_s

Sitat fra: Askøy på torsdag 23. juli 2015, klokken 18:12
Ta ta med alt i utgangspunktet. Deretter kutter du ut det utstyret som frister minst.

Hadde jeg kjøpt i dag ville jeg tatt med alt utenom:

- Varmepumpe (fullstendig unødvendig 99,9% av tiden).
- Innklappbare speil.
- Airbagger i baksetet.
- Parkeringssensor foran/bak (velg heller p-assistenten til 1300kr mer, da får du flere sensorer + p-assistenten).
- Keylesspakke (kjøp keyless uten alarn og spar 3100kr).
- Fjernlysassistent.
- Utvidet garanti (unødvendig om du ikke kjører mer enn 20000km i året).
- Perlemoreffekt lakk.
- Sort lakk.

hvorfor er varmepumpe fullstendig unødvendig i 99.9% av tiden?
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

stein84

Ble noen runder innom møller etter bestilling, for å legge til mer og mer utstyr :p Så endte ganske enkelt opp med alt  8) Er såkalt "gadget-freak", så jeg har nok kommet til å angre i ettertid om jeg ikke hadde gjort det. Det eneste jeg hadde hoppet over, om det hadde vært tilgjengelig på utstyrslista, er soltak! Aldri skjønt vitsen med det... Har det på nåværende bil også, (BMW E60), og det irriterer meg at den er der :p

Når det gjelder privacy-rutene, så er det vel ingen varmedemping i disse. Finnes såvidt jeg vet kun herdet glass i side og bakrute, og ikke laminert. (Jobber med bilglass). Skal man ha noen effektiv varmedemping da, må man legge metallisert solfilm.

Sirup

#22
Sitat fra: Morti_s på torsdag 23. juli 2015, klokken 18:43
Sitat fra: Askøy på torsdag 23. juli 2015, klokken 18:12
Ta ta med alt i utgangspunktet. Deretter kutter du ut det utstyret som frister minst.

Hadde jeg kjøpt i dag ville jeg tatt med alt utenom:

- Varmepumpe (fullstendig unødvendig 99,9% av tiden).
- Innklappbare speil.
- Airbagger i baksetet.
- Parkeringssensor foran/bak (velg heller p-assistenten til 1300kr mer, da får du flere sensorer + p-assistenten).
- Keylesspakke (kjøp keyless uten alarn og spar 3100kr).
- Fjernlysassistent.
- Utvidet garanti (unødvendig om du ikke kjører mer enn 20000km i året).
- Perlemoreffekt lakk.
- Sort lakk.

hvorfor er varmepumpe fullstendig unødvendig i 99.9% av tiden?

Det er kun på lengre turer på de kalde dagene varmepumpe vil ha noen betydning, og da kun om man virkelig må tyne batteriene til ytterpunktet for å komme fram. Om så er tilfellet, da har man kjøpt feil bil.

For vår del er bruken av e-Golfen av en slik art at varmepumpen ikke ville hatt noen virkning i det hele tatt.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Morti_s

Sitat fra: Askøy på torsdag 23. juli 2015, klokken 19:43
Sitat fra: Morti_s på torsdag 23. juli 2015, klokken 18:43
Sitat fra: Askøy på torsdag 23. juli 2015, klokken 18:12
Ta ta med alt i utgangspunktet. Deretter kutter du ut det utstyret som frister minst.

Hadde jeg kjøpt i dag ville jeg tatt med alt utenom:

- Varmepumpe (fullstendig unødvendig 99,9% av tiden).
- Innklappbare speil.
- Airbagger i baksetet.
- Parkeringssensor foran/bak (velg heller p-assistenten til 1300kr mer, da får du flere sensorer + p-assistenten).
- Keylesspakke (kjøp keyless uten alarn og spar 3100kr).
- Fjernlysassistent.
- Utvidet garanti (unødvendig om du ikke kjører mer enn 20000km i året).
- Perlemoreffekt lakk.
- Sort lakk.

hvorfor er varmepumpe fullstendig unødvendig i 99.9% av tiden?

Det er kun på lengre turer på de kalde dagene varmepumpe vil ha noen betydning, og da kun om man virkelig må tyne batteriene til ytterpunktet for å komme fram. Om så er tilfellet, da har man kjøpt feil bil.

For vår del er bruken av e-Golfen av en slik art at varmepumpen ikke ville hatt noen virkning i det hele tatt.

Varmepumpa virker med engang du starter bilen den, Varmepumpen reduserer strømforbruket ved de andre komponentene i varme/klima-anlegget og du får opptil to mil lengre rekkevidde.

Har ikke noe med at du må kjøre langt eller minst 30min som folk mente først. jeg mener det er dumt å kutte ut varmepumpe da den ikke koster mer enn 6500,- og du får en bedre annenhånds verdi med varmepumpe.

2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

GreenBeHH

Sitat fra: Morti_s på torsdag 23. juli 2015, klokken 20:22
Sitat fra: Askøy på torsdag 23. juli 2015, klokken 19:43
Sitat fra: Morti_s på torsdag 23. juli 2015, klokken 18:43
Sitat fra: Askøy på torsdag 23. juli 2015, klokken 18:12
Ta ta med alt i utgangspunktet. Deretter kutter du ut det utstyret som frister minst.

Hadde jeg kjøpt i dag ville jeg tatt med alt utenom:

- Varmepumpe (fullstendig unødvendig 99,9% av tiden).
- Innklappbare speil.
- Airbagger i baksetet.
- Parkeringssensor foran/bak (velg heller p-assistenten til 1300kr mer, da får du flere sensorer + p-assistenten).
- Keylesspakke (kjøp keyless uten alarn og spar 3100kr).
- Fjernlysassistent.
- Utvidet garanti (unødvendig om du ikke kjører mer enn 20000km i året).
- Perlemoreffekt lakk.
- Sort lakk.

hvorfor er varmepumpe fullstendig unødvendig i 99.9% av tiden?

Det er kun på lengre turer på de kalde dagene varmepumpe vil ha noen betydning, og da kun om man virkelig må tyne batteriene til ytterpunktet for å komme fram. Om så er tilfellet, da har man kjøpt feil bil.

For vår del er bruken av e-Golfen av en slik art at varmepumpen ikke ville hatt noen virkning i det hele tatt.

Varmepumpa virker med engang du starter bilen den, Varmepumpen reduserer strømforbruket ved de andre komponentene i varme/klima-anlegget og du får opptil to mil lengre rekkevidde.

Har ikke noe med at du må kjøre langt eller minst 30min som folk mente først. jeg mener det er dumt å kutte ut varmepumpe da den ikke koster mer enn 6500,- og du får en bedre annenhånds verdi med varmepumpe.

Enig i at det å kutte varmepumpen vil kunne vise seg å være dumt ift. annenhåndsverdi.  Den gir en effekt fra 15 grader og nedover og mange med meg var villig til å vente mer enn 6 måneder for å få en bil med varmepumpe.  Det tilsier at de bilene med varmepumpe vil være lettest å selge og sannsynligvis vil en få tilbake de 6500,- :)
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

elektro

#25
Sitat fra: stein84 på torsdag 23. juli 2015, klokken 19:37
Det eneste jeg hadde hoppet over, om det hadde vært tilgjengelig på utstyrslista, er soltak! Aldri skjønt vitsen med det... Har det på nåværende bil også, (BMW E60), og det irriterer meg at den er der :p

Helt enig!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

iGolf

Sitat fra: stein84 på torsdag 23. juli 2015, klokken 19:37
Ble noen runder innom møller etter bestilling, for å legge til mer og mer utstyr :p Så endte ganske enkelt opp med alt  8) Er såkalt "gadget-freak", så jeg har nok kommet til å angre i ettertid om jeg ikke hadde gjort det. Det eneste jeg hadde hoppet over, om det hadde vært tilgjengelig på utstyrslista, er soltak! Aldri skjønt vitsen med det... Har det på nåværende bil også, (BMW E60), og det irriterer meg at den er der :p

Når det gjelder privacy-rutene, så er det vel ingen varmedemping i disse. Finnes såvidt jeg vet kun herdet glass i side og bakrute, og ikke laminert. (Jobber med bilglass). Skal man ha noen effektiv varmedemping da, må man legge metallisert solfilm.

Jeg synes det er bra at det finnes flere som tar med alt på bestillingen. En kjøper som vanligvis ikke ny bil hvert år og det er som regel noe man mest sannsynlig kommer til å angre på om en ikke valgte med. Ting er dyrt å ettermontere.

iGolf

Sitat fra: elektro på torsdag 23. juli 2015, klokken 22:20
Har i tillegg investert i originale "clip on" solgardiner som dekker hele ruta, pga. barn i baksetet.

Hvordan ser disse ut på bilen din, har du bilder?

Kjellsea

Sitat fra: Askøy på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:12
Jeg anser skinn som et must i e-Golf.

Av alt som kan kjøpes fra ekstrautstyrslisten mener jeg skinn er det viktigste. Med tanke på hvor mye kritikk stoffsetene i e-Golf har fått, så blir bil uten skinn helt uaktuelt.

Vi har hatt en E Golf uten skinnseter, den neste ble kjøpt med skinnseter noe vi ikke angrer på, bedre sidestøtte og mindre bekymringer knyttet til minstemann som sitter bak og koser seg med kjeks og annet godt.

Trond.m

#29
Sitat fra: stein84 på torsdag 23. juli 2015, klokken 19:37
Når det gjelder privacy-rutene, så er det vel ingen varmedemping i disse. Finnes såvidt jeg vet kun herdet glass i side og bakrute, og ikke laminert. (Jobber med bilglass). Skal man ha noen effektiv varmedemping da, må man legge metallisert solfilm.
Det er interessant å se hvor mange biler som bestiller mørke ruter i Norge. I e-UP'en jeg hadde var det standard, og jeg syntes stort sett det var en ulempe. Det førte til at jeg ofte glemte igjen ting i baksete på bilen. Hvis det var slik at de slipper vesentlig mindre varme fra solen inn i bilen, så så burde vel vi som lever i et kaldt land og med mange måneder med lite sol ha fordel av å slippe inn så mye varme som mulig (og dermed redusere strømforbruk til varmeapparatet). Det er også interessant å merke seg at det i Tyskland er langt færre som velger mørke ruter. Så dette er vel kun en motesak, og personlig synes jeg de fleste biler er penere uten to-farget glass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA