Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilen, en rød klut for grisekjørere! Bør jeg skaffe dashcam?

Startet av elektro, onsdag 19. august 2015, klokken 18:43

« forrige - neste »

Anterialis

Sitat fra: cra på onsdag 02. september 2015, klokken 12:57
Eller at når man kommer til områder med høyere befolkning så er det større sansynlighet for at man møter på en  (eller flere)av de få som er aggressive, og legger merke til denne/disse? :)

Ja det var akkurat dette jeg sa ;)

Sitat fra: AnterialisFeks. er 1%  råkjørere et høyere antall i Oslo jf. mindre byer, og dermed enklere å oppdage.


Jeg er ganske sikker på at jeg har rett ift. absolutt fler aggressive førere i Oslo sml. med andre byer, men jeg mangler beviset. Høyere sannsynlighet for skader og kollisjoner som kan vel sees i sammenheng med dette. Men nok om det..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Rødkleiv

Sitat fra: Anterialis på onsdag 02. september 2015, klokken 12:30
Jeg burde kanskje vært mer forsiktig i måten jeg ordla meg på, men dette er altså hva jeg tror. En bedre måte å si det på er kanskje at grunnet høyt befolkningstall i Oslo ser man oftere folk som kjører aggressivt. Feks. er 1%  råkjørere et høyere antall i Oslo jf. mindre byer, og dermed enklere å oppdage. Tettere trafikk gjør kanskje folk mer irriterte, men dette er altså kun spekulasjoner fra min side.

Etter hva jeg har opplevd kjører folk vesentlig mer aggressivt i feks. Oslo enn i mindre byer som Tønsberg, Drammen etc. Og folk er mer aggressive i Tønsberg enn i Folldal.

Jeg vet ikke hva som er korrekt, dette er kun basert på min erfaring i trafikken =) Er du ikke enig i at folk er mer aggressive i trafikken i storbyene? Dette ble litt OT, beklager det.

Jeg er enig med deg, lurte mest på om du hadde noen bevis som jeg har oversett selv.

Min personlige teori er at det henger sammen med minst  tre ting:
1)  Stressfaktoren. Jo større byen/stedet er, jo mer er man utsatt for kø, trengsel, tidspress, uforutsigbarhet og at egne planer blir forkludret av andre. I tillegg er jobbmarkedet i større byer mer preget av stillinger med høyt press, enn på små steder. Hvis man sitter i tidsklemma hele dagen, får kjeft og gir kjeft konstant, så er det ingen grunn til at de høye skuldrene skal senkes når man setter seg bak rattet. Snarere tvert i mot  >:(

2) Viktigpetterfaktoren. Andelen mennesker som virkelig mener de er viktigere enn alle andre, er høyere i byene enn mindre steder. Hvis man nettopp har tjent 20 millioner på å shorte subsea aksjer, så virker det lite logisk at en nisse i en Nissan Leaf skal oppta plass i venstrefeltet og hindre deg fra å kjøre i 151 km/t på motorveien på vei til flyet til Zürich.

3) Anonymitetsfaktoren. I Folldal er sjansen stor for at du kjører bak naboen. På E18 not so much...

Det skal sies at 1) og 2) lett trumfer 3) i Oslo. Trosterudveien, som er en av de mest ekslusive gatene på Oslo Vest, trafikkeres stort sett av de som bor der. Det er ikke til hindrer for at de (hjemmeværende fruer i SUVer og mannlige direktører i diverse tyske kjøretøy) bomber opp og ned veien i minst det dobbelt av fartsgrensen, sommer som vinter, selv om veien er smal og delvis uten fortau. Av og til havner de inn i hverandres hager. Eller "haver" som de kaller det.

Nok fordommer og teorier fra meg for i dag :P


Anterialis

BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

emil

Sitat fra: emil på onsdag 19. august 2015, klokken 20:50
Opplever stadig vekk at jeg ligger på fartsgrensen og blir forbikjørt med det resultatet at bilen som kjørte forbi legger seg under fartsgrenen etterpå og jeg må redusere farten min. Kanskje de gjør det for å redusere strømforbruket mitt og være snille?

E18 ut østover fra Kristiansand idag. I 80-sonen mot Timeneskrysset ligger jeg akkurat på fartsgrensen og blir forbikjørt av et vogntog merket Asko (som sansynligvis skulle "hjem" til Lillesand). Han legger seg inn foran meg akkurat i det Timenesbakken starter og fartsgrensen går opp til 90km/t. I stedenfor å kjøre forbi han igjen blir jeg liggende bak for å se hvordan han holder farten oppover bakken, og når vi er på toppen er farten nede i 60km/t.

Er rimelig sikker på at sjåføren kjører den bakken tilnærmet daglig og vet nøyaktig hvilken hastighet han vil ha oppover.

OlavEmil

Han veit nok òg at han ved å starte bakken i 90 vil ha vesentleg høgare fart på toppen av bakken enn om han skulle starte i 75 - 80. Dette er vel heilt problemfritt så lenge det er forbikøyringsfelt så den han køyrer forbi berre kan køyre forbi att når farta blir låg?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

emil

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 02. september 2015, klokken 23:07
Han veit nok òg at han ved å starte bakken i 90 vil ha vesentleg høgare fart på toppen av bakken enn om han skulle starte i 75 - 80. Dette er vel heilt problemfritt så lenge det er forbikøyringsfelt så den han køyrer forbi berre kan køyre forbi att når farta blir låg?

Han vet også at han strengt tatt ikke har lov til å kjøre fortere enn 80 uansett, og særlig når det er det som er fartsgrensen på stedet...

Powerflux

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 02. september 2015, klokken 20:55
Min personlige teori er at det henger sammen med minst  tre ting:
1)  Stressfaktoren. Jo større byen/stedet er, jo mer er man utsatt for kø, trengsel, tidspress, uforutsigbarhet og at egne planer blir forkludret av andre. I tillegg er jobbmarkedet i større byer mer preget av stillinger med høyt press, enn på små steder. Hvis man sitter i tidsklemma hele dagen, får kjeft og gir kjeft konstant, så er det ingen grunn til at de høye skuldrene skal senkes når man setter seg bak rattet. Snarere tvert i mot  >:(

2) Viktigpetterfaktoren. Andelen mennesker som virkelig mener de er viktigere enn alle andre, er høyere i byene enn mindre steder. Hvis man nettopp har tjent 20 millioner på å shorte subsea aksjer, så virker det lite logisk at en nisse i en Nissan Leaf skal oppta plass i venstrefeltet og hindre deg fra å kjøre i 151 km/t på motorveien på vei til flyet til Zürich.

3) Anonymitetsfaktoren. I Folldal er sjansen stor for at du kjører bak naboen. På E18 not so much...

Det skal sies at 1) og 2) lett trumfer 3) i Oslo. Trosterudveien, som er en av de mest ekslusive gatene på Oslo Vest, trafikkeres stort sett av de som bor der. Det er ikke til hindrer for at de (hjemmeværende fruer i SUVer og mannlige direktører i diverse tyske kjøretøy) bomber opp og ned veien i minst det dobbelt av fartsgrensen, sommer som vinter, selv om veien er smal og delvis uten fortau. Av og til havner de inn i hverandres hager. Eller "haver" som de kaller det.



HAHA, beste beskrivelse jeg noensinne har lest ;D ;D ;D
.........og jeg bor i et sådant strøg så har sett dette first hand 8)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

olegregert

Vi har fått motorveier med 100/110 km/t rundt oslo. Jeg med E-UP kjører vesentlig saktere enn mange på disse veien.

Jeg er enig i mye av det som er skrevet. Men hvilken hastighet bør man ha med elbil på motorvei med 110 km/t.  Det er interessant ut fra flere aspekter hastighet, reaksjonen til andre bilister og spare på bruk av energien i egen bil. 

Jeg vil høre hva dere mener?

turfsurf

Sitat fra: olegregert på søndag 20. september 2015, klokken 09:14
Vi har fått motorveier med 100/110 km/t rundt oslo. Jeg med E-UP kjører vesentlig saktere enn mange på disse veien.

Jeg er enig i mye av det som er skrevet. Men hvilken hastighet bør man ha med elbil på motorvei med 110 km/t.  Det er interessant ut fra flere aspekter hastighet, reaksjonen til andre bilister og spare på bruk av energien i egen bil. 

Jeg vil høre hva dere mener?

Så lenge du har nok strøm bør du holde fartsgrensen. Avvik fra fartsgrensen begge veier skaper større fartsforskjeller, og automatisk flere farlige situasjoner (større krav til oppmerksomhet ved filskifte bl.a). På de fleste VW tilsvarer 110km/t nærmere 120km/t på speedometeret. Må du ligge vesentlig under fartsgrensen, så hold deg permanent i høyre fil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elmo

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 02. september 2015, klokken 20:55
Det skal sies at 1) og 2) lett trumfer 3) i Oslo. Trosterudveien, som er en av de mest ekslusive gatene på Oslo Vest, trafikkeres stort sett av de som bor der. Det er ikke til hindrer for at de (hjemmeværende fruer i SUVer og mannlige direktører i diverse tyske kjøretøy) bomber opp og ned veien i minst det dobbelt av fartsgrensen, sommer som vinter, selv om veien er smal og delvis uten fortau. Av og til havner de inn i hverandres hager. Eller "haver" som de kaller det.

Nok fordommer og teorier fra meg for i dag :P
Veldig bra!.  En fordom til når vi først er igang.     SUV med hjemmeværende frue = husmortanks ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

OlavEmil

På motorveg / veg med fleire felt er det ingen som har noko å bli sure for om du ligg i akkurat den hastigheita du sjølv vil.

Merk at om du ligg under 90 (95 - 100 på speedometeret), VIL du bli forbikjørt av dei fleste lastebilar, og om du ligg under 100 (~110 på speedometeret), VIL du bli forbikøyrd av alle bussane. Då må du vere merksam på ikkje å auke farta (fort gjort å auke med 2-3km/t ubevisst), då lastebilane / bussane køyrer på fartssperra og ikkje har noko å gå på.

Ut over det, køyr akkurat så fort / sakte du sjølv trivst med på motorvegen.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA