Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva inngår i installasjon av lader?

Startet av MbenzNo, tirsdag 21. juli 2015, klokken 11:03

« forrige - neste »

overter

Sikkert vært debattert før, men synes denne oppgradering fra 3,6kw til 11kw på 20000kr er helt urimelig for kundene som har 400V tn system i huset. forskjell i kostnader inn til elektriker, tenker på kabel og vern er mindre enn 1000kr, og forskjellen i pris fra 3,6kw lader til 11kw ligger på det samme. Dvs 2000kr.
Det betyr at alle de som kjøper 11kw lader sponser de som trenger trafo og installasjon ganske kraftig.
For min del hadde jeg alt klart, vern og kabel for 11kw, men uaktuelt betale 20000kr for noe jeg kan få for 1000kr.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

ZOE

Jeg fikk faktisk 32A sikring på loftet når de monterte bryter på trafoen. Men likevel opplever jeg at den ryker noen ganger når jeg skrur den på! Heftig startstrøm på den trafoen.

Jeg angrer på at jeg ikke fikk satt opp en vanlig CEE 16A stikk ved siden av podpointen. Kjekt å ha ett stikk til høytrykkspyler og hekksaks med sikringen ute .
Jeg kommer til å få det montert, men må nok sette inn en ekstra sikring siden podpoint er sikret med 20a etter trafo.

Trond.m

Sitat fra: overter på tirsdag 04. august 2015, klokken 14:53
Sitat fra: TM på fredag 24. juli 2015, klokken 20:09
Jeg fikk montert 3.6 kW PodPoint (Easy charge) av Infratec. Har 400V i bygget og jeg ønsket å få kablet slik at jeg ved en senere anledning kan oppgradere til 11 kW uten å bytte kabel. De la derfor 15 meter med 5x6 mm2 og det gjør at det også er mulig å installere 7.2 kW 1-fas ladestasjon dersom jeg ønsker det (passer godt for BMW i3, Kia Soul og Leaf).
For å kunne montere PodPoint 3,6 kW måtte de montere en ekstra koblingsboks og trappe ned ledningstverrsnittet med 1 meter tilførselskabel fram til ladestasjonen. De ga et prisoverslag for denne jobben ink. Pristillegg for 5x6 mm2 kabel på ca 2000 kr. De leverte eksakt som avtalt, så jeg er superfornøyd  :D
Synes kostnaden med oppgradering av kabelen fra 5G4mm²  5G6mm² er noe stiv. All den tid forskjell i pris inn til elektriker er 10-15kr og jobben er den samme...
Det var en maks pris de estimerte. Det er jo oppgradering fra 3G4 mm2 til 5G6 mm2. Dessuten måtte de inn med en ekstra koblingsboks og ekstra klemmer fordi de måtte trappe ned til 3G4 mm2 før PodPoint. Det var vel også tatt høyde for 17 meter kabel (2 meter utover standard). Det var litt komplisert å trekke kabelen i betonghimling fordi de måtte forsere 2 dragere, så det ble mye boring for å feste den skikkelig. 2000 var "worst case" estimat, og jeg syntes uansett det var en god investering for å være forberedt for 11 kw. Å velge 20.000 i tillegg for supercharge 11 kw installasjon ville uansett være en mye dårligere deal  ;)

boxer72

Noen som kan fortelle dimensjon på kabelen som strekkes til 16A anlegget,  tenkte jeg skulle forberede meg til montør tenkt å  lage hull til gjennomføringen inn garasjen osv....
Da greit å vite hvilken dimensjon jeg må ha på borret
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

perahi

Jeg har tn nett så ingen trafo. Fikk vel 20 amp kurs. 4mm2 kabel. La opp et 20 mm trekkerør.

elrey71

Jeg får lagt opp 3,6kw lader denne uka. Ville også oppgradere kabel for evt 11kw lader senere. Fikk beskjed om at da måtte jeg betale hele kabelen og ikke kun oppgraderingen. Derfor kanskje relativt dyrt.

v-i-c

Sitat fra: elrey71 på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:46
Jeg får lagt opp 3,6kw lader denne uka. Ville også oppgradere kabel for evt 11kw lader senere. Fikk beskjed om at da måtte jeg betale hele kabelen og ikke kun oppgraderingen. Derfor kanskje relativt dyrt.

Kjøper du en kabel med 4 ledere plus jordkappe en såkalt 4x16/16 kabel så koster denne deg 150 kroner pr meter med MVA
Dette er en kabel med en grå "plastkappe" uten på jordskjermen. Denne kablen kan legges ned i Jord og tåler meget fint å bli satt opp langs en vegg.

En slik kabel med denne dimmensjonen vil på "korte" avstander være kraftig nok til alle former for AC ladning som finnes i dag, Kjøpte selv et par meter slik kabel idag.

Før du kjøper inn kabel med 16mm2 CU ledere bør du forsikre deg med din elektrikker at plannlagt sikringsmatriell / koblingsbokser klarer 16mm2 CU rent fysisk. Bruker du f.eks et Jordfeilbryter beregnet på 400V 64A type B så har et av de vanligste som f.eks Nofoul selger for litt over 1000 kr en grense på maks 16mm2 CU tversnitt på terminalene.

Kjøper du kabel via en elektrikker så kan de finne på å ta 150 kr pr meter for 3G4 kabel dvs kabel for enfase 20A.
(Elektrikkeren skal selvfølgelig ha greit betalt for jobben med å anskaffe nødvendig matriell samt kostnaden med regnskaps arbeidet som følger med.)

Anbefaler at du klarerer innkjøp av kabel med din elektrikker før du kjøper
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elrey71

#22
Jeg har ikke fått pris ennå, men har bestemt meg for å avvente. Det blir jo nesten samme pris som å legge opp en ny krets - må ha ny sikring også.
Har nytt hus / sikringsskap og 400v TN.

THE

Når du har 400V TN i huset ville jeg forsøkt å få et tilbud uten PodPoint, eller eventuelt få levert med Zapcharger i stedet for ladeboks. Du kan få montert rimeligere vegglader selv enn det som Renault priser inn i bilen når du allerede har TN-nett i huset.

"Tilbudet" fra Renault om ladeboks inkludert i bilprisen er gunstig når du har IT-nett, og må trafo i tillegg. For de som har TN-nett er ikke prisen gunstig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trond.m

Jeg fikk installert en 3,7 kw PodPoint og har 400V TN nett i mars i år. Det ble derfor ikke installert trafo. Det var ikke installert jordfeilbryter type B, men når jeg tok opp dette nylig kom installastøren ut og installerte jordfeilbryter fra ABL Sursum uten kostnad. Dersom noen har tilsvarende installasjon kan det være en ide å sjekke om det er installert jordfeilbryter type B (DC). 
Hos meg var det bare jordfeilbryter type A (AC).

chrg

Podpoint sin lokale installatør har vært på besøk. Montert 3,6 kW lader med trafo. Men de har ikke lagt igjen et eneste ark. Ingen erklæringer eller brukermanualer.  Kommer dette senere, eller bør jeg etterspørre?
*******
Renault Zoe

Trond.m

Jeg husker at jeg fikk et ark med litt info / brukermanual når installatøren dro. Men jeg husker ikke hvor jeg har gjort av det og det er vel egentlig ikke behov for det.  Et par uker etter installasjonen kom det en annen som testet i stallasjonen og skrev ut en samsvarserklæring. Den inneholder testdata som viser at jordfeilbryter løser ut som den skal. Det skal alltid utstedes. Jeg ville også sjekke om de har installert jordfeilbryter type B (likestrøm) og ikke bare A (for vekselstrøm) som i mitt tilfelle.

HCO

#27
Er det løs kabel fra PodPoint (hjemme) til Zoe? Og følger det med kun 1 kabel?

Det jeg egentlig spør om: Bør jeg bestille bilen med en ekstra momsfri kabel, som kan ligge i bilen for bruk på hurtigladere?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Måkemannen

#28
Sitat fra: HCO på søndag 31. januar 2016, klokken 19:59
Er det løs kabel fra PodPoint (hjemme) til Zoe? Og følger det med kun 1 kabel?

Det jeg egentlig spør om: Bør jeg bestille bilen med en ekstra momsfri kabel, som kan ligge i bilen for bruk på hurtigladere?
Hurtigladere pleier å ha fastmontert kabel som du plugger direkte i bilen. Ingen bruk for den kabelen som følger med bilen utenom i garasjen.

Der tok jeg dundrende feil..

THE

Type2-Type2 kabelen som følger med bilen må du også bruke på alle 22kW uttak rundt omkring. I tillegg settes det opp masse type2 uttak på butikker, kommunale parkeringer osv, også der må du ha med egen type2-kabel.

Veggboks som leveres med Zoe har ikke fastmontert kabel, så du må bruke den kabelen som følger med bilen hjemme også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA