Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy kompressordlyd - deretter "Air suspension needs service"... Andre?

Startet av Quintilian, lørdag 18. juli 2015, klokken 23:12

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Som beskrevet i tittelen... Startet bilen i morges (satt den i "Drive") og hørte en høy og vedvarende (5 sekunder-ish) kompressorlyd vi ikke har hørt før... Deretter feilmelding i lille skjermen: "Air suspension needs service"... Og så kom et RØDT feil-tegn opp i instrumentpanelet...

I manualen står det at gult feilmeldings-symbol indikerer feil med luftfjæringen, mens rødt feilmeldings-symbol indikerer at bilen står i "jack"-modus...

Hos oss var som sagt indikasjonen rød... Bilen kunne kjøres som vanlig, men det var ikke mulig å sette den i noe annet enn "low". Da vi ringte Support ba de oss kjøre en "full power off i 2 minutter". Dette gjorde vi via den store skjermen, og feilmeldingen forsvant...

Men... Er det andre som har hatt denne erfaringen? Bør vi levere bilen inn og få Tesla til å se på den? Er det en indikasjon på at noe stort kommer til å ryke snart?

Setter pris på andres erfaringer med samme problemstilling :-)

Quintilian

Muffinman

Hvor gammel er bilen, og hvor langt er den gått?

Dette er det første jeg har lest om som går på uregelmessigheter med luftfjæring (med unntak av et par biler utlevert med feil i 2013), både her på forumet og ellers. Har ikke hørt om dette før. Avvikende lyd fra kompressoren gjør at jeg blir skeptisk til at dette er en softwaresak som lar seg ordne med å slå av og på.

For øvrig  litt paradoksalt at mange var skeptisk til luftfjæringen, som tross alt er noe av det mest gjennomprøvde på bilen, samtidig som de velger Model S som generelt var lite utprøvd i sin helhet :)

Tuxedo

Dette er ikke en vanlig feil, nei.  Ville tatt det med ro og tilskrevet det en hikke i software som ble løst ved restart (falske feilmeldinger er ikke uvanlig med denne bilen).  Kompressorlyden kan lett være en funksjon av dette.  Dukker det opp en gang til bør du bestille time hos Tesla.

Quintilian


krl

Hvis dette er samme løsning som på forrige generasjon Mercedes E-klasse, så kan kompressoren gå varm ved hull i en fjærbelg eller lignende. Kompressoren forsøker å opprettholde trykket for lenge. Og ødelegger dermed seg selv.

Muffinman

Men da skal vel kompressoren gå kontinuerlig en god stund, og når den havarerer siger bilen ned på gummistopperene.

krl

Problemet er at kompressoren kan gå en stund før du legger merke til lekkasjen/punkteringen. Og dermed er det først når det er et stort hull i en belg, eller kompressoren er defekt, at dette er merkbart.

Hvis du står parkert, så hører du imidlertid at kompressoren stresser veldig.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RaBalder

Da fikk jeg også på et rødt jack-mode symbol (se bildet) på lille-skjermen.

  • Er borte når man starter kjøreturen.
  • Men kommer på etter 3-4 minutter.
  • Jeg har dog ikke fått noen feilmelding tekstlig om at noe er galt.
  • Ved å sjekke suspension-skjermen, så er ikke jack-mode aktiv.
  • Bilen kan justeres i høyde som vanlig.

Forøvrig en tåpelig bruk av farvene på disse symbolene.
* Rødt indikerer jack-mode (eller egentlig disablet leveling).
* Gult gult indikerer en feil.

Bra at bilen allerede står i verksted-kø og skal inn om noen uker  ::)  :-\

nortrahof

Jeg fikk også dette gule signalet en søndag for et par uker siden. - Kunne ikke høre at kompressoren gikk. - Kjørte ut til siden for å inspisere. Alt så normalt ut!
Forsøkte å resette skjerm og å lete etter sikringen til kompressoren (i tilfelle sikringsbrudd). Fant ikke ut hvilken sikring kompressoren er forsynt fra i farten. Hele kjøreturen var med dette gule lyset tent.
Hadde tenkt meg opp til SC neste dag - men bilen hadde "reparert seg selv" i løpet av natten. Har ikke hatt alarm på dette etter det. Dro derfor ikke til SC da det tilsynelatende ikke er noen feil på bilen?
- Hikke i SW????

Glemte å si - så lenge den gule lampen lyste, så var det ikke mulig å justere høyden på bilen fra skjerm. Valgene var "shaded".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Dag A.

Fruen opplevde det samme for et par uker siden.

Etter en kjapp, ut av sete - inn igjen, så var det borte. 
Ikke sett noe i ettertid, ei heller noe kraftig lyd fra kompressoren.
Hadde også en punktering forleden og da fungerte heising og jack mode helt flott.

Skal ha bilen inn på service om en uke, og da skal de få gå gjennom loggen og se om de kan finne noe.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA